sked i munnen när man skär lök?

cutlass
3 november 2006 · 383 Inlägg

Kliar som F*n i ögonen då man skär lök det vet alla att det gör...men jag undrar om nån vet eller har en förklaring till varför det INTE svider eller kliar i ögonen om man har en sked i munnen medan man skär löken??   Vet att de låter sinnesjukt, men jag hörde det av en vän..trodde inte på henne så jag prova själv..och det visa sej stämma för mej iaf    tongue

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 november 2006 · 1 852 Inlägg

hahah, måste prova! det är ju ett ämne som utsöndras ur löken när man skär/mosar den. det är detta som irreterar ögonen så att man tåras. hur en sked skulle kunna förhindra detta har jag ingen aning om, men upp till bevis! detta måste testas!

man lever bara en gång så lev väl!
psittacus
3 november 2006 · 533 Inlägg

Måste be min älskling prova då jag själv faktiskt inte har några problem med att skära lök!
Hon däremot ser ut som sju svåra år efter en Taco-kväll. Tårar som rinner hela tiden!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
cutlass
3 november 2006 · 383 Inlägg

Bullo skrev:
hahah, måste prova! det är ju ett ämne som utsöndras ur löken när man skär/mosar den. det är detta som irreterar ögonen så att man tåras. hur en sked skulle kunna förhindra detta har jag ingen aning om, men upp till bevis! detta måste testas!

Absolut..tycker jag du ska göra!big_smile Min enda teori va att lök *porerna?* dras till det blanka på skedens skafft som sticker ut? Medan min kompis tror att man håller huvudet i en annan vinkel?

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Germax
3 november 2006 · 12 086 Inlägg

Ja lr så är de nån som hittat på det för att folk ska ställa sig o skära lök med en sked i minnen o se allmänt korkade ut..

Izual
3 november 2006 · 4 571 Inlägg

Har du vatten i munnen eller den helt stängd överhuvudtaget och andas endast med näsan så är det samma sak.

Sånt lär man sig efter ett par veckor i storkök och 100 tals lökar senare wink

cutlass
3 november 2006 · 383 Inlägg

Izual skrev:
Har du vatten i munnen eller den helt stängd överhuvudtaget och andas endast med näsan så är det samma sak.

Sånt lär man sig efter ett par veckor i storkök och 100 tals lökar senare wink

Haha..coolt..Tack dåsmile!! men jag tror jag fortsätter med sked teorin,verkar lite enklare än och ha vatten i munnen...wink

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Lindgren_
3 november 2006 · 2 644 Inlägg

Izual skrev:
Har du vatten i munnen eller den helt stängd överhuvudtaget och andas endast med näsan så är det samma sak.

Sånt lär man sig efter ett par veckor i storkök och 100 tals lökar senare wink

Grabbar och flickor lyssan på mästarkocken här.. ja brukar tejpa för munnen om ja måste fixxa löken gråter i 30 min annars big_smile

Lycka till me bilbyggandet o matlagandes big_smile

Johan Lindgren
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 november 2006 · 1 852 Inlägg

Lindgren_ skrev:

Izual skrev:
Har du vatten i munnen eller den helt stängd överhuvudtaget och andas endast med näsan så är det samma sak.

Sånt lär man sig efter ett par veckor i storkök och 100 tals lökar senare wink

Grabbar och flickor lyssan på mästarkocken här.. ja brukar tejpa för munnen om ja måste fixxa löken gråter i 30 min annars big_smile

Lycka till me bilbyggandet o matlagandes big_smile

men hur har munen med ögonen att göra? man blir väl fortfarande tårögd?

man lever bara en gång så lev väl!
cutlass
3 november 2006 · 383 Inlägg

Lindgren_ skrev:

Izual skrev:
Har du vatten i munnen eller den helt stängd överhuvudtaget och andas endast med näsan så är det samma sak.

Sånt lär man sig efter ett par veckor i storkök och 100 tals lökar senare wink

Grabbar och flickor lyssan på mästarkocken här.. ja brukar tejpa för munnen om ja måste fixxa löken gråter i 30 min annars big_smile

Lycka till me bilbyggandet o matlagandes big_smile

Men nästa fråga då..... vad har en stängd mun och göra med att de svider i ögonen då? Nog för att jag fick mvg i hemkunskap, men lektionen om lök måste jag missat totalt;)
*envis*smile

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Izual
3 november 2006 · 4 571 Inlägg

Haha ja den frågan har jag fått svar på en gång i tiden men jag har faktiskt glömt.

Ska kolla upp det

Malmoe SSS -12
3 november 2006 · 3 217 Inlägg

Kan det vara en fråga av samma kaliber som: Varför försvinner lukten av vitlök från fingrarna när man knuggar dem mot en rostfri kniv under vatten?

För svaret på den fråga är i sådana fall att det rostfria stålet eliminerar lukten från fingrarna på något konstigt sätt, intolerans av något slag! Matlagningsprogram <3

Kan det hänga ihop med att den rostfria ytan på skeden absorberar lukten/smaken av löken som irriterar?

