1554
Sök

Volvo 242 GruppA

Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.

323 733 Visningar
Uppdaterades senast 30 november 2017
53 Inlägg
30 januari 2014
#201
_BENNY_ skrev:
Kilarna är 2cm i bakkant vid full vinkel.Är 3st på varje sida,liten,mellan och lite större.Men gör en enda i stället i den vinkel du vill ha spoilern.

Tjena. Vad är det för ni kilar ni pratar om? Hur ser dom ut? smile

Varning för flygande verktyg

75 Inlägg
30 januari 2014
#202
volvopowah skrev:
_BENNY_ skrev:
Kilarna är 2cm i bakkant vid full vinkel.Är 3st på varje sida,liten,mellan och lite större.Men gör en enda i stället i den vinkel du vill ha spoilern.

Tjena. Vad är det för ni kilar ni pratar om? Hur ser dom ut? smile

Dessa smile
http://240grupp-a.se/bilder-filer/bilen … /vinge.jpg
http://240grupp-a.se/bilder-filer/bilen … lackar.jpg


53 Inlägg
30 januari 2014
#203
Storckeen skrev:
volvopowah skrev:
_BENNY_ skrev:
Kilarna är 2cm i bakkant vid full vinkel.Är 3st på varje sida,liten,mellan och lite större.Men gör en enda i stället i den vinkel du vill ha spoilern.

Tjena. Vad är det för ni kilar ni pratar om? Hur ser dom ut? smile

Dessa smile
http://240grupp-a.se/bilder-filer/bilen … /vinge.jpg
http://240grupp-a.se/bilder-filer/bilen … lackar.jpg

Tack så mycket. Såna ska tillverkas! smile

Varning för flygande verktyg

218 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#204
Har jobbat lite med bränsletillförseln. Det ska ska vara två 044 pumpar i serie och ett efterföljande filter.
Två Snabbtankanslutningar som går igenom bakluckan och ett tanklock för vatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-61c3d5da8490627502aa56d81a8dc4ed.jpg
Senast redigerat av fakeso (6 februari 2014)


218 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#205
Och instrumentpanelen är på plats. Här håller jag på och passar in plåten till varvräknaren en VDO som går till 8000.
Jag använder samma svart eloxerade aluplåt som till det digitala Niramotion instrumentet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-21583ce9c5821c3ebb671f285bbbdf80.jpg


657 Inlägg
7 februari 2014
#206
Fasen så stiligt! Jag är bara en av många som lär stå i kö för att få beskåda den här besten när du är färdig med den.

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

218 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#207
Tack! Den kommer att kunna beskådas i halvfärdigt skick på Elmia i påsk, tillsammans med 500 evon.


48 Inlägg
7 februari 2014
#208
Nydeleg arbeid, som alltid!!smile
Såg reportasjen i bilsport, synd dei berre hadde to sider med bilder..Ellers var det ein flott reportasje!smile

Blir bensinsystemet heilt likt som på gruppe a bilane eller blir det ein eigen moderne vri på det?

218 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#209
Tack!
Tanken är att det ska bli så likt Etienne Dumortiers bil som möjligt.
Men det är svårt, han hade tex bränslepumparna fastsatta med vanliga U-klammer (avgasklammer) och där går gränsen för mig...:-) Så som du ser så blev det lite modernare aluklämmor.


Avstängd
1 418 Inlägg
7 februari 2014
#210
fakeso skrev:
Tack!
Tanken är att det ska bli så likt Etienne Dumortiers bil som möjligt.
Men det är svårt, han hade tex bränslepumparna fastsatta med vanliga U-klammer (avgasklammer) och där går gränsen för mig...:-) Så som du ser så blev det lite modernare aluklämmor.

en förfinad grupp-a 240 kan man kalla din:) helt sjukt bygge!smile

48 Inlägg
25 februari 2014
#211
Koffor har du to 044 bensinpumer i serie, er det vits og koble dei inn på kvarandre?
Hadde det ikkje vært bedre med to seperate pumper?

218 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#212
Problemet är inte flödet utan trycket. Lägger man dom i serie då får man högre tryck. Om jag inte mins fel så ska Gen 4 ha ett systemtryck på 8.0bar. Och det tangera angivet maxtryck för 044 pumpen. Två 044 ger ett teoretiskt max tryck på 16.0bar!!! :-))


48 Inlägg
27 februari 2014
#213
fakeso skrev:
Problemet är inte flödet utan trycket. Lägger man dom i serie då får man högre tryck. Om jag inte mins fel så ska Gen 4 ha ett systemtryck på 8.0bar. Och det tangera angivet maxtryck för 044 pumpen. Två 044 ger ett teoretiskt max tryck på 16.0bar!!! :-))

Takk for eit bra svar!smile

Gleder meg til nye bilder!!

698 Inlägg
27 februari 2014
#214
Mycket snyggt. Håller själv på att bygga en snarlik grupp a bil fast inte så snygg som din. Undrar om du vet hur man får tag i bakaxel. Svårt att hittar original men tänkte om man kunde köpa någon nytillverkad? Du verkar har samlat på dig kunskaper och grejer under en lång tid =P


Volvo 240 grupp-A historiker
17 Inlägg
28 februari 2014
#215
danjac skrev:
Mycket snyggt. Håller själv på att bygga en snarlik grupp a bil fast inte så snygg som din. Undrar om du vet hur man får tag i bakaxel. Svårt att hittar original men tänkte om man kunde köpa någon nytillverkad? Du verkar har samlat på dig kunskaper och grejer under en lång tid =P

Dessa bakaxlar fanns endast för tävlingsbruk hos Volvo Motorsport, är väldigt dyra idag att hitta på om och när man väl stöter på en... Och så vitt jag vet så finns det ingen som nytillverkar dessa bakaxlar idag, dem tordes nog bli ännu dyrare än att hitta en begagnad dessvärre. Fast det beror på om man tillverkar med de raka drivaxel-tuberna eller om man kör med de koniska-tuberna med negativ camber på, då de koniska med neg. camber förmodligen är svårare att bearbeta fram och då behöver man dessutom special drivaxlar till det med. 

Mitt tips är att du letar reda på en 1030 3-delad bakaxel, dessa är lättare att få tag på från en bra bit under 5.ooo kr.

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se

698 Inlägg
28 februari 2014
#216
GruppA skrev:
danjac skrev:
Mycket snyggt. Håller själv på att bygga en snarlik grupp a bil fast inte så snygg som din. Undrar om du vet hur man får tag i bakaxel. Svårt att hittar original men tänkte om man kunde köpa någon nytillverkad? Du verkar har samlat på dig kunskaper och grejer under en lång tid =P

Dessa bakaxlar fanns endast för tävlingsbruk hos Volvo Motorsport, är väldigt dyra idag att hitta på om och när man väl stöter på en... Och så vitt jag vet så finns det ingen som nytillverkar dessa bakaxlar idag, dem tordes nog bli ännu dyrare än att hitta en begagnad dessvärre. Fast det beror på om man tillverkar med de raka drivaxel-tuberna eller om man kör med de koniska-tuberna med negativ camber på, då de koniska med neg. camber förmodligen är svårare att bearbeta fram och då behöver man dessutom special drivaxlar till det med. 

Mitt tips är att du letar reda på en 1030 3-delad bakaxel, dessa är lättare att få tag på från en bra bit under 5.ooo kr.

Det var som jag trodde tongue Allt när det gäller grupp a är svårt och dyrt att hitta idag.
Får tillverkar själv det som går och väntar att rätt delar dyker upp fast det är sällan smile
Ja det får nog bli så hmm
Får säga att din hemsida är bra gjord.
Men man blir glad av att någon som fakeso går 110% in och tillverkar den bästa replican om man nu kan kalla det för replica =P


218 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#217
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-5a38937aeaf20f682b3a3d1006d46805.jpg

Delar till spindelleden.


218 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#218
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-378bdb1d15047b23e60afd55a9015243.jpg

Prototyp till snabbtank konsolen.
Den lilla är till vattnet.


218 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#219
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-495c6b29be7420729145441de89c2413.jpg

Jobbat lite i bagaget.


218 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#220
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-d40e08fc38736e5cc186de27f6f97e90.jpg

varvräknaren på plats.



Sök