Borde jag vara rädd för att dom drar in kortet?

Daniieel
13 augusti 2013 · 160 Inlägg

åkt på 4 fulltoningar 1 onödigt störande i trafik och däck ej godkända 2 gånger tohärtalt 7 böter.

sen kom grisarna häromdagen när jag omvetenades la märke till dom. körde upp vid min sida mitt på ströget och sen  blinkade in mig. jag hade redan en d¨lig dag och var stressad.

Du hade fulltonat här !

näääe de tror jag inte. har inga rutor ifram just nu

De vet jag att du har.

nej sa jag!

jasså konstigt, vad fan är de här då? snuten rycker upp bakdörren.

får syn på 4 däck jag skulle köra till polaren.

han säger de blir böter på detta. okay sa jag. skriver du på? skulle inte tro det.


idag fick jag hem ett papper ang fulltonat + osäkrad last på 1750, vad ska jag göra? man kan överklga och få det i rättegång. vad borde jag göra?

och hur verkar det med mitt stackars körkort? haft det sen 2012-03-15

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
13 augusti 2013 · 163 Inlägg

fått böter 12 gånger och jag har inte fått något tongue så bör inte vara nåt att vara orolig för smile dock har jag aldrig tjafsat emot utan har skrivit på och betalt in böterna direkt.

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Daniieel
13 augusti 2013 · 160 Inlägg

okay. har du prövotid? får hoppas på de bästa då! smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
13 augusti 2013 · 163 Inlägg

jag tog körtkort 2011.12.12 så har fortfarande prövotid smile för de är väl på 2år fortfarande?

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Daniieel
13 augusti 2013 · 160 Inlägg

japp de stämmer. någon mer som vart ute för liknande? smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Pontus1991
13 augusti 2013 · 423 Inlägg

det är väl inte direkt företeelser man blir av med kortet för? o prövotid eller ej, spelar ingen roll.

rcy
13 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Upprepade förseelser gör att man klättrar i straffskalan, så ja, dom kan ledsna och dra in kortet till slut. Brukar dock endast vara vid upprepad fortkörning eller vårdslöshet i trafik.

Men om du nu redan fått böter för din toning fyra gånger, varför åtgärdar du den inte?
Är du så urbota korkad att du medvetet åker omkring med något du redan fått böter för flera gånger så är det väl inte konstigt om snuten lackar ur och stoppar dig för allt möjligt.

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Daniieel
13 augusti 2013 · 160 Inlägg

Låter bra för min del !

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
13 augusti 2013 · 163 Inlägg

är ju gött med fulltoning wink

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Daniieel
13 augusti 2013 · 160 Inlägg

saken är den att har inte åkt på de på samma bil 4 ggr. utan 4 olika bilar.

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Tornet
14 augusti 2013 · 13 Inlägg

13 böter så är du körd som mig wink

Volvo 944 Tdic "SAKNAD" (1993)
Henrik-N
14 augusti 2013 · 450 Inlägg

Bullet--- skrev:
"Ditt stackars körkort",  du har fått böter 7 gånger och du bryr dig om ditt stackars körkort för det är så synd att poliserna stoppar just dig av alla människor. Måste vara någon konspiration!!!
Betala och var glad. Kör som folk och riv bort toningen om du inte gillar att bli stoppad!

håller helt med.
är man så nojjig så kör man ordentligt och håller inte på med skit som tillkallar polisens uppmärksamhet såsom heltonade rutor fram etc.

vem får sympati för en kille som skriver "jag fick böter för mina heltonade rutor och dålig körning då jag var stressad, stackars mig jag vill slippa böter "

ta din böter och väx upp.

Seth
14 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

Daniieel skrev:
saken är den att har inte åkt på de på samma bil 4 ggr. utan 4 olika bilar.

fortfarande DU som åkt dit för tonat. vad för bil o hur många bilar som du åkt dit med gör inget.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Daniieel
14 augusti 2013 · 160 Inlägg

kan ni ta fram paragrafen där det står att polisen FÅR öppna bakdörr utan mitt godkännande. jag hade mina rutor nere dom såg mig ALDRIG den dagen dom tog mig. DOM skulle ge böter FÖR OSÄKRAD LAST! jag vägrade  skriva på pga av olika åsikter. jag vägrade ta straffföreläggande. vad får jag hem? ett jävla straffföreläggande  på 1750 kr. de va inte ens tal om toningen då.

och poliserna har inte skrivit ett skit om att dom öppnade min dörr i anmälan.