Någon klok människa kan ju googla det... smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
cutlass
3 november 2006 · 383 Inlägg

Fuckface skrev:
Kan det vara en fråga av samma kaliber som: Varför försvinner lukten av vitlök från fingrarna när man knuggar dem mot en rostfri kniv under vatten?

För svaret på den fråga är i sådana fall att det rostfria stålet eliminerar lukten från fingrarna på något konstigt sätt, intolerans av något slag! Matlagningsprogram <3

Kan det hänga ihop med att den rostfria ytan på skeden absorberar lukten/smaken av löken som irriterar?

Någon klok människa kan ju googla det... smile

Ne,hade tyckt din teori lät klokast=) .men eftersom de inte va skeden som gjorde underverk utan munnen på nåt sjukt sätt så..hum   hmm

Senast redigerat av cutlass (3 november 2006)

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Malmoe SSS -12
3 november 2006 · 3 217 Inlägg

Jag ser ju inget annat sammanhang i frågan!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Germax
3 november 2006 · 12 086 Inlägg

Bullo skrev:

Lindgren_ skrev:

Izual skrev:
Har du vatten i munnen eller den helt stängd överhuvudtaget och andas endast med näsan så är det samma sak.

Sånt lär man sig efter ett par veckor i storkök och 100 tals lökar senare wink

Grabbar och flickor lyssan på mästarkocken här.. ja brukar tejpa för munnen om ja måste fixxa löken gråter i 30 min annars big_smile

Lycka till me bilbyggandet o matlagandes big_smile

men hur har munen med ögonen att göra? man blir väl fortfarande tårögd?

Man blir ju tårögd av att slå i pungen.. samma sak! smile allt är kopplat till tårkanalerna.. ungefär

Malmoe SSS -12
3 november 2006 · 3 217 Inlägg

/http://allehanda.se/tips-ideer/?kat=8

Slut på löktårar!
(2001-09-24, 13:34)  Jag är trött på rinnande ögon när jag skalar lök. Numera använder jag ett par simglasögon som sluter till ordentligt och problemet är ur världen.
Tipsare: GN \

/http://www.jozosalt.se/saltskola/smarta-salt-tips/hacka-loek/view

Hacka lök
Strö salt på den exponerade sidan av löken innan du börjar hacka. Detta sparar dig många tårar. \

/http://blog.mgor.se/?p=57

Husmorstips #1: Undvik tårar när man hackar lök
2006-07-15

Ta en tändsticka och stoppa i mungipan när du hackar lök. Detta kommer att minska besvären av sveda och tårar i ögonen.

Artikel postad i: Matlagning, Tips\

/http://www.menyse.com/action/subProductGroup;jsessionid=14C5D881808FD67735359BA5105F131C?productId=651

Den gula löken är den mest odlade av alla lökväxter. Står det bara "lök" i receptet, avses vanligtvis gul lök. Steklök är små sorterade lökar. Rå lök har skarp smak, som kan mildras genom att hackad lök får ligga i kallt vatten ca 15 minuter. Kall lök minskar  tårar i ögonen när man hackar.\

/Anledningen till tårarna: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11460

Vad är det i lök som gör att man gråter när man hackar den?

I lök finns ett stort antal flyktiga svavelföreningar, till exempel diallylsulfid, lökolja, som är irriterande för ögonen. \


Jag är ganska inne i ämnet nu kan jag tala om tongue

Senast redigerat av Fuckface (3 november 2006)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Malmoe SSS -12
3 november 2006 · 3 217 Inlägg

http://matlust.ifokus.se/Default.aspx?T … 6ff8ea1f61

Ett gäng människor, precis som vi... Som står inför nästan samma bekymmer! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
3 november 2006 · 3 804 Inlägg

det är säkert nått psykiskt... om man bara skär löken utan nått i munnen tänker man abra på att man skär löken så börjar det rinna o irrtera i ögonen men stoppar man in en sked i munnen tänker man på skekden och glömmer helt bort att man ska börja grina ;P


Bmw osv..
Malmoe SSS -12
3 november 2006 · 3 217 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
det är säkert nått psykiskt... om man bara skär löken utan nått i munnen tänker man abra på att man skär löken så börjar det rinna o irrtera i ögonen men stoppar man in en sked i munnen tänker man på skekden och glömmer helt bort att man ska börja grina ;P

Nej, men faktiskt så är det något med rostfritt stål som tar bort/eliminerar lökstank/doft från fingrarna... Det kanske rör sig om samma grej på tungan, att dessa svavelföreningar inte kommer åt tungan!

Skeden kanske fungerar som en ödla, som snorpar åt sig alla flugorna/svavelföreningarna wink

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Lindgren_
3 november 2006 · 2 644 Inlägg

JapMax skrev:

Bullo skrev:

Lindgren_ skrev:

Grabbar och flickor lyssan på mästarkocken här.. ja brukar tejpa för munnen om ja måste fixxa löken gråter i 30 min annars big_smile

Lycka till me bilbyggandet o matlagandes big_smile

men hur har munen med ögonen att göra? man blir väl fortfarande tårögd?

Man blir ju tårögd av att slå i pungen.. samma sak! smile allt är kopplat till tårkanalerna.. ungefär

HAHAHAHHA big_smile de va de bästa exemplet idag big_smile

Johan Lindgren
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang