Streckkodens 200SX S13 - Bilen såld!

Streckkoden
3 november 2006 · 2 655 Inlägg

Nu börjar delarna till mitt "Big Brake Kit" bygge komma hem.
Fick bromsskivorna (315mm) för ett par veckor sedan.
Beläggen (Ferodo DS) kom för 2 veckor sedan.
Idag fick jag 4-kolvsoken.

Bromsoken var ett äventyr, Budweg hade leveransproblem så efter 11 veckors väntan gav jag upp. Så igår morse så jagade jag reda på ett par beggade 4-kolvsok, som posten kom med idag.
Ska ta och göra rent oken, smörja upp kolvarna i helgen, så oken blir som nya.

Igår kom killen som ska ändra bultmönstret på mina nya 315mm bromskivor, han ska även göra en "bromsokspacer" så de nya oken passar, nya navringar till skivorna får han också tillverka.

Det som återstår sen är att tillverka nya stålomspunna bromsslangar som passar och givetvis att montera godbitarna.. smile

Senast redigerat av Streckkoden (7 juni 2009)

iPEX
4 november 2006 · 13 Inlägg

och hela detta kalaset kostar?

Streckkoden
4 november 2006 · 2 655 Inlägg

Slutsumman på alla delar blir billigare än ett färdigt Big Brake Kit..
Vet inte riktigt vad slutsumman på mitt kitt slutar på.
Har inte fått någon prisuppgift på de delarna som är bortlämnade på tillverkning än.
Men hittills så har det kostat ca 6000kr minus diverse rabatter.

Jag börjar med att se till så att bilen klarar av att handskas med ev. vidare motortrim.
Med bra bromsar och väghållning så behöver man inte ha en massa hästar under huven, för att ha kul när det svänger.

Senast redigerat av Streckkoden (5 november 2006)

Streckkoden
5 november 2006 · 2 655 Inlägg

För att jag inte ska ha för lite att göra i vinter så har jag beställt helgjutna stolar till 200an.
Ena stolen kommer att få tjänstgöra som fåtölj hemma innan den monteras i bilen. smile

Hann med att se över bromsoken idag, de är i ett ganska bra skick men de ska renoveras till nyskick.
Ska beställa rep. satser till oken imorgon.

Streckkoden
10 november 2006 · 2 655 Inlägg

(H)jultomten kom lite tidigare i år, för idag fick jag hem 2st Corbeau Sprint stolar och ett 3" 5-Punktbälte.
Ska lägga upp en bild på stolarna nu i helgen.
På söndag så blir det en första provmontering i 200an av en stol.

Spelis
10 november 2006 · 1 926 Inlägg

låter trevligt ! fin bil också !

zajja
10 november 2006 · 645 Inlägg

Låter bra, tycker det är rätt att sätta väghållning och bromsförmåga framför motor effekt, tycker det är roligare att kunna ta kurvorna i hög hastighet än att ha bra acceleration på rakorna, båda delarna är ju dock det ultimata, men det kommer väl med tiden;)

//Marcus Saari
terazzi
10 november 2006 ·

ojoj wink låter sjuuukt intressant detta,skoj se nån 200sx projekt tråd big_smile lycka till med det och najs lär det verkligen bli big_smile kan ju hoppas på bilder sen wink

Streckkoden
10 november 2006 · 2 655 Inlägg

Målet med vintern/våren 06-07 är just att bättra på väghållning och bromsar, att jag får sitta stilla bakom ratten är skadar ju inte. Original stolarna ger ju inget som helst sidostöd.
När jag fått ordning på väghållning och det runt omkring så är det som de flesta brukar göra på sina 200or: trimma motorn.

Förhoppningsvis blir det vintern/våren 07-08.
Den här bilen kommer jag inte att göra mej av med i första taget.. smile

terazzi
10 november 2006 ·

Låter trevligt big_smile

Streckkoden
14 november 2006 · 2 655 Inlägg

Behöver lite smakråd angående fästena till de nya stolarna, ska jag högglanspolera dem eller inte??

Ska jag polera dem så kommer dem att klarlackas så att de riktigt glänser, värt att nämna är att IC rören ska poleras med.

terazzi
17 november 2006 ·

Högglans polera big_smile

Streckkoden
17 november 2006 · 2 655 Inlägg

Då var det dags att öpnna en till kartong till 200an, fast idag blev det en "stylingkartong" bestående av: Nya "nonpop-up" lysen och nya blinkers/positionsljus.
För att slippa allt trassel med USA-blinkersen, där positionsljuset lyser orange så blir det fortfarande klarglas men med vitt positionsljus.

Ska ut till bilen under helgen för att provmontera allt, med lite tur så dyker det upp lite bilder också.

terazzi
17 november 2006 ·

fan vad najs wink big_smile denna tråden ska jag följa!!

Streckkoden
18 november 2006 · 2 655 Inlägg

Suck...
Var ut och provmonterade stolar och lysen idag.
Stolarna och bältet gick hur fint som helst. Där återstår lite pyssel med glidskenorna bara.

Men när jag lyckats få den ena strålkastaren från sin plats och ska testa de nya ljusen så är passformen inte vad jag hoppats på.
De är 1,5cm för korta på bredden och de sitter inte som de ska när huven är stängd.
Åker nog ut imorrn med för att se hur mycket som måste byggas om..

Streckkoden
21 november 2006 · 2 655 Inlägg

Har fortfarande inte samlat mod till att åka ut till garaget igen..
Däremot så påbörjades renoveringen av bromsoken.
Under lunchen idag så blästrades det ena oket. Ska riva isär alla packningar och kolvar för att fräscha upp dem imorgon kväll.
Måste ju få lite fint sällskap under de korta stunder som jag sitter på mitt kontor.. smile

ToXtreme
22 november 2006 · 3 627 Inlägg

Låter som ett trevligt projekt! Men lite bilder hade inte skadat någon tror jag.. Det känns lite tomt att bara sitta och läsa nämligen hmm

Men lycka till! Ska följa upp ditt projekt big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
tecman
22 november 2006 · 1 741 Inlägg

kaa.. lite bilder i tråden hade inte skadat.. men otroligt kul att nån kommer igång med sitt bygge (pik mot mig själv)-: ska kolla här ofta.. hoppas det kommer gå bra med allt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Streckkoden
23 november 2006 · 2 655 Inlägg

Som vanligt så har kameran lämnats hemma i iver för att jag ska få tillbringa lite kvalitetstid med 200an.. smile Kameran ska med nästa gång det blir dags att skruva.

Datorn tycker inte att jag ska komma in på photobucket.com, så därför har jag inte laddat upp några bilder är. Ingen som vill tipsa om någon annan sida där man kan ladda upp bilder?

Hur som helst så har jag blästrat klart det första oket, lite finrengöring återstår innan det plockas ner i småbitar för renovering.
Har lagt upp lite bilder på oket och lite annat som har fastnat på bild under:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … treckkoden

Men så fort jag kommer åt en sida att ladda upp bilder på så ska det dyka upp ännu fler bilder.

ToXtreme
23 november 2006 · 3 627 Inlägg

ladda up dom här på garaget.. går ju att lägga in bilderna utan problem smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang