Funkar detta "batteri" att använda för bilstereo?

Robert_N
2 augusti 2013 · 90 Inlägg

Jo de är så att jag håller på å bygger en liten låda som ska kunna tas med på lite events å sådär, Som består av 1 bilstereo, 2st 5,25" kit med delningsfilter å diskant, och ett mindre slutsteg för att driva dessa.

Och för att slippa ha en kabel å plugga in i väggen så funderar jag på något sånt här:
http://www.jula.se/blyackumulator-12v-17ah-440057

Va tror ni?
De är ju klart de kommer funka, men är det någon som har lite koll på de här med el.. ungefär hur länge man skulle kunna spela musik med dessa innan dom är slut?

Beror ju självklart på hur hårt man spelar också.. Men säg att man spelar "lagom" högt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2013 · 14 079 Inlägg

CoraX skrev:
Jo de är så att jag håller på å bygger en liten låda som ska kunna tas med på lite events å sådär, Som består av 1 bilstereo, 2st 5,25" kit med delningsfilter å diskant, och ett mindre slutsteg för att driva dessa.

Och för att slippa ha en kabel å plugga in i väggen så funderar jag på något sånt här:
http://www.jula.se/blyackumulator-12v-17ah-440057

Va tror ni?
De är ju klart de kommer funka, men är det någon som har lite koll på de här med el.. ungefär hur länge man skulle kunna spela musik med dessa innan dom är slut?

Beror ju självklart på hur hårt man spelar också.. Men säg att man spelar "lagom" högt.

17 Ah låter ju ganska lite......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Robert_N
2 augusti 2013 · 90 Inlägg

Men kollar man på den här populära portabla lådan "Block Rocker" Som folk har med sej överallt, med 12timmars batteritid, så har den bara 5ah. Dock har den väl inte lika mycket strömslukande enheter

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 augusti 2013 · 14 079 Inlägg

CoraX skrev:
Men kollar man på den här populära portabla lådan "Block Rocker" Som folk har med sej överallt, med 12timmars batteritid, så har den bara 5ah. Dock har den väl inte lika mycket strömslukande enheter

Det kanske räcker om du inte tänkt spela hela natten!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 augusti 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
tooffen STHLM(S)LOW
2 augusti 2013 · 420 Inlägg

Vettemannen skrev:

CoraX skrev:
Jo de är så att jag håller på å bygger en liten låda som ska kunna tas med på lite events å sådär, Som består av 1 bilstereo, 2st 5,25" kit med delningsfilter å diskant, och ett mindre slutsteg för att driva dessa.

Och för att slippa ha en kabel å plugga in i väggen så funderar jag på något sånt här:
http://www.jula.se/blyackumulator-12v-17ah-440057

Va tror ni?
De är ju klart de kommer funka, men är det någon som har lite koll på de här med el.. ungefär hur länge man skulle kunna spela musik med dessa innan dom är slut?

Beror ju självklart på hur hårt man spelar också.. Men säg att man spelar "lagom" högt.

17 Ah låter ju ganska lite......

/Benny

jag är ingen bilsteriokung, men nej detta kan du inte annvända om du inte ska spela från typ "luren" bättre att köpa ett större med typ 55ah från biltema isf:S hade jag gjort detta suger.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Walleandersson En såndär Multitasker
2 augusti 2013 · 152 Inlägg

tänker såhär ... .

du kan driva en sak som drar en ampera i 17 timmar
du kan driva flera saker som drar 17 ampere i 1 timma


do the math för jag vägrar big_smile

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
mb_pucken
2 augusti 2013 · 5 089 Inlägg

Jag hade nog satsat på ett litet 55ah batteri eller liknande. Tror inte det skiljer så mycket i vikt häller. Då bör du kunna spela några timmar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tooffen STHLM(S)LOW
3 augusti 2013 · 420 Inlägg

Walleandersson skrev:
tänker såhär ... .

du kan driva en sak som drar en ampera i 17 timmar
du kan driva flera saker som drar 17 ampere i 1 timma


do the math för jag vägrar big_smile

jojo du har rätt så men har du en bas kräver den lite kräm och du får ingen kräm från 17ah lixom. prata med evilaudio@g.org han är galen på detta. han kommer nog skratta först.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
henke_99 Offroad Racing
3 augusti 2013 · 3 122 Inlägg

tooffen skrev:

Walleandersson skrev:
tänker såhär ... .

du kan driva en sak som drar en ampera i 17 timmar
du kan driva flera saker som drar 17 ampere i 1 timma


do the math för jag vägrar big_smile

jojo du har rätt så men har du en bas kräver den lite kräm och du får ingen kräm från 17ah lixom. prata med evilaudio@g.org han är galen på detta. han kommer nog skratta först.

Eh jo, du får lika mycket ström från ett 17ah batteri som ett 500ah batteri. (baserat på att dom är likadana och strömmen man belastar med är mindre än den mängd ström det lilla batteriet kan leverera innan det är tomt)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
MammDiin
3 augusti 2013 · 2 019 Inlägg

Om du tänkt ha både bilstereo och slutsteg så satsa på ett större batteri.
Däremot om du kan tänka dig endast ett mindre slutsteg på ett tiotal watt så räcker 17A långt.

Drönirettab
4 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Folk har byggt "strandlådor" med endast bilstereo och några högtalare som tydligen har funkat bra och spelat ganska länge trots att det bara har varit "motorcykelbatteristorlek", men flera saker påverkar slutresultatet.

Block Rocker är (enligt vad jag får fram hos blockrocker.se) en portabel förstärkare på 15 WRMS med högtalare, man ansluter en yttre signalkälla. På så sätt behövs bara ström till själva förstärkaren, som troligen har bra verkningsgrad.

En hyfsad fyrkanals bilstereo kan ge ut omkring 15-20 WRMS per kanal och verkningsgraden är knappast överdrivet bra, min gissning är högst 55-60% (som vanliga förstärkare i klass AB). Sedan finns väl en del andra funktioner som kräver ström.

Spelar man inte med högt uppskruvad volym så räcker nog 17 Ah i ett antal timmar i trådskaparens fall, men jag kan ju inte säga säkert utan gissar mest utifrån en massa teori. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 augusti 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang