Köpa billjud! BEHÖVER HJÄÄLP!

Drönirettab
7 september 2013 · 21 761 Inlägg

Kolla upp både batterikablarna och batteripolskorna, är polskorna av den typen där man klämmer fast kabeln så plockar du loss och rengör ytorna som klämmer fast samt borstar bort eventuell ärg/oxid på kablarnas trådar (eller helst klipper bort och skalar fram fräscha trådar).

Ta även loss batterijordkabeln där den sitter i karossen, putsa sedan plåtrent både på karossytan och under kabelskon. smile

Fjong
8 september 2013 · 1 494 Inlägg

Ah har inget med det att göra, Ah är bara hur mkt ström som ryms i batteriet. Du behöver ett batteri som kan ge ut mycket ström på en gång. cca? om jag inte misstar mig. smile

eki_93
1 oktober 2013 · 84 Inlägg

Hej  igeeen ! fan oxå tror att något gav upp, men tar det från början. Har skruvat fast slutsteg på säten och lådan är inte fast så att den rör på sig i kurvuna. Nyss åkte jag var tvungen att bromsa lite hårdare och tror att basen slog mot slutsteg som är mkt möjligt. Då hände det, att basen började först låta typ "PSSSSST" sen började den "mumla" och det hördes typ mindre och mindre när jag höjer.. såå min frågan är vad faaan har hänt, är basen paj nu eller ? Det är väl rimligt att slutsteg är paj eftersom slutsteg fick ju smäll! vad tror niii ??? TAACK FÖR FAAN!

Fjong
1 oktober 2013 · 1 494 Inlägg

Börja med att kolla så att alla sladdar sitter som dom ska, tvivlar på att det är dom men alltid bäst att kolla. Sen kan du ju mäta alla spänningar på steget osv. Du kan ju även testa steget på en annan bas/högtalare funkar det inte så är väl steget paj om alla sladdar å spänningar är rätt å spelar det så är det basen smile Finns det några yttre skador? Låter väldigt osannolikt att basen har pajat för lådan tar ju hela smällen om inte basen va riktad emot sätet.

För min del så har basarna bara slutat spela pga sladdar som hoppat ur å säkringar så det har bara slutat tvärt. Kan tyvärr inte säga på rak arm vad som är fel.

eki_93
1 oktober 2013 · 84 Inlägg

Fjong skrev:
Börja med att kolla så att alla sladdar sitter som dom ska, tvivlar på att det är dom men alltid bäst att kolla. Sen kan du ju mäta alla spänningar på steget osv. Du kan ju även testa steget på en annan bas/högtalare funkar det inte så är väl steget paj om alla sladdar å spänningar är rätt å spelar det så är det basen smile Finns det några yttre skador? Låter väldigt osannolikt att basen har pajat för lådan tar ju hela smällen om inte basen va riktad emot sätet.

För min del så har basarna bara slutat spela pga sladdar som hoppat ur å säkringar så det har bara slutat tvärt. Kan tyvärr inte säga på rak arm vad som är fel.

meeen faan kollade nu med, det finns ljudet i basen och tryck i fast fas väldigt lite ... men det är väl logisk om slutsteg gav upp att det skulle inte finnas ljud i basen vaa ? och det finns ström i slutsteg, allt är som förut men bara att basen är "svag". Bas är ritad mot reg skyllten. Nej finns inga synliga skador, och basen stinker inte..

RobinBC
14 oktober 2013 · 9 Inlägg

Lånar denna tråden lite,
Jag är ute efter ett ljudsystem till min volvo 460.
Inte något extremt så bilen skakar ihop men vill ändån ha hyffsat med bas kontra ljudkvalitet.
Finns det något bra högtalarkit som redan har bra med bas i sig själva som kan vara värt att köpa? kan ev köpa till en baslåda och slutsteg i efterhand när jag känner att skaffa det och har pengar till det.

Funderar på dessa: http://www.brc.se/koaxialhogtalare/jbl/ … hogtalare/
Sätta dom på hatthyllan. Vill även byta högtalarna i framdörrarna oxå så tips på högtalare att sätta där hade varit fint. Om jag nu skulle välja något sånt här, krävs det ett slutsteg till det då? tips?

Senast redigerat av RobinBC (14 oktober 2013)

gurenius
14 oktober 2013 · 1 631 Inlägg

RobinBC skrev:
Lånar denna tråden lite,
Jag är ute efter ett ljudsystem till min volvo 460.
Inte något extremt så bilen skakar ihop men vill ändån ha hyffsat med bas kontra ljudkvalitet.
Finns det något bra högtalarkit som redan har bra med bas i sig själva som kan vara värt att köpa? kan ev köpa till en baslåda och slutsteg i efterhand när jag känner att skaffa det och har pengar till det.

Funderar på dessa: http://www.brc.se/koaxialhogtalare/jbl/ … hogtalare/
Sätta dom på hatthyllan. Vill även byta högtalarna i framdörrarna oxå så tips på högtalare att sätta där hade varit fint. Om jag nu skulle välja något sånt här, krävs det ett slutsteg till det då? tips?

Sätter du ett par såna i en stabil hatthylla (alltså en du bygger själv) så ger de bra med bas. Kan du bara leva med att ljudet kommer bakifrån så får du "mer ljud och mer bas" av ett par 6x9or än ett framsystem för samma pengar.

6x9or klarar sig oftast relativt bra utan slutsteg.

Men tänk igenom ordentligt om du ska köpa till en baslåda i framtiden. Då är det bättre att lägga pengarna idag på ett framsystem.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Fjong
14 oktober 2013 · 1 494 Inlägg

Glöm inte att stereon har väldigt mycket att göra med ljudkvalitén och inte bara högtalarna smile

RobinBC
14 oktober 2013 · 9 Inlägg

gurenius skrev:

RobinBC skrev:
Lånar denna tråden lite,
Jag är ute efter ett ljudsystem till min volvo 460.
Inte något extremt så bilen skakar ihop men vill ändån ha hyffsat med bas kontra ljudkvalitet.
Finns det något bra högtalarkit som redan har bra med bas i sig själva som kan vara värt att köpa? kan ev köpa till en baslåda och slutsteg i efterhand när jag känner att skaffa det och har pengar till det.

Funderar på dessa: http://www.brc.se/koaxialhogtalare/jbl/ … hogtalare/
Sätta dom på hatthyllan. Vill även byta högtalarna i framdörrarna oxå så tips på högtalare att sätta där hade varit fint. Om jag nu skulle välja något sånt här, krävs det ett slutsteg till det då? tips?

Sätter du ett par såna i en stabil hatthylla (alltså en du bygger själv) så ger de bra med bas. Kan du bara leva med att ljudet kommer bakifrån så får du "mer ljud och mer bas" av ett par 6x9or än ett framsystem för samma pengar.

6x9or klarar sig oftast relativt bra utan slutsteg.

Men tänk igenom ordentligt om du ska köpa till en baslåda i framtiden. Då är det bättre att lägga pengarna idag på ett framsystem.

Det är ju iof sant, tips på bra framsystem?
Kanske rent av köper både dom att sätta på hatthyllan och ett framsystem
Har ju verkligen inte den bästa stereon, har bara en billig pioneer som kosta 400kr.

Senast redigerat av RobinBC (14 oktober 2013)

gurenius
15 oktober 2013 · 1 631 Inlägg

Fjong skrev:
Glöm inte att stereon har väldigt mycket att göra med ljudkvalitén och inte bara högtalarna smile

Visst. I några nivåer upp, ja. Knappast när man pratar om en sådan här uppgradering.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
15 oktober 2013 · 1 631 Inlägg

RobinBC skrev:
Det är ju iof sant, tips på bra framsystem?
Kanske rent av köper både dom att sätta på hatthyllan och ett framsystem
Har ju verkligen inte den bästa stereon, har bara en billig pioneer som kosta 400kr.

Visst kan du köpa båda men tänk på att dina 6x9or inte kommer trivas ihop med en baslåda i framtiden. Du får därför överväga om du vill köpa dem nu för att i framtiden förmodligen koppla ur dem.

Köp ett så dyrt framsystem du anser dig ha råd med men helst inte mindre än 1.500:-, gärna mer. Du får vad du betalar för. Räkna också med ca 500 kronor i dämpmaterial om du tänker montera i dörrarna fram och lägg på några hundra till för monteringsmaterial. Välj något som är lätt-drivet om du inte samtidigt ska investera i ett slutsteg.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Volvo945turbo95
15 oktober 2013 · 28 Inlägg

Nån som vet om denna är bra eller helt värdelös. GAS Alpha 212 2x12tum

Audi A4 (2009)
RobinBC
15 oktober 2013 · 9 Inlägg

gurenius skrev:

RobinBC skrev:
Det är ju iof sant, tips på bra framsystem?
Kanske rent av köper både dom att sätta på hatthyllan och ett framsystem
Har ju verkligen inte den bästa stereon, har bara en billig pioneer som kosta 400kr.

Visst kan du köpa båda men tänk på att dina 6x9or inte kommer trivas ihop med en baslåda i framtiden. Du får därför överväga om du vill köpa dem nu för att i framtiden förmodligen koppla ur dem.

Köp ett så dyrt framsystem du anser dig ha råd med men helst inte mindre än 1.500:-, gärna mer. Du får vad du betalar för. Räkna också med ca 500 kronor i dämpmaterial om du tänker montera i dörrarna fram och lägg på några hundra till för monteringsmaterial. Välj något som är lätt-drivet om du inte samtidigt ska investera i ett slutsteg.

Hade dessa funkat? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to629.html
Dom kostar ju inte nära 1500kr precis.
Dom tillsammans med dom dom andra JBL högtalarna jag länka, hade det funkat bra?

RobinBC
15 oktober 2013 · 9 Inlägg

RobinBC skrev:

gurenius skrev:

RobinBC skrev:
Det är ju iof sant, tips på bra framsystem?
Kanske rent av köper både dom att sätta på hatthyllan och ett framsystem
Har ju verkligen inte den bästa stereon, har bara en billig pioneer som kosta 400kr.

Visst kan du köpa båda men tänk på att dina 6x9or inte kommer trivas ihop med en baslåda i framtiden. Du får därför överväga om du vill köpa dem nu för att i framtiden förmodligen koppla ur dem.

Köp ett så dyrt framsystem du anser dig ha råd med men helst inte mindre än 1.500:-, gärna mer. Du får vad du betalar för. Räkna också med ca 500 kronor i dämpmaterial om du tänker montera i dörrarna fram och lägg på några hundra till för monteringsmaterial. Välj något som är lätt-drivet om du inte samtidigt ska investera i ett slutsteg.

Hade dessa funkat? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to629.html
Dom kostar ju inte nära 1500kr precis.
Dom tillsammans med dom dom andra JBL högtalarna jag länka, hade det funkat bra?

Du kanske tänkte på något mer i den här stilen? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … p152s.html

gurenius
17 oktober 2013 · 1 631 Inlägg

RobinBC skrev:

gurenius skrev:

RobinBC skrev:
Det är ju iof sant, tips på bra framsystem?
Kanske rent av köper både dom att sätta på hatthyllan och ett framsystem
Har ju verkligen inte den bästa stereon, har bara en billig pioneer som kosta 400kr.

Visst kan du köpa båda men tänk på att dina 6x9or inte kommer trivas ihop med en baslåda i framtiden. Du får därför överväga om du vill köpa dem nu för att i framtiden förmodligen koppla ur dem.

Köp ett så dyrt framsystem du anser dig ha råd med men helst inte mindre än 1.500:-, gärna mer. Du får vad du betalar för. Räkna också med ca 500 kronor i dämpmaterial om du tänker montera i dörrarna fram och lägg på några hundra till för monteringsmaterial. Välj något som är lätt-drivet om du inte samtidigt ska investera i ett slutsteg.

Hade dessa funkat? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to629.html
Dom kostar ju inte nära 1500kr precis.
Dom tillsammans med dom dom andra JBL högtalarna jag länka, hade det funkat bra?

Jag tycker inte det är värt att köpa för billiga högtalare till framsystemet. När man lägger ihop kostnaden för en bra montering och jobbet som krävs för installation så vill man ju ha en rejäl uppgradering och bra ljud. Inte bara något som känns OK och är alltför likt original-ljudet.

Är budgeten alltför tight så välj antingen framsystem eller 6x9or. Inte båda.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
eki_93
11 december 2013 · 84 Inlägg

Tjeeena det är jag igeen big_smile vet ej om jag visade vilka grejer har jag köpt, det här har jag köpt iallafall:

http://www.ljudstudion.se/mutant-2kanal … n=prisjakt

http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw3 … c-112.aspx

min frågan är: kan funka dessa grejer ihop? eftersom basen stigen vid en låt som hade väldigt bra bas ii annars gör den inte .. hur vet man i vilken ohm spelar slutsteget? det finns ingen knapp som man kan välja ohm... Tack i förhand!

Senast redigerat av eki_93 (11 december 2013)

Streethawk Billjuds Wannabe
11 december 2013 · 1 771 Inlägg

eki_93 skrev:
Tjeeena det är jag igeen big_smile vet ej om jag visade vilka grejer har jag köpt, det här har jag köpt iallafall:

http://www.ljudstudion.se/mutant-2kanal … n=prisjakt

http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw3 … c-112.aspx

min frågan är: kan funka dessa grejer ihop? eftersom basen stigen vid en låt som hade väldigt bra bas ii annars gör den inte .. hur vet man i vilken ohm spelar slutsteget? det finns ingen knapp som man kan välja ohm... Tack i förhand!

Slutsteget kunde ha varit lite starkare men fungerar troligen till ditt ändamål, var dock försiktig med volymratten/knappen.
Ohm baserar utifrån basen/basarna och kan inte ställas in via nån knapp eller dylikt på slutsteget, i ditt fall så har basen en singel 4 Ohms spole. Hade basen haft dubbla 4ohms spolar så hade du kunnat koppla i 2 eller 8 ohm.
(Skall tilläggas att jag inte har mycket koll vad som gäller vid bryggning)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
eki_93
11 december 2013 · 84 Inlägg

Streethawk skrev:

eki_93 skrev:
Tjeeena det är jag igeen big_smile vet ej om jag visade vilka grejer har jag köpt, det här har jag köpt iallafall:

http://www.ljudstudion.se/mutant-2kanal … n=prisjakt

http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw3 … c-112.aspx

min frågan är: kan funka dessa grejer ihop? eftersom basen stigen vid en låt som hade väldigt bra bas ii annars gör den inte .. hur vet man i vilken ohm spelar slutsteget? det finns ingen knapp som man kan välja ohm... Tack i förhand!

Slutsteget kunde ha varit lite starkare men fungerar troligen till ditt ändamål, var dock försiktig med volymratten/knappen.
Ohm baserar utifrån basen/basarna och kan inte ställas in via nån knapp eller dylikt på slutsteget, i ditt fall så har basen en singel 4 Ohms spole. Hade basen haft dubbla 4ohms spolar så hade du kunnat koppla i 2 eller 8 ohm.
(Skall tilläggas att jag inte har mycket koll vad som gäller vid bryggning)

Kollade på andra sidor det står att den spelar 320w i 2 ohm i brygging och på några sidor stor det att den är stabil i 1ohm och på några i 2 ohm ...

Fjong
11 december 2013 · 1 494 Inlägg

eki_93 skrev:

Streethawk skrev:

eki_93 skrev:
Tjeeena det är jag igeen big_smile vet ej om jag visade vilka grejer har jag köpt, det här har jag köpt iallafall:

http://www.ljudstudion.se/mutant-2kanal … n=prisjakt

http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw3 … c-112.aspx

min frågan är: kan funka dessa grejer ihop? eftersom basen stigen vid en låt som hade väldigt bra bas ii annars gör den inte .. hur vet man i vilken ohm spelar slutsteget? det finns ingen knapp som man kan välja ohm... Tack i förhand!

Slutsteget kunde ha varit lite starkare men fungerar troligen till ditt ändamål, var dock försiktig med volymratten/knappen.
Ohm baserar utifrån basen/basarna och kan inte ställas in via nån knapp eller dylikt på slutsteget, i ditt fall så har basen en singel 4 Ohms spole. Hade basen haft dubbla 4ohms spolar så hade du kunnat koppla i 2 eller 8 ohm.
(Skall tilläggas att jag inte har mycket koll vad som gäller vid bryggning)

Kollade på andra sidor det står att den spelar 320w i 2 ohm i brygging och på några sidor stor det att den är stabil i 1ohm och på några i 2 ohm ...

När du bryggar steget så blir det samma effekt som att parallellkoppla så du får en 2 Ohm belastning om du har en sån kenwood bas på det steget om jag inte misstar mig. Jag tvivlar på att det steget är 1 Ohm stabilt och även  om det är det så skulle jag nog inte rekommendera att köra på 1 ohm smile

eki_93
11 december 2013 · 84 Inlägg

Fjong skrev:

eki_93 skrev:

Streethawk skrev:

Slutsteget kunde ha varit lite starkare men fungerar troligen till ditt ändamål, var dock försiktig med volymratten/knappen.
Ohm baserar utifrån basen/basarna och kan inte ställas in via nån knapp eller dylikt på slutsteget, i ditt fall så har basen en singel 4 Ohms spole. Hade basen haft dubbla 4ohms spolar så hade du kunnat koppla i 2 eller 8 ohm.
(Skall tilläggas att jag inte har mycket koll vad som gäller vid bryggning)

Kollade på andra sidor det står att den spelar 320w i 2 ohm i brygging och på några sidor stor det att den är stabil i 1ohm och på några i 2 ohm ...

När du bryggar steget så blir det samma effekt som att parallellkoppla så du får en 2 Ohm belastning om du har en sån kenwood bas på det steget om jag inte misstar mig. Jag tvivlar på att det steget är 1 Ohm stabilt och även  om det är det så skulle jag nog inte rekommendera att köra på 1 ohm smile

meeh .. juste såg att vi har lika bas.. vilken slutsteg har duu ? eller vilken rekommenderar du? tänkte skaffa entill bas alltså samma, men inte än..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang