Byta högtalare i bilen första gången? Tipsa/hjälp mig!

jake740
16 augusti 2013 · 13 Inlägg

Hej!

Jag har tänkt att byta ut mina högtalare i bilen. Det är 2 st 4x6" i vardera framdörr sen 2 st 6x9" i hatthyllan.

Jag undrar om man måste ha samma ohm värde på dom man ska byta till? Dom i dörrarna hade 4 och dom i hatthyllan hade 8 ohm är det något man måste ta hänsyn till om man köper nya?

Är det några andra saker man bör tänka på?
Vill liksom bara byta högtalare utan att behöva göra något omfattande.

Har ni tips på högtalare i samma size som dom jag har som låter ok?
Budget ligger på 1500kr

Mvh
Jake

Fjong
16 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Skillnaden om du har olika Ohm tal är att dom blir lättare eller trögare att driva, mer än det borde det inte vara. Jag bytte mina från 2Ohm till 4Ohm och det funkar fint smile

Hur dom sedan låter har mycket med stereon att göra men köper du ett någorlunda känt märke så borde du bli nöjd (Tex GAS, Kicker, Rockford, MTX, MDS osv)

Kolla lite på BRL.se eller dBAkuten.se så hittar du nog nått.

Lycka till!

Putte1
16 augusti 2013 · 559 Inlägg

Kika in dessa el Alpine SXE-serien som är lättdrivna och låter trevligt.
http://www.pmshopen.se/fusion-en-fr6931/796-0
http://www.pmshopen.se/fusion-en-fr6021/795-0

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook
micke7406
16 augusti 2013 · 1 400 Inlägg
Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
jake740
16 augusti 2013 · 13 Inlägg

Tack så mycket för svaren!

Jag har tittat runt lite och undrar om det här är något att ha http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … are-7.html om man nu slänger in en stereo också.

Eller finns det något bättre paket som ligger ungefär i samma prisklass?

Mvh
Jake

Fjong
16 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Vad vill du uppnå med systemet? Jag skulle rekommendera att köpa en finare stereo om du ändå ska byta, Alpine gör riktigt fina grejer! Kenwood kostar lite mindre och är också bra om du köper dom dyrare varianterna. En fin stereo gör enorm skillnad emot en billig oavsett vilka högtalare du har (dock så är ju skit högtalare fortfarnade skit högtalare).

Lody92
16 augusti 2013 · 5 Inlägg

När du ändå är inne på stereo så har jag en fråga!smile
Även första gången för mig som jag tänkt mig fixa,

http://www.dbakuten.se/paketlosningar/b … g5qtpzKh3A

Prisvärt? Bra Stereo?

Mvh

BengtK
16 augusti 2013 · 280 Inlägg

Fjong skrev:
Skillnaden om du har olika Ohm tal är att dom blir lättare eller trögare att driva, mer än det borde det inte vara.

Delningsfrekvenserna ändras också så om det finns delningsfilter i anläggningen så är det inte bra att byta till högtalare med annan impedans.

Fjong
16 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Lody92 skrev:
När du ändå är inne på stereo så har jag en fråga!smile
Även första gången för mig som jag tänkt mig fixa,

http://www.dbakuten.se/paketlosningar/b … g5qtpzKh3A

Prisvärt? Bra Stereo?

Mvh

Det beror på vad du är ute efter smile Hittar tyvärr inga specs på den konstigt nog så kan inte lova nått :s Men den borde vara hyfsat användar vänlig men den kommer inte ge nått topnotch ljud. Vill du ha riktigt bra ljud så skulle jag rekommendera någon lite dyrare Kenwood/Alpine HU.
Tex:
http://www.dbakuten.se/ovriga/kenwood/c … g5zwJIqedU

Fjong
16 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

BengtK skrev:

Fjong skrev:
Skillnaden om du har olika Ohm tal är att dom blir lättare eller trögare att driva, mer än det borde det inte vara.

Delningsfrekvenserna ändras också så om det finns delningsfilter i anläggningen så är det inte bra att byta till högtalare med annan impedans.

Sitter det delningsfilter i original system då? Om det är ett normalt system och inte något premium ljud elr nått smile

jake740
16 augusti 2013 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Vad vill du uppnå med systemet? Jag skulle rekommendera att köpa en finare stereo om du ändå ska byta, Alpine gör riktigt fina grejer! Kenwood kostar lite mindre och är också bra om du köper dom dyrare varianterna. En fin stereo gör enorm skillnad emot en billig oavsett vilka högtalare du har (dock så är ju skit högtalare fortfarnade skit högtalare).

Då två av 4 högtalare är paj i bilen + att några knappar på stereon är trasiga så ska jag byta ut dom. Är inte ute efter värsting grejerna men vill ändå att det ska låta bra. Budgeten kan jag väl höja lite på om stereo ska med. Helst inte över 2000 kr

Fjong
16 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Då funkar det nog bra om du köper högtalare ifrån ett bra märke, GAS och Kicker brukar ha grejer till hyfsade priser. Sen köper du en stereo som du gillar utseendet och menyerna på smile

Men du kan inte meka in två vanliga runda högtalare i dörrarna? Det blir billigare så men det spelar lite mindre.

jake740
16 augusti 2013 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Då funkar det nog bra om du köper högtalare ifrån ett bra märke, GAS och Kicker brukar ha grejer till hyfsade priser. Sen köper du en stereo som du gillar utseendet och menyerna på smile

Men du kan inte meka in två vanliga runda högtalare i dörrarna? Det blir billigare så men det spelar lite mindre.

Jo det går säkert men har aldrig "meckat" med bilar förut så vore skönt att slippa ha sönder något. wink

Fjong
16 augusti 2013 · 1 494 Inlägg

Hur svårt det är beror på hur dom sitter smile Men det smidigaste är ju självklart att köpa original storlek men det kan bli lite pyssel ändå. Mina högtalare tex satt i adaptrar och va nitade i dörrsidorna så fick borra ut nitarna och sen mickla ut högtalaren ur adaptern och borra lite i den. Men det borde inte vara svårt bara man har verktyg och är lite kreativ ^^

Om du vill så kan jag försöka hjälpa dig om du kör fast, du kan ju skicka bilder elr nått så kan jag se om jag har nån lösning om du är osäker. Skype är ju väldigt smidigt smile

jake740
16 augusti 2013 · 13 Inlägg

Fjong skrev:
Hur svårt det är beror på hur dom sitter smile Men det smidigaste är ju självklart att köpa original storlek men det kan bli lite pyssel ändå. Mina högtalare tex satt i adaptrar och va nitade i dörrsidorna så fick borra ut nitarna och sen mickla ut högtalaren ur adaptern och borra lite i den. Men det borde inte vara svårt bara man har verktyg och är lite kreativ ^^

Om du vill så kan jag försöka hjälpa dig om du kör fast, du kan ju skicka bilder elr nått så kan jag se om jag har nån lösning om du är osäker. Skype är ju väldigt smidigt smile

Låter as nice! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang