Ford Sierra med Volvo motor 16v Turbo!

Jag ville ha en rolig bil med mycket effekt så att man kan köra både bana och på väg med sidan före :) Så då fick de bli att börja bygga på sierran och pinto motorn rasade så jag ville ha något som tål mer effekt och är hyfsat billig att bygga på så de fick bli en b234f som låg i garaget! Bilen ska vara igång tills vintern så man kan köra på isen! Sen till våren blir de att plocka ur motorn och lägga i smidda grejer + fixa coilovers och bromsar!
  • 160 Följare
  • 135 083 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2015
partyvan
11 oktober 2013 · 1 071 Inlägg

Alexander92 skrev:

partyvan skrev:
Tack så jätte mycket smile nu blir det jula imorgon så man kan bygga om spakstället på vinterbilen
Snyggt bygge föresten

Kom ihåg bara att inte montera lagret stumt i karossen om du inte har motor och växellådan stumt! För då lär de bli konstigt om spakstället sitter stumt i karossen men inte resten!

partyvan skrev:
Ska bygga om befintliga 740 spakstället har länge letat efternått liknande man kan använda

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Nickeboii
14 oktober 2013 · 762 Inlägg

Härligt projekt, kommer helt klart att följas!

Gillar valet av motor wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Alexander92
15 oktober 2013 · 124 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Härligt projekt, kommer helt klart att följas!

Gillar valet av motor wink

Tackar smile Funderade först på M50B25 men ville ej börja modifiera torpedväggen så mycket så då blev det en b234f som låg hemma istället! Och dom är även billiga att lägga i smidda grejer i + att man får lätt ut 500+ hk utan att göra så mycket smile

Senast redigerat av Alexander92 (15 oktober 2013)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
25 oktober 2013 · 124 Inlägg

Det går sakta men säkert frammåt! Grenröret är helsvetsat och wg rörena klara och svetsade (Separata hela vägen till wgn och skiljevägg sista 5cm!) Blästrade även grenröret så gått de gick invändigt och utvändigt, Både grenröret + insuget är även planat efter svetsningarna så att det ska vara tätt!

Och ikväll punktade jag ihop downpipe + screampipe! Downpipen blev 3,5" efter det blir de 3" Dock var det bara 2,5" ut från turbon så jag lagade en egen kona från 2,5-3,5" dit!

http://i44.tinypic.com/33u3djo.jpg

http://i44.tinypic.com/25iufs0.jpg

Mellanaxeln är även bara att helsvetsa men har inte så mycket gas kvar så punktar bara allt tills jag har råd med en ny flaska i november!

Förra veckan passade jag också på att beställa efter GAZ coilovers + lite andra smågrejer då Myranesracing hade specialpris på coilovers smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
zappen999
25 oktober 2013 · 467 Inlägg

Snyggt!

Volvo 740 (1989)
Alexander92
6 november 2013 · 124 Inlägg

Har inte hänt så mycket men har fått en 90 graders böj + ett rör påsvetsat på turbon så att man kan börja bygga tryckrör nu!

http://i41.tinypic.com/20zqvet.jpg

Var även efter en till b234f motor för 2 helger sen så kan jag bygga smidd motor av den medans denna är i under vintern! och så fick jag generator + startmotor som jag inte hade förut!

Och så har jag börjat fundera lite på trunken! Så det blev durkplåt som botten och sen org sidorna i trunken + att jag har funderat hur jag ska placera fuelcell, catchtank pumpar mm! Och de lär nog bli ungefär såhär! Dock ska slutsteget bort och högtalarkablarna så det blir lite mer cleant. Bara ett batteri som man ska placera någonstans i trunken till nu och ta lite diverse hål för sopparöre mm.

http://i40.tinypic.com/w8at0z.jpg

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
herr_racing När jag blir stor ska jag köpa en Mercedes
6 november 2013 · 1 Inlägg

Nej nu jävlar går de undan smile

Alexander92
6 november 2013 · 124 Inlägg

herr_racing skrev:
Nej nu jävlar går de undan smile

Nja de vet jag jag inte tongue Men ska väl förhoppningsvis hända lite mer i november än vad de gjort den senaste månaden iaf smile Bara jag får hem mina sista an kopplingar ska jag dra bränslerören också smile

Jag blev även sugen på att veta vad allt med motorbytet + coilovers osv som jag köpt till det här projektet har kostat och det blev 3964€ Alltså runt 34000kr och då är det bara halvklart ännu yikes

Senast redigerat av Alexander92 (6 november 2013)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
10 november 2013 · 124 Inlägg

Ett par timmar har det blivit i garaget i helgen igen :)Dock syns det kanske inte så mycket! Har iallafall fixat pedalstället så som jag vill ha det så det ska bara helsvetsas nu! Och sen dra lite rör/slangar!

Har även tagit upp hålen i karossen för tryckrören så att man får rum med 3" tryckrör, Började lite smått med ena tryckröret men blir att vänta med det tills jag får hem en siliconslang som är 60-76mm, Lagade kona i stål nu men tycker de ser konstigt ut så blir snyggare att ha reduceringen i silicon slangen! skruvat även dit generatorn och punktat ihop båda kylarrören. Svetsade även igen alla hål som blev i gammla batteri hyllan och lagat en ny plåt dit, Samt fixat fästet för expansionskärlet men har inte kunnat svetsa något mer i helgen för gasen tog slut!

http://i41.tinypic.com/ntdht.jpg

Funderar på om man ska laga egna fästen för generator + servopump till sommaren så att det kommer lite längre för att det ska se snyggare ut! Men får se hur allt blir när man får allt klart + putsar upp allt!

http://i43.tinypic.com/14dorya.jpg

Ska försöka få igång bilen i slutet av december om ekonomin tillåter och att man fått hem alla grejer tills dess :)Sen blir de att köra på isen med isdäck och eventuellt lite väg om asfalten är framme! Efter vinter så ska motorn ur och motorutrymme mm ska målas blanksvart och fixa en del på karossen och sen försöka hitta en cossie bakvagn + lägga i en smidd motor istället!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
24 november 2013 · 124 Inlägg

Händer lite hela tiden men kanske inte så mycket som syns på bilder smile
Men i helgen var jag efter ett kopplingskitt som ska klara 800nm + iallafall! Köptes från DanneJDrift! Blir att köra med original lamell till vintern och sen 4 puck sinter i sommar! Är en 765 tryckplatta och ett omlagat volvo svänghjul för tryckplattan samt lättat till 8kg samt balanserat!

http://i42.tinypic.com/11155yg.jpg

Har även hållit på med trunken en del! Fick en sarg för batteriet fastsvetsat på durkplåten så att de ska sitta fast!

http://i40.tinypic.com/33e0f94.jpg

Sen har jag börjar skruva fast durkplåten i bilen samt skruvat fast det mesta till bränslesystemet och dragit någon AN slang!

http://i43.tinypic.com/29c6vt2.jpg

Och tryckrören har jag börjat lite mera med också! Men kan inte bygga dom helt klart ännu för jag lagar om icn nu eftersom den hade 2,5" anslutningar förut så nu blir det 3" anslutningar i icn också! men den ska väl vara klar i veckan smile Även servopumps byttan sitter fast nu och btrn!

http://i43.tinypic.com/ih8vap.jpg

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
26 november 2013 · 124 Inlägg

Nu är bränslerörena färdigt dragna under bilen också smile Och så fick jag äntligen besked från Myranes att mina coilovers har kommit till dom så blir att hämta coiloverserna och dom andra grejerna 7 december så att man börjar ha allt hemma! Har även köpt omlagade cosworth spindlar för mer styrvinkel bara han skickar iväg dom, och så har jag hittat siemens deka 875cc spridare som jag kör med i vinter!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
6 december 2013 · 124 Inlägg

Var över till uppsala idag och hämtade lite trevliga paket!

Coilovers + lite andra små grejer smile

http://i41.tinypic.com/nd08z5.jpg

Sen fick jag även mina omsvetsade cosworth rwd spindlar smileSå fort bilen är klart provkörd och mappad så ska jag testa på att bygga egna bärarmar så man kan montera spindlarna och se hur allt lirar smile

http://i43.tinypic.com/5oxkly.jpg

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
klebbe
6 december 2013 · 122 Inlägg

Tufft!

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
6 december 2013 · 469 Inlägg

Det tar sig, ser jag!

Alexander92
6 december 2013 · 124 Inlägg

Jo de går nog frammåt hela tiden! Finns en chans att den kommer ut på vägarna i slutet på dec ännu smile Men beror på när sprutet kommer! Fick iallafall coiloverserna dit monterade ikväll och avgasröret är klart bara att helsvetsa kvar! Ska punka ihop tryckrörena i helgen ännu sen ska motorn lyftas ur och monteras svänghjul,koppling, lägga dit trågpackning osv så att den är klar att lyfta i igen för en sista gång fören start smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Erick
6 december 2013 · 4 767 Inlägg

Riktigt snygga rör-dragningar i motorrummet! Sånt gillar jag!! smile Snygga svetsar också det jag sett!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Alexander92
6 december 2013 · 124 Inlägg

Tackar smile Tanken är ju att jag ska kunna ha huven + trunken öppen på träffar / bandagar då man ej kör utan att skämmas så mycket smile Alu svetsningarna gör jag dock inte! Har inte vågat svetsa något i alu på bilen då jag inte har testat på det så mycket ännu! Har iofs inte tiggat svartstål eller rostfritt mycket heller men de är lättare iallafall smile Man börjar bli taggad på att få igång och provköra allt snart smile Sen ska de bli intressant att försöka bygga nya justerbara framvagnsgrejer så att man kan få mer styrvinkel och camber mm smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Erick
6 december 2013 · 4 767 Inlägg

Alexander92 skrev:
Har inte hänt så mycket men har fått en 90 graders böj + ett rör påsvetsat på turbon så att man kan börja bygga tryckrör nu!

http://i41.tinypic.com/20zqvet.jpg

En fråga, hur nära är det mellan alu-böjen som e påsvetsad där och bilens plåt? Tänkte att motorn flexar i motorkuddarna rätt bra, särskillt om det skulle studsa när man ska börna och liknande big_smile Så det inte dunkar i..

Men du kanske har sjukt hårda motorkuddar? big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Erick
6 december 2013 · 4 767 Inlägg

Alexander92 skrev:
Tackar smile Tanken är ju att jag ska kunna ha huven + trunken öppen på träffar / bandagar då man ej kör utan att skämmas så mycket smile Alu svetsningarna gör jag dock inte! Har inte vågat svetsa något i alu på bilen då jag inte har testat på det så mycket ännu! Har iofs inte tiggat svartstål eller rostfritt mycket heller men de är lättare iallafall smile Man börjar bli taggad på att få igång och provköra allt snart smile Sen ska de bli intressant att försöka bygga nya justerbara framvagnsgrejer så att man kan få mer styrvinkel och camber mm smile

Nä alu håller jag mej också ifrån även om det ligger på listan med saker jag vill lära mej smile

Men tänkte på grenrör och downpipe osv smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Alexander92
6 december 2013 · 124 Inlägg

Det är inte så nära som det ser ut! Sen så de där med gummi är inte riktigt min grej wink Det mesta kommer vara stumt monterat i bilen så komforten kommer vara = 0! Sen får jag se om något spricker när det är stumt eller om de kommer funka så i längden smile Är endå endel som kör så smile Så växellåda + motorn är stumt monterad nu, och stora silent bussningarna i bakvagnen svarvade jag till i Alu så den är också stum smile Bara jag får tag på en cossie bakvagn blir de alu/delrin bussningar i bärarmarna däck också! Och framvagnen ska byggas med uniballs istället för bussningar smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang