Jag impulshandlade en ny dump till 200an i helgen. Tillbringade gårdagen med farsgubben och tillverkade en monteringsfläns till GReddy dumpen. Fegade lite och handlade en kopia på Type S dumpen, var lite osäker på om den låt som jag ville.. Låter lite fånigt men nu när allt funkar så är jag helnöjd med karaktären. Så under vintern ska en riktig Greddy dump beställas för ordningens skull.
Åter till gårdagens lilla äventyr framför svarven. Var över till gubbens firma och lånade deras stora svarv.
Hittade på 2st rörbitar i spillhögen, efter en sväng i svarven så såg det ut så här.
![http://i24.tinypic.com/2cz56k9.jpg]()
Innan svetsningen.
![http://i24.tinypic.com/117bawz.jpg]()
Svetsade på insidan.
![http://i21.tinypic.com/oayasg.jpg]()
Svetsade även på utsidan. Lite för stor svets för det fina jobbet med det funkade iaf.
![http://i22.tinypic.com/nun0z.jpg]()
Sedan så kapade vi till en fläns av en bit stål av lite grövre kaliber. Bara för att vi skulle kunna svarva till ytan på bägge sidorna om det skulle slå sej efter svetsningen.
![http://i22.tinypic.com/hx3pk7.jpg]()
Svetsfogarna har masserats lite i svarven. Här är flänsen innan den svetsades ihop med övergången.
![http://i23.tinypic.com/2057g4m.jpg]()
När hålen till flänsen skulle borras så visade det sej att flänsen gjordes i Hardox. Gick åt en knippe borrar för att få upp ena hålet..

![http://i23.tinypic.com/9ko7sk.jpg]()
Nästan klart. Efter en omgång på svarven så är bägge sidorna plana.
![http://i24.tinypic.com/8ych7b.jpg]()
Det återstår lite finputs på sidorna på flänsen innan den är helt klar.. Efter lite funderingar på hur dumpen skulle kopplas in så fick jag den att funka under lunchen idag.. Är helnöjd med hur det funkar.. På hemvägen måste jag ha skjutit en vaccumslang på trycksidan. Det blev lite ljusare bakom bilen och en skaplig avgasknall följde skenet. Sedan så laddar turbon lite över 1 bar.. Så det blir till att kolla över slangarna till nästa tur i bilen..