4898
Sök

Dragning av signal + pluskabel

5 augusti 2013
Trådstartare
Ohoy, har planer på att utöka mitt ljudsystem i Saaben. Jag har ett T.1800 tillsammans med två Hertz 12" i skuffen. Ljudsignalen får jag via en hög/lågnivå-adapter från högtalarna i hatthyllan (frekvensen är skuren vid 120Hz i slutsteget så får allt utom de djupa tonerna).
Jag har även ett extra 74Ah batteri monterat bak i skuffen.

Min tanke är att montera ett nytt 2-kanals slutsteg under passagerarstolen i fram som ska mata 2st 3" och 2st 6.5" till intstrumentbrädan och dörrarna. För att minimera onödig kabeldragning så tänkte jag mata det nya slutsteget med högnivå från orginalkablaget i dörren som har fullt signalspektrum från orginalslutsteget.

Då till min första fundering, fungerar det bra att köra 25mm2 ström och RCA kablage tillsammans om man kör med dubbelskärmad RCA? Jag vill dra det i listerna på bilens högra sida från skuffen fram till passagerarsidan.

Min andra fundering är om det är värt att köra högnivåsignal in i det nya slutsteget och mata vidare till T1800 via lågnivå. Eller ska jag behålla hög/lågnivå-adaptern? Känns som att adaptern "stör" men jag är nöjd med kvalitén på den.

Någorlunda förklarande skiss, fråga om något är obegripligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192977/192977-5c7fd15ec7e1ec3f0d4b3224432d7d91.jpg
Senast redigerat av EmpisSandviken (5 augusti 2013)

En såndär Multitasker
152 Inlägg
6 augusti 2013
nu tänker jag vi ska försöka vara smarta här tycker jag

om du ska ha bakströmmen och sedan dra fram det igen så får du en ganska onödig effekt förlust framförallt du behöver längre kabel,
chansen att du kommer i närheten av lågnivå finns juh också

det jag personligen skulle gjort är att dra 2 kablar från batteriet då det blir både lättare att felsöka och lättare att dra allting, kanske till och med snyggare.

nu behöver du juh inte lyssna på va jag säger men men så skulle jag gjort
och om du har ett ganska krävande system skulle jag lagt en 0.5 farads kondensator vid det främre/ mindre steget

sedan såklart slängt ner ett litet fetare främre batteri och en extra eller en mycket större generator

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

6 augusti 2013
Trådstartare
Walleandersson skrev:
nu tänker jag vi ska försöka vara smarta här tycker jag

om du ska ha bakströmmen och sedan dra fram det igen så får du en ganska onödig effekt förlust framförallt du behöver längre kabel,
chansen att du kommer i närheten av lågnivå finns juh också

det jag personligen skulle gjort är att dra 2 kablar från batteriet då det blir både lättare att felsöka och lättare att dra allting, kanske till och med snyggare.

nu behöver du juh inte lyssna på va jag säger men men så skulle jag gjort
och om du har ett ganska krävande system skulle jag lagt en 0.5 farads kondensator vid det främre/ mindre steget

sedan såklart slängt ner ett litet fetare främre batteri och en extra eller en mycket större generator

Tack för dina tankar, men jag vet inte om du missade att jag har ett extra batteri bak i skuffen tillsammans med T1800:an så strömmen fram till det lilla steget är inga problem. Jag byggde enligt skissen, jag har bara hunnit med högra framsidan än så länge så vi får se om jag gjort bort mig eller inte när jag är klar med den vänstra oxå smile

610 Inlägg
6 augusti 2013
Skall du dra en lågnivå från ditt t1800 till det lilla steget?

6 augusti 2013
Trådstartare
Ljud-fan skrev:
Skall du dra en lågnivå från ditt t1800 till det lilla steget?

Tvärtom, Hertz HCP2:an matas med högnivå och PREOUT'en matar T1800

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2013
Större generator lär då inte behövas, 14,7V och 140A räcker rätt långt! wink Men det ser bra ut! Fast jag hade nog, för enkelhetens skull, delat upp kabeln som kommer från främre batteriet ganska så direkt när den kommer in i kupén så att man slipper dra strömkabel till det främre steget ända bakifrån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 augusti 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Större generator lär då inte behövas, 14,7V och 140A räcker rätt långt! wink Men det ser bra ut! Fast jag hade nog, för enkelhetens skull, delat upp kabeln som kommer från främre batteriet ganska så direkt när den kommer in i kupén så att man slipper dra strömkabel till det främre steget ända bakifrån.

Jao, med facit i hand så hade jag velat ha strömmen på västra sidan och "mellanlanda" vid det nya steget och sen gå vidare bak. Får se vad som händer framöver på den fronten smile

Sök