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
rcy
14 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Daniieel skrev:
kan ni ta fram paragrafen där det står att polisen FÅR öppna bakdörr utan mitt godkännande. jag hade mina rutor nere dom såg mig ALDRIG den dagen dom tog mig. DOM skulle ge böter FÖR OSÄKRAD LAST! jag vägrade  skriva på pga av olika åsikter. jag vägrade ta straffföreläggande. vad får jag hem? ett jävla straffföreläggande  på 1750 kr. de va inte ens tal om toningen då.

och poliserna har inte skrivit ett skit om att dom öppnade min dörr i anmälan.

Antingen jagar du paragrafer och försöker komma undan på detaljer, eller så skaffar du lite kulor och tar lite ansvar.
Har du fulltonat och åker med osäkrad last, så var fan man nog att ta böterna när du får dom också!

dasboot
14 augusti 2013 · 441 Inlägg

vad är problemet? Du har ju fortfarande gjort fel, de det som en man och ingen finnig 18åring med varselkläder. Betala böterna och fundera på om det inte finns annat att göra än att reta upp den lokala polisen. Lär ju aldrig bli bättre om du beter dig som en f***a mot dem hela tiden, du har kört fulltonat och med osäkrad last. Fattar du inte varför de bara stannar dig hela tiden så kanske du ska vänta med att äga och köra bil ett par år tills du är mer mogen....

Pierre_r Lastbilsmekaniker
14 augusti 2013 · 729 Inlägg

Förhoppningsvis tar dom det, då du inte verkar vara mogen nog.
"buhu polisen stoppar mig hela tiden för tonade framrutor kan jag slippa böter"

Nästa gång hoppas jag dom tvingar dig att dra av toningen på plats går inte det så kanske det blir en flygande besiktning och då kan du ju ringa en bärgningsbil, för har du retat upp poliserna såpass så finns det inte en chans i helvete att dom låter dig köra därifrån.

Henrik-N
14 augusti 2013 · 450 Inlägg

Daniieel skrev:
kan ni ta fram paragrafen där det står att polisen FÅR öppna bakdörr utan mitt godkännande. jag hade mina rutor nere dom såg mig ALDRIG den dagen dom tog mig. DOM skulle ge böter FÖR OSÄKRAD LAST! jag vägrade  skriva på pga av olika åsikter. jag vägrade ta straffföreläggande. vad får jag hem? ett jävla straffföreläggande  på 1750 kr. de va inte ens tal om toningen då.

och poliserna har inte skrivit ett skit om att dom öppnade min dörr i anmälan.

Paragrafen kan du leta fram själv !!!

Hamilton
14 augusti 2013 · 8 864 Inlägg

Polisen har rätt att öppna dörrar,huv,bagagelucka så det är inget att orda om.
Trådskaparen kanske ska följa gängse lagar i stället för att betala i min mening helt onödiga böter.

Enligt 2 kap. 11 § fordonslagen får en polisman genomföra sådana kontroller som uppenbart behövs ur trafiksäkerhetssynpunkt och han får enligt 2 kap. 12 § fordonslagen även kontrollera ett fordons last för att försäkra sig om att fordonet är lastat på föreskrivet sätt (regler rörande lastning regleras bl.a. i trafikförordningen). Enligt 3 kap. 3 § fordonslagen har en polisman som genomför sådana kontroller av fordon som avses enligt ovan, rätt till tillträde till fordonet samt slutna utrymmen i fordonet.

Senast redigerat av Hamilton (14 augusti 2013)

Fotograf på tierpidag.se
rcy
15 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Daniieel skrev:
kan ni ta fram paragrafen där det står att polisen FÅR öppna bakdörr utan mitt godkännande. jag hade mina rutor nere dom såg mig ALDRIG den dagen dom tog mig. DOM skulle ge böter FÖR OSÄKRAD LAST! jag vägrade  skriva på pga av olika åsikter. jag vägrade ta straffföreläggande. vad får jag hem? ett jävla straffföreläggande  på 1750 kr. de va inte ens tal om toningen då.

och poliserna har inte skrivit ett skit om att dom öppnade min dörr i anmälan.

Fordonslagen, kapitel 3 paragraf 3:
En polisman eller en bilinspektör har rätt till tillträde till fordon och till slutna utrymmen i ett fordon eller dess last för att kontrollera att fordonet är lastat på föreskrivet sätt. Lag (2011:417).

Den paragrafen räcker, men annars kan man även luta sig mot kapitel 2 paragraf 10 som handlar om flygande inspektion, vilket även det ger polisman rätt att gå igenom din bil.

Eller kapitel 2 paragraf 11, som säger:
Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Eller kapitel 2 paragraf 12, som säger:
Kontroll av fordons last sker för att kontrollera att ett fordon är lastat på föreskrivet sätt. Kontrollen skall utföras av en polisman eller en bilinspektör.

Du kanske skulle ta och läsa en lagbok någon gång? Finns alldeles gratis att läsa på www.notisum.se faktiskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang