2851
Sök

Brummande ljud i baslådan samt tomgångsljud ur baslådan, volvo 945

15 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Morsning korsning!

Det är så att jag skaffade en baslåda och ett slutsteg här för några dagar sedan. Steget= Ultimate t3 2100
Vid inkoppling så upptäckte jag att ett brummande ljud kommer från basen när den är inkopplad med lågnivå till stereon ( steget alltså ),  och samt när jag startar motorn så hör jag tomgången ur baslådan.
När jag tar bort lågnivån så slutar det brummande ljudet och tomgångsljudet försvinner helt, alltså så tmisstänker jag att felet ligger i signalen från bilstereon.
Steget är ordentligt jordat i karossen samt så jordade jag om bilstereon till en mycket kraftigare kabel och bättre jord anslutning i karossen. Så jag tror inte att det ska var nåt fel på jordningen utan snarare att det är nånting med signalen från stereon som sagt.

Det hörs som ett dunk från basarna när jag jag byter låt och sänker volymen helt och sedan höjer ett snäpp.

Det går inte att lyssna överhuvudtaget då brummet ökar desto mer jag höjer volymen ...

Nån polare snackade om att det är nåt motstånd till själva stereon som han trodde var felet, att det är generator ljud jag hör när bilen är igång och när tändningen är på så får jag ej ren signal?

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand!

/Oliver
Senast redigerat av podliver (8 augusti 2013)

5 148 Inlägg
7 augusti 2013
Låter som du har en bränd signaljord i stereon. smile du kan prova att sätta en tunn kabel/trå mellan lågnivåns yttre hylsa och stereons ram och kolla om det slutar brumma då. Om det slutar så är det troligast signaljorden i din stereo som behöver lödas/lagas.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Låter som du har en bränd signaljord i stereon. smile du kan prova att sätta en tunn kabel/trå mellan lågnivåns yttre hylsa och stereons ram och kolla om det slutar brumma då. Om det slutar så är det troligast signaljorden i din stereo som behöver lödas/lagas.

Okej,
Testade detta och det var tyvärr icke felet, misstänkte redan innan att detta inte var felet då jag kom på att jag testat med 2 stereo apparater och samma fel uppstod då också... sad

Bilen är en Volvo 945 för övrigt.

498 Inlägg
8 augusti 2013
Vet ibland när man har telefonladdaren i cigarettuttaget så kan man ibland höra generatorljud.
Undra om det inte blir så om du har lågnivå och +kabel dragen på samma sida också?

Bara en tanke. mvh

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

15 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
SLG skrev:
Vet ibland när man har telefonladdaren i cigarettuttaget så kan man ibland höra generatorljud.
Undra om det inte blir så om du har lågnivå och +kabel dragen på samma sida också?

Bara en tanke. mvh

Tyvärr har jag ingen extrautrustning i bilen som kan tänkas störa sad
Drog inte heller lågnivå på samma sida utan den ligger på säkert avstånd från plussen, så vette fan vad som kan vara felet...

Aja, tack för svar iaf!

Mvh

47 Inlägg
8 augusti 2013
Provat att byta jordpunkt? Om inte så testa, i första hand steget men kanske också stereon. Kanske värt att testa en annan signalkabel oxå. Tråkigt med svårupptäckta störningar...

Mvh/Henrik

44 Inlägg
9 augusti 2013
Hur ligger strömkabeln gentemot signalkabeln? Om dessa två ligger nära/på varandra så uppstår störningar, testa isåfall att sära på dom!

15 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
Hejsan,

Steget är bra jordat och testade faktiskt om det nu skulle vara jorden på steget som skulle vara felet, men det verkar tyvärr inte som att det är så enkelt... sad
Stereon jordade jag om med en fruktansvärt grov kopparkabel utan framgång där också sad
En polare snackade om att det skulle vara något motstånd som är felet, typ någon kondensator och att felet var djupare in i strömtillförseln, allstå redan från generatorn och nånting, minns tyvärr inte exakt vad han sa.
Han sa att han hade samma fel i en volvo 940, allstå likadan bil.

Btw, lågnivån ligger dragen löst längs mittkonsolen och strömmen dragen längs ena tröskeln så tror tyvärr inte att det är felet heller sad

Tack för svar hittills iaf!

15 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
EvilKalle skrev:
Provat att byta jordpunkt? Om inte så testa, i första hand steget men kanske också stereon. Kanske värt att testa en annan signalkabel oxå. Tråkigt med svårupptäckta störningar...

Aa, fruktansvärt jobbigt när man köpt nytt billjud och förväntningarna låg på topp för att få höra det spela hmm

5 148 Inlägg
10 augusti 2013
Jag skulle nog prova med en annan lågnivåkabel. Vad händer om du plockar ur lågnivån på stereon men har den kvar i steget?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog prova med en annan lågnivåkabel. Vad händer om du plockar ur lågnivån på stereon men har den kvar i steget?

Om jag tar ur lågnivån ur stereon men låter den sitta kvar i steget så slutar oljudet, både brummandet och tomgångsljud när bilen är igång. Dock så tror jag inte att det hänger på kabeln eftersom den är helt ny, men jag ska absolut testa om det är ett så enkelt fel smile

47 Inlägg
10 augusti 2013
Tvivlar inte på att jordningen av steget är bra gjord (fniss), men har du provat en annan jordpunkt? Ett bra sätt att testa är att dra en kabel direkt till batteriet, kör en provisorisk utanför bilen bara för att testa, duger med i princip vad för kabel som helst (och innan någon messerschmidt protesterar så jo, för att bara testa om störningarna försvinner duger det med vilken kabel som helst, det ska inte krämas på fullt samt är bara för test). Om störningarna försvinner på detta sätt är det bara att börja leta ny permanent jordpunkt (med bra kabel så klart).

Funkar inte detta så prova annan signalkabel.

Lycka till! smile

Mvh/Henrik

47 Inlägg
10 augusti 2013
Såg inte ditt sista inlägg innan jag postade. Nya signalkablar kan det också vara fel på. Är det en ordentligt skärmad kabel? Testa absolut med en annan.

Mvh/Henrik

15 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
EvilKalle skrev:
Såg inte ditt sista inlägg innan jag postade. Nya signalkablar kan det också vara fel på. Är det en ordentligt skärmad kabel? Testa absolut med en annan.

Absolut, det tvivlar jag inte på att de kan vara trashade redan från kartong, får ta och testa med annan också!
Den som jag använder förtillfället verkar vara ganska grov och jag antar att den är skärmad? smile

Tack för svar, meddelar om något framsteg görs!

Mvh

44 Inlägg
10 augusti 2013
podliver skrev:
Hejsan,

Steget är bra jordat och testade faktiskt om det nu skulle vara jorden på steget som skulle vara felet, men det verkar tyvärr inte som att det är så enkelt... sad
Stereon jordade jag om med en fruktansvärt grov kopparkabel utan framgång där också sad
En polare snackade om att det skulle vara något motstånd som är felet, typ någon kondensator och att felet var djupare in i strömtillförseln, allstå redan från generatorn och nånting, minns tyvärr inte exakt vad han sa.
Han sa att han hade samma fel i en volvo 940, allstå likadan bil.

Btw, lågnivån ligger dragen löst längs mittkonsolen och strömmen dragen längs ena tröskeln så tror tyvärr inte att det är felet heller sad

Tack för svar hittills iaf!

Har du tillgång till ett extra batteri så ställ det vid steget. dra en pluskabel till detta och använd samma jordpunkt. Är det inget tjut då så är det fel på signalkabeln/strömkabeln.

3 Inlägg
11 augusti 2013
Jag har exakt samma problem.
Jag prova koppla in min mobil direkt i slutsteget och då funka ljudet perfekt. Kan de vara stereon?

15 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
Det fett skumma är att jag testa med 2 olika stereos, med samma resultat!? hmm
Testade idag att koppla in slutsteg och baslåda i en volvo s60 med samma jäkla oljud där med!

Alltså så måste det nästan vara slutsteget det är fel på, ska göra lite mer efterforskningar innan jag är helt säker på vad fel källan är smile

Mvh

3 Inlägg
11 augusti 2013
Hitta lite konstig lösning på detta. Tog en kabel. Helt vanlig kabel och koppla på den på röda signalkabeln bakom stereon utan o koppla den nånstans så försvann ljudet.

44 Inlägg
11 augusti 2013
remove skrev:
Hitta lite konstig lösning på detta. Tog en kabel. Helt vanlig kabel och koppla på den på röda signalkabeln bakom stereon utan o koppla den nånstans så försvann ljudet.

Haha alla sätt är bra! Kul att det löste sig! smile

15 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
Aa, du hade det så enkelt du, då är endast signaljorden pajj på stereon, din lösning funkar tillfälligt ganska bra.

smile

Sök