3837
Sök

Hjälp med låda till: SPL Dynamics XTR 10'

31 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har en http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dynam … gy2Qm0Un_I
som drivs av http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/s … gy1JG0Un_I

Jag skulle vilja ha hjälp med volym på låda... det ska spela högt och även lite djupbas.
Jag vet att det finns lådförslag på deras sidan, men är det det optimala?
Jag har den "rekomenderade" lådan nu, det låter bra men inte så högt och djupt som jag vill. roll

Tack på förhand

Edit: Det är 2x4ohms som är kopplade till 2 Ohm
Senast redigerat av Borttappad (15 augusti 2013)

21 761 Inlägg
15 augusti 2013
Hur stor port har du, är det 3" ?

I så fall är det för liten port till den basen. 4" ska vara betydligt bättre som jag ser det, men då blir den ganska lång och slotport är lättare att få plats med. Kollar man i ett beräkningsprogram hur 35 liters låda ser ut att spela så borde det egentligen spela högt och peakat, lådan ska i teorin inte behöva vara speciellt mycket större.

Fast teori och praktik går ju inte alltid ihop förstås. smile

31 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur stor port har du, är det 3" ?

I så fall är det för liten port till den basen. 4" ska vara betydligt bättre som jag ser det, men då blir den ganska lång och slotport är lättare att få plats med. Kollar man i ett beräkningsprogram hur 35 liters låda ser ut att spela så borde det egentligen spela högt och peakat, lådan ska i teorin inte behöva vara speciellt mycket större.

Fast teori och praktik går ju inte alltid ihop förstås. smile

Ja precis... det är 3" jag har nu som är 21cm total längd. Hur lång ska 4" vara och även hur stor slotport ska det vara enligt ditt beräkningsprogram?

21 761 Inlägg
19 augusti 2013
Om jag utgår ifrån 35 liter netto så ska röret till 4" porten vara 36 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Med slotport har jag räknat på 105 cm2 (30x3,5 cm) och den ska vara totalt 52 cm lång. Beräknad avstämning i båda fallen är ca 38 Hz. smile

31 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om jag utgår ifrån 35 liter netto så ska röret till 4" porten vara 36 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Med slotport har jag räknat på 105 cm2 (30x3,5 cm) och den ska vara totalt 52 cm lång. Beräknad avstämning i båda fallen är ca 38 Hz. smile

Okej... Tack så mycket, då har jag något att göra i helgen! tongue

Sök