Byta stereo i Passat 3BG - 03

Asjohem
7 augusti 2013 · 193 Inlägg

Tja, skulle byta stereo i min Passat häromdan.

De sket sig så fort ja fick ur original stereon. I årsmodeller upp till - 03 ska de vara standard ISO men av nån anledning hade ja den nyare kontakten. En såkallad Quadlock.

En adapter till denna kostar 900:- och de känns jävligt onödigt att köpa den. Så jag tänkte skarva istället.

Nu till min fråga, i adaptern man kan köpa så är det med en CANBUS-adapter, och ja undrar va den är bra för?
Va gör den? Måste ja inte ha den så är det ju bara att skarva och köpa en antenn adapter så är det klart.

Tacksam för svar!

Volvo V50 (2007)
Asjohem
7 augusti 2013 · 193 Inlägg

Prata med en montör på BRL och fick som svar att om ja skarvar rakt av så kommer stereon antingen inte att starta eller så går de inte sstänga av den.

Lösningen på detta var att sätta en pluskabel på tändningen med 15amp säkring, och sätta den till stereon istället för "original" plusen.
Då ska de funka.

Volvo V50 (2007)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
7 augusti 2013 · 835 Inlägg

CAN-businterfacet avkodar den digitala informationen. Den kan utläsa all möjlig information, bl.a tändningsplus, x-spänning, backljus, belysning och hastighet.

Det finns antagligen billigare interface att köpa än ett för 900:-.

Alternativet annars är ju konstantmatning till stereon och sköta av/på med stereons power-knapp, eller som du fått info om, dra en egen tändningsplus till stereon.

Du kan läsa lite mer att koppla in 'tändningsplus' här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 83&p=1

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Asjohem
7 augusti 2013 · 193 Inlägg

Swedenrockers skrev:
CAN-businterfacet avkodar den digitala informationen. Den kan utläsa all möjlig information, bl.a tändningsplus, x-spänning, backljus, belysning och hastighet.

Det finns antagligen billigare interface att köpa än ett för 900:-.

Alternativet annars är ju konstantmatning till stereon och sköta av/på med stereons power-knapp, eller som du fått info om, dra en egen tändningsplus till stereon.

Du kan läsa lite mer att koppla in 'tändningsplus' här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 83&p=1

Fick fram, genom länken du angav, att det finns en röd 1,0mm² kabel som går från tändningslåset som ja ska tjuva ström ifrån till stereons "tändningsplus", då får ja samma funktion som med originalstereon att den dör när jag drar ur nyckeln och startar när ja vrider på tändningen.

Tack så mycket! Oerhört bra tips smile

Volvo V50 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang