Syftet med den här bilen är att ha något fyrhjulsdrviet att köra under vintern så att min 9000 Aero kan få stå. Bilen ska hållas rätt original så inte överstylas med en massa off-road utrustning.
Skaffade mig denna Opel Frontera för att ha som vinterbil så att min 9000 Aero ska slippa den kalla vintern. Har inga jätte stora planer för bilen men tänkte att det kunde vara kul med en projekttåd i alla fall!
Här har vi pärlan
Det som är planerat än så länge är: Montera blinkers från en Isuzu Rodeo, dvs USA-Blinkers [KLART] Montera större däck [KLART] Montera extraljus
En kort summering av vad som gjorts sedan bilen köptes:
USA blinkers med orange reflex och konstant sken istället för helvita.
Har lånat fälgar från en Isuzu D-Max för att få bilen egenom besiktningen, 245/70 R16 istället för 245/75 som jag kör med nu för tiden, asså de ser ju lite små ut?
D-Maxen som jag lånade fälgarna från blev rätt fet med mina
Munkis skrev: Intressant projekt! Men fogskum blir som en svamp när den blir blöt och rosten kommer som ett brev på posten
Prem lagd!
Som tur är så är det inget salt här uppe, och jag ska sätta tillbaka stänklapparna efter besiktningen, eller försöka iaf Så jag tror att den kommer överleva
Turbo-X skrev: Som tur är så är det inget salt här uppe, och jag ska sätta tillbaka stänklapparna efter besiktningen, eller försöka iaf Så jag tror att den kommer överleva
Där har du tyvärr fel för dom blandar salt i sanden på E4:an åtminstone mellan pite och lule men säkert hela vägen upp
Dom saltar E4:an men William kanske bara kommer köra där dom inte saltar
Japp, E4an saltas och även 97an mellan Lule och Boden Men gäller bara att hålla sig borta från dom så är det lugnt Höll mig borta från dom med Aeron förra vintern så det blir nog lugnt
Fick ju nedslag på besiktningen om att mina bromsrör var dåliga, visade sig att min bil blev besiktad av Bromsrörshitler så han har givit många bilar nedslag på samma sak.
Har nu hunnit få det fixat.
Inte det vackraste men det funkar...typ
Fick dock lite problem efter luftningen, hade luftat fel. Så fort jag körde ut bilen så tappade den nästan all bromstryck...dt gick att pumpa upp tryck med pedalen dock..
Hade inga läckage någonstans men efter jag hade kört den lite så såg jag när jag kom hem att den hade en gul rand efter sig som såg och luktade som bromsvätska........så bara att lufta om det! Nu medan Fronteran får stå o skämmas för att bromsarna inte funkar så får jag köra Saaben igen..
Efter att bilen har fått stå ute och fryst häcken av sig i en vecka utan att få röra på sig har jag äntligen kunnat fixa bromsarna.
Men först! ABS-Lampan
När jag väl fick ut instrumenthuset så visade det säg att det inte ens satt en lampa i där ABS lampan ska sitta...det var lite oroväckande...för varför skulle man plocka bort ABS-lampan? Fruktade det värsta o satte i en ny lampa. Startade upp bilen och den tände sig, sen slockna den. Så det var tur...för nya givare till ABSsystemet är inte billiga
Man ska inte lacka panelen? Funderade på Silver eller typ Titangrå eller nått...får se om man orkar...
Hela bromssystemet luftades om och nu funkar allt som det ska igen. Så nu är bilen fit for fight igen så bara att rulla in till bilprovningen och få bort de där 2orna så att bilen får köras igen