MixiL: Ögonen var inte torra igår, när jag monterade huset.. Nej men det ser riktigt lovande ut. Det största problemet nu är att hitta strålkastare som funkar. Målet är att försöka besiktiga bilen med de nya husen. Tog hem lite strålkastare till imorse, har passat på och testa lite olika varianter men inga har passat. Det går att köra med dimljus men då får man ju ingen längd på ljuset samt att det inte går att besiktiga med dem.
Ska dra iväg ett mejl till super-made i Japan under dagen och kolla om det inte går att handla deras lampor lösa, nackdelen är ju att de åker på fel sida där borta. Men det borde kunna gå och lösa..
MixiL: Var ner och snackade lite med Arash igår.. Han har en S13 står inne på verkstan, där han har gjort egna ljus till. Han har använt Hella ljus till dem, de var lite för stora och sen så är vi ÅF för Hella.. Blir billigare att vända sej direkt till tillverkaren.
BuuMi: Jepp, varenda krona/dollar.. Har insett att de inte kommer bli speciellt billigt innan husen sitter monterade på bilen.. Men man lever ju bara en gång..
MixiL: Ögonen var inte torra igår, när jag monterade huset.. Nej men det ser riktigt lovande ut. Det största problemet nu är att hitta strålkastare som funkar. Målet är att försöka besiktiga bilen med de nya husen. Tog hem lite strålkastare till imorse, har passat på och testa lite olika varianter men inga har passat. Det går att köra med dimljus men då får man ju ingen längd på ljuset samt att det inte går att besiktiga med dem.
Ska dra iväg ett mejl till super-made i Japan under dagen och kolla om det inte går att handla deras lampor lösa, nackdelen är ju att de åker på fel sida där borta. Men det borde kunna gå och lösa..
Det är nästan omöjligt att få Japanska lampor godkända eftersom dom inte är E märkta (Om det inte är sånna som sitter orginal på bilar) och som du sade, pekar åt fel håll. Jag letade i 2 veckor när jag var där sist och hittade inget till mina hus som va emärkt... Men vem vet, du kan ju ha tur. Lycka till iaf..
Chrno: Jo det har jag i åtanke.. Har mejlat Super-Made nu, riktigt trevliga och verkar bra att göra med.. Får se vad de vill ha för en uppsättning ljus.. Ligger de rätt i pris så kan det kanske vara lönt att göra ett försök.
Sir_daniel: Det var Hella ljus jag har beställt hem. Deras små dimljus med en ljusöppning på 40mm skulle få plats men då är det dimljus med väldigt kort ljusbild. För att få till det lagligt så blir Hellas strålkastare för stora för mina hus. Vi beställer dagligen från KG Knutsson via firman så vi har bra priser på deras sortiment..
Men än så länge är det långt kvar innan det blir vår så det är bara att hålla ögon och öron öppna.
Sitter kvar på jobbet nu och kollar runt bland våra leverantörer efter några lämpliga ljus. Har tagit några bilder på de ljusen jag fick hem idag, den ena varianten ska jag ta med hem för att kolla med gubben om det går att använda dem.
Nu så är det lite halvdåliga bilder men jag ska ta och handla lite batterier till kameran så jag kan bjuda på lite bättre bilder. Ikväll så ska det inte ta lika lång tid innan bilderna dyker upp.
Nu så kommer lite bilder på de 2 varianterna jag fick hem till imorse. Riktigt bra med "over night" leveranser. Grejerna hemma innan vi kommer på morgonen.
Utan lock.
Med lock.
Men de bygger för mycket utåt.
Den andra varianten som påminner om de som "CA18DET" använder.
Utan lock.
Vanliga dimljus, funkar inte bra när de är xenonkonverterade.
Med lock.
Jakten fortsätter. De runda ljusen kommer jag försöka att pilla upp och se om det går att få till något bra av det. De andra ljusen blir returer till Knutsson igen. En bra fördel med mitt jobb.. Har lite krav på ljusen, helst ska de vara E-märkta och passa i husen, sen så ska de gå och xenonkonvertera.
Kan tipsa om Mc lysen. Köpte själv dessa till min när jag har kommit så långt så de kan passas in. 4 runda lysen varav 2 halv och 2 helljus med positions lampa (E-märkta) H1 i lampmodell som finns i xenon 35/55watt. 4 fästpunkter runt om varje lampa..
sik: Tackar för tipset, det jobbiga med mina lysen är att ljusöppningen är ca 70*170mm. Beställde hem något liknande med hel/halvljuskombination men med justerskruvarna och allt så blev de för stora.
Får ta och jaga lite mått på diverse strålkastare på mc sidan..
Försök hitta några som har asymetrisk ljusbild (som orginal har alltså) Ej några dimljus. Då behöver du bara byta till vanliga lampor när du besiktar bilen.
Jag ska försöka (om jag kommer ihåg) Länk till firman och mått på lysena. Kan tänka mig att dom går i hålet då jag har samma problem. Dimljusen är ju inget klokt val som ovan sa. Har lika dana hemma i försök men är uteslutet för besiktningen. Ligger på hyllan numera..
dahniel: Jo målet är ju att hitta några ljus som går att besiktiga med. De små runda ljusen är i grunden dimljus, men de har en liten plåtbit i reflektorn som avgränsar ljusbilden. Ska ta och se om den inte går att få den. Men dimljus vill jag inte åka med, det blir ingen längd på ljuset med dimljus.
sik: Det tackar jag för.. När jag tog hem lite olika ljus så tog jag hem några dimljus för att se hur pass bra/dålig ljusbilden blev. Det var inte mycket att hänga i julgranen.. Som tur är så får jag lämna tillbaka dem som jag inte tycker funka.
Har en morbror som åker mc, ska ta ett snack med honom här inom kort med..
Ska se om jag inte kan pilla isär en lykta och se hur ljusbilden blir.. Ska skruva Toyota ikväll, måste åka in på ombesiktning innan fredag eller måndag. Det är ju bra att man är ute i tid.. Visserligen är det bara handbromsen som ska smörjas upp..
Tycker att det första alternativet ser bäst ut, tyvärr så bygger de lite för mycket utåt..