Installera en bas och slutsteg i en Saab 9-5 från -00.

MrRunne
6 augusti 2013 · 29 Inlägg

Hej.

Jag har tänkt mig att installera en bas och ett slutsteg (typ biltema variant slutsteg) i min Saab 9-5 utan att byta original stereon.
Problemet är att jag inte vet hur man ska göra.
Jag kan lite om att dra ljud och så men jag har hört att det inte finns någon lågnivås ljudutgång på stereon och jag har även läst i andra trådar att de pratar om nåt slutsteg, vad är det för nåt slutsteg???
Sen undrar jag om det finns nåt fördraget för ljud till slutsteg och annat sånt???
Sen vill jag vetta om det nu går, om det är jätte svårt att göra det och om det kostar skjortan?
Har en bas så det är inga problem och verktyg har jag också.

Så kortfattat Jag vill kunna koppla in ett slutsteg i original stereon så jag kan koppla in en bas eller två och om detta går och om det är svårt i såna fall eller om det är ganska enkelt.

Det är en Saab 9-5 Kombi 2.0t ecopower från -00.

Och det jag vet om stereon är att det är en premium eller en prestige.

Skulle bli tacksam för lite svar och hjälp. smilebig_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196118/196118-8368fb3143e158d65bf92ca6000ebcb7.jpg

Sandvikenssnabbaste
6 augusti 2013 · 95 Inlägg

Har du några planer på att byta ut stereon eller vill du behålla den? Byter du till en tredjepartsstereo så får du utgångar för lågnivå. Väljer du att köra med orginalstereon så måste du fixa något som hanterar högnivåsignaler, det finns fina slutsteg som matas direkt av högnivå så slipper man konvertera, det fixar slutsteget själv. En tredje lösning är att skaffa en hög/lågnivå-adapter där du matar adaptern med högnivå och ut kan du plocka lågnivå över RCA.

MrRunne
6 augusti 2013 · 29 Inlägg

Tack för hjälpen den var till STOR hjälp

Sandvikenssnabbaste
6 augusti 2013 · 95 Inlägg

Hör gärna av dig om hur du tänker och dela med dig av dina kunskaper, jag har ingen jättekoll på hur det fungerar i din 9-5 men har lite småkoll på min 9-3 ss -03 smile

MrRunne
6 augusti 2013 · 29 Inlägg

Har du nått bra exempel som inte kostar skjortan som har det???
Max: Typ ca 1500 kr

Sandvikenssnabbaste
6 augusti 2013 · 95 Inlägg

MrRunne skrev:
Har du nått bra exempel som inte kostar skjortan som har det???
Max: Typ ca 1500 kr

Vad tänkte du på då? Slutsteg?

MrRunne
6 augusti 2013 · 29 Inlägg

ja då det ska jag, jag tror det går med ett sånt slutsteg som tar hand om högnivå.
Som ett tillägg till till min kommentar slutsteget behöver inte va så starkt kanske typ 500 watt eller nåt sånt bassen är på typ 400 watt.

MrRunne
6 augusti 2013 · 29 Inlägg

ett sånt som tar högnivå

Sandvikenssnabbaste
6 augusti 2013 · 95 Inlägg

Ska du bara driva basen på slutsteget? Inga andra högtalare?

MrRunne
6 augusti 2013 · 29 Inlägg

ne tänkte inte det......

eller jag har en högtalare till som jag skulle kunna använda

MrRunne
8 augusti 2013 · 29 Inlägg

Vet du var kontakten på saab stereon sitter för high end???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang