Köpa billjud! BEHÖVER HJÄÄLP!

Fjong
17 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Carl7 skrev:

Fjong skrev:
Problemet är att det verkar inte vara ett riktigt monoblock utan har två kanaler som man kör ihop. Sen får man bara ut 345W RMS i 2 Ohm om man kör med 12V.

Sladdar kan du köpa som ett kit. Jag har just nu ett Autoleads kit som gick på 500kr tror jag. I det får du med allt du behöver.

Men detta funkar nog:
http://dbakuten.se/ovriga/spl-dynamics/ … g6fXZIqedU 

Men du måste byta säkring till än som är lägre än stegets vilket är 50A, så en 40A säkring.

Menar du att dls xm-10 inte är ett monoblock? Vad får dig att tro att det inte är det?

Och nej man behöver inte bytta säkringen på kabeln till en som är lägre än slutsteget, då det inte är slutsteget utan kabeln man säkrar av. Säkringen ska sitta högst 40cm batteriet.

Om du kollar närmre på DLS steget så ser du att det finns 2st högtalar ingångar och inte 2 som det ska vara.
http://nardik.se/produkt/DLS-XM10-Monoblock Där ser du all info.

Man måste också räkna med att den RMS effekten är uppmätta med 14.4V och du kör väl med 12? Alltså kommer du få ut aningen mindre effekt av det än vad som visas där. Kabelkittet som jag länkade ska klara upp till 700w så det är mer än tillräckligt för det steget men grova kablar är ju alltid bra om du ändå planerar att bygga ut så slipper du köpa nytt men det kostar ju en slant extra nu.

Jag använder helst en aningen lägre säkring på + kabel än på steg för att den är för mig mycket lättare att byta och jag slipper pressa steget till max å smälla dess säkringar, steget ska ju självklart tåla det men jag kan få ut så mycket mer effekt än jag behöver så för mig vad det smidigare.

Men du har nog rätt i att eki_93 inte behöver det smile

Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

Fjong skrev:

Carl7 skrev:

Fjong skrev:
Problemet är att det verkar inte vara ett riktigt monoblock utan har två kanaler som man kör ihop. Sen får man bara ut 345W RMS i 2 Ohm om man kör med 12V.

Sladdar kan du köpa som ett kit. Jag har just nu ett Autoleads kit som gick på 500kr tror jag. I det får du med allt du behöver.

Men detta funkar nog:
http://dbakuten.se/ovriga/spl-dynamics/ … g6fXZIqedU 

Men du måste byta säkring till än som är lägre än stegets vilket är 50A, så en 40A säkring.

Menar du att dls xm-10 inte är ett monoblock? Vad får dig att tro att det inte är det?

Och nej man behöver inte bytta säkringen på kabeln till en som är lägre än slutsteget, då det inte är slutsteget utan kabeln man säkrar av. Säkringen ska sitta högst 40cm batteriet.

Om du kollar närmre på DLS steget så ser du att det finns 2st högtalar ingångar och inte 2 som det ska vara.
http://nardik.se/produkt/DLS-XM10-Monoblock Där ser du all info.

Man måste också räkna med att den RMS effekten är uppmätta med 14.4V och du kör väl med 12? Alltså kommer du få ut aningen mindre effekt av det än vad som visas där. Kabelkittet som jag länkade ska klara upp till 700w så det är mer än tillräckligt för det steget men grova kablar är ju alltid bra om du ändå planerar att bygga ut så slipper du köpa nytt men det kostar ju en slant extra nu.

Jag använder helst en aningen lägre säkring på + kabel än på steg för att den är för mig mycket lättare att byta och jag slipper pressa steget till max å smälla dess säkringar, steget ska ju självklart tåla det men jag kan få ut så mycket mer effekt än jag behöver så för mig vad det smidigare.


Men du har nog rätt i att eki_93 inte behöver det smile

Hur många utgångar ett steg har är inte det samma som hur många kanaler det har. I detta fall finns det 4 men dom sitter ändå ihop på insidan. Anledning till detta är för att underlätta om man har tex 2 basar.

Sen får många ut 14 volt när bilen är på, så inte omöjligt.

Innan säkringar smäller i steget lär det dista rätt bra. Åter igen säkringen på kabeln är till för kabeln.

Fjong
17 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Får man då ut all effekt om man bara använder ett uttag? Och som sagt så använder jag inte säkringen för stegets skull utan för att jag gör ett 20 min jobb till ett 2 min jobb och effekt har jag nog av ändå.

Carl7
17 augusti 2013 · 403 Inlägg

Fjong skrev:
Får man då ut all effekt om man bara använder ett uttag? Och som sagt så använder jag inte säkringen för stegets skull utan för att jag gör ett 20 min jobb till ett 2 min jobb och effekt har jag nog av ändå.

Ja det får man.

Drönirettab
17 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Fjong skrev:
Jag använder helst en aningen lägre säkring på + kabel än på steg för att den är för mig mycket lättare att byta och jag slipper pressa steget till max å smälla dess säkringar, steget ska ju självklart tåla det men jag kan få ut så mycket mer effekt än jag behöver så för mig vad det smidigare.

Att använda pluskabelns säkring som "säkerhetsåtgärd" för att inte "råka" köra steget så hårt att den säkringen  ska pajja är helt fel sätt att tänka.

Stegets säkring är till för att skydda just steget mot olika former av överbelastning, tex kortslutning och överström (exempelvis pga för låg last).

Kabelns säkring ska dels vara anpassad till kabelarean och dels anpassad så att den minst klarar av strömmen som steget kan dra som mest (vid RMS-effekten, inte maxeffekten) vid den aktuella impedansen, men helst den ström som steget kan dra vid sin lägsta tillåtna impedans.

Att sätta en mindre säkring på pluskabeln för att själv inte riskera att "spela för högt" är alltså fel tänkt, det är användandet av stereons volymkontroll kombinerat med justeringen av stegets gainkontroll som har betydelse där. smile

eki_93
19 augusti 2013 · 84 Inlägg

Drönirettab skrev:

Fjong skrev:
Jag använder helst en aningen lägre säkring på + kabel än på steg för att den är för mig mycket lättare att byta och jag slipper pressa steget till max å smälla dess säkringar, steget ska ju självklart tåla det men jag kan få ut så mycket mer effekt än jag behöver så för mig vad det smidigare.

Att använda pluskabelns säkring som "säkerhetsåtgärd" för att inte "råka" köra steget så hårt att den säkringen  ska pajja är helt fel sätt att tänka.

Stegets säkring är till för att skydda just steget mot olika former av överbelastning, tex kortslutning och överström (exempelvis pga för låg last).

Kabelns säkring ska dels vara anpassad till kabelarean och dels anpassad så att den minst klarar av strömmen som steget kan dra som mest (vid RMS-effekten, inte maxeffekten) vid den aktuella impedansen, men helst den ström som steget kan dra vid sin lägsta tillåtna impedans.

Att sätta en mindre säkring på pluskabeln för att själv inte riskera att "spela för högt" är alltså fel tänkt, det är användandet av stereons volymkontroll kombinerat med justeringen av stegets gainkontroll som har betydelse där. smile

Så det innebär om slutsteget max förbrukning är 50a och då ska jag ha 50a säkring på + kabel eller ?

Fjong
19 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Egentligen inte, men jag valde att köra en lägre på + kabeln nu (80A) för att den är mycket lättare att byta.

Men du ska nog inte göra så nej.

Carl7
19 augusti 2013 · 403 Inlägg

eki_93 skrev:

Drönirettab skrev:

Fjong skrev:
Jag använder helst en aningen lägre säkring på + kabel än på steg för att den är för mig mycket lättare att byta och jag slipper pressa steget till max å smälla dess säkringar, steget ska ju självklart tåla det men jag kan få ut så mycket mer effekt än jag behöver så för mig vad det smidigare.

Att använda pluskabelns säkring som "säkerhetsåtgärd" för att inte "råka" köra steget så hårt att den säkringen  ska pajja är helt fel sätt att tänka.

Stegets säkring är till för att skydda just steget mot olika former av överbelastning, tex kortslutning och överström (exempelvis pga för låg last).

Kabelns säkring ska dels vara anpassad till kabelarean och dels anpassad så att den minst klarar av strömmen som steget kan dra som mest (vid RMS-effekten, inte maxeffekten) vid den aktuella impedansen, men helst den ström som steget kan dra vid sin lägsta tillåtna impedans.

Att sätta en mindre säkring på pluskabeln för att själv inte riskera att "spela för högt" är alltså fel tänkt, det är användandet av stereons volymkontroll kombinerat med justeringen av stegets gainkontroll som har betydelse där. smile

Så det innebär om slutsteget max förbrukning är 50a och då ska jag ha 50a säkring på + kabel eller ?

Nej så behöver du inte tänka. Säkringen som sitter på kabeln är för kabeln och inget annat. Men du ska ha en kabel som klarar av att avsäkras minst 50A.

Här finns en tabell över vilken säkringar och kabelarea : http://www.docentdecibel.se/faq/avsaekring/info_14.html

Jag skulle rekommendera att du köper ett kit med 21mm2 och då ingår även säkring som passar till kabeln.

MitZu
19 augusti 2013 · 75 Inlägg

Fjong skrev:
Får man då ut all effekt om man bara använder ett uttag? Och som sagt så använder jag inte säkringen för stegets skull utan för att jag gör ett 20 min jobb till ett 2 min jobb och effekt har jag nog av ändå.

Låter som du bränner säkringar ofta?

Streethawk Billjuds Wannabe
19 augusti 2013 · 1 771 Inlägg

Fjong skrev:
Egentligen inte, men jag valde att köra en lägre på + kabeln nu (80A) för att den är mycket lättare att byta.

Men du ska nog inte göra så nej.

Lättare att byta? Kör med 3st 150amp ANL säkringar i min anläggning och går på ca 2 min att byta säkringen, tar däremot längre tid att veta vilken säkring som är paj.

Externa säkringen anpassar man till kabeln för att skydda just kabeln mot kabelbrand osv.
Säkringen i slutsteget är till för att skydda steget mot för låg/hög spänning & kortslutningar, alltså inget som har med kabeln att göra

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Fjong
20 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

MitZu skrev:

Fjong skrev:
Får man då ut all effekt om man bara använder ett uttag? Och som sagt så använder jag inte säkringen för stegets skull utan för att jag gör ett 20 min jobb till ett 2 min jobb och effekt har jag nog av ändå.

Låter som du bränner säkringar ofta?

Den senaste tiden brände jag en del säkringar ja, då körde jag på 60A men höjt till 80A nu. Anledningen till att jag inte bytte från början va för att jag inte trodde att kabeln skulle palla det men det gjorde den. smile

Och mitt slutsteg sitter skruvat i skuffens inredning så jag måste ta loss det för att komma åt säkringarna och det är ett jävla pill. Däremot säkringen på + kabeln behöver jag bara vrida på en grej och böja fram inredningen så kan jag lätt skruva ur och byta säkringen. wink Jag har ändå några hundra watt mer än jag behöver så jag förlorar inget på det heller.

eki_93
25 augusti 2013 · 84 Inlägg

den här har jag beställt nu en st https://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw … c-112.aspx och tänkte va säger ni, vilken slutsteg skulle passa bäst för bass som jag har beställt:
den https://www.ljudstudion.se/kenwood-digi … c-559.aspx
eller den http://dbakuten.se/ovriga/magnat-editio … hk1y9LBpSQ
eller kanske någon annan?? alla förslag är välkomna !!

Fjong
25 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Jag tycker att båda dom stegen är för klena för den basen. Om du ändå inte kan driva den fullt ut så kunde du ju köpt en billigare wink Satsa på ett steg med minst 400w RMS iaf.

eki_93
26 augusti 2013 · 84 Inlägg

HALLÅÅÅ glömde säga att min stereo kan inte få memory att funka på stereon. Måste ställa om allt efter varje omstart av bilen... sad(( HJÄÄÄLP !!??

micke7406
27 augusti 2013 · 1 400 Inlägg

eki_93 skrev:
HALLÅÅÅ glömde säga att min stereo kan inte få memory att funka på stereon. Måste ställa om allt efter varje omstart av bilen... sad(( HJÄÄÄLP !!??

Skifta på Röda och Gula matningskablarna på stereon

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
eki_93
28 augusti 2013 · 84 Inlägg

micke7406 skrev:

eki_93 skrev:
HALLÅÅÅ glömde säga att min stereo kan inte få memory att funka på stereon. Måste ställa om allt efter varje omstart av bilen... sad(( HJÄÄÄLP !!??

Skifta på Röda och Gula matningskablarna på stereon

ska kolla upp det ! är bra och sätta en knapp på remotekabel? eftersom iböand vill man inte ha bass på ???

eki_93
28 augusti 2013 · 84 Inlägg

micke7406 skrev:

eki_93 skrev:
HALLÅÅÅ glömde säga att min stereo kan inte få memory att funka på stereon. Måste ställa om allt efter varje omstart av bilen... sad(( HJÄÄÄLP !!??

Skifta på Röda och Gula matningskablarna på stereon

det finns ju flera röda kablar ..

Carl7
29 augusti 2013 · 403 Inlägg

eki_93 skrev:

micke7406 skrev:

eki_93 skrev:
HALLÅÅÅ glömde säga att min stereo kan inte få memory att funka på stereon. Måste ställa om allt efter varje omstart av bilen... sad(( HJÄÄÄLP !!??

Skifta på Röda och Gula matningskablarna på stereon

det finns ju flera röda kablar ..

Som enbart är röda?

Lägg upp en bild på hur det ser ut. Annars kollar du i manualen (går att hitta på nätet) och kollar vilka det ska vara 12V på.

Det går att sätta knapp på remoten, men varför?  Har du inte en volymratt på stereon smile. Annars kan den finnas inställningar u stereon för att slå av basen.

Senast redigerat av Carl7 (29 augusti 2013)

eki_93
29 augusti 2013 · 84 Inlägg

Carl7 skrev:

eki_93 skrev:

micke7406 skrev:

Skifta på Röda och Gula matningskablarna på stereon

det finns ju flera röda kablar ..

Som enbart är röda?

Lägg upp en bild på hur det ser ut. Annars kollar du i manualen (går att hitta på nätet) och kollar vilka det ska vara 12V på.

Det med knapp vet jag inte vad du menar med riktig.

bilden får du imorgon !

menar att ha en knapp till/från på remotkabel så att jag kan stänga av slutsteget.

Fjong
29 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Som Carl7 sa så ska det finns inställningar i stereon där du kan stänga av det men knapp på remoten funkar det med. En kompis kör med knapp på sin remote, det e lite delay men det funkar fint för hans användning av den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang