2675
Sök

Saab 9-5 med klippta kablar till original navigation.

13 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har köpt en Saab 9-5 -03 som har Kenwood SVT-m700 navigator monterad från fabrik.
Upptäckte att rattknapparna för styrning av radio inte fungerar, belysningen för knapparna på navigatorn lyser ej, plus att skärmen och knapparna dör när tändningen slås av medan ljudet fortsätter spela. Navigationen, Cd-växlaren och radion fungerar felfritt när tändningen är på.

Jag plockade ur navigatorn och såg detta kaoset.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2051704

Någon tidigare ägare(Inbrott?) har klippt ALLA kablar så nu är endast 8-stiftet inkopplat med sockerbitar (vet ej om detta är rätt inkopplat). 10-stiftet hänger löst från navigatorn och många kablar ligger löst inne i instrumentbrädan. (ska tydligen vara ett rosa 10-stift där dessa lösa kablar skall kopplas in i, ett sådant fick jag på sdcc, men från en 9-3, så den måste stiftas om när man vet hur det ska kopplas för att passa Kenwood)

Jag har varit på BRL, Saab ANA trollhättan och SDCC men ingen har kunnat hjälpa mig med varken kopplingsschema eller råd då denna är så "ovanlig" för den har andra kopplingar en senare modeller av navigatorer och att den eftermonterades efter linan på Saab.   

Är det någon här på garaget med en likadan navigator som skulle kunna ta en bild hur det ska vara eller någon som har en ide hur det ska kopplas?

Mycket tacksam för hjälp! Jag kan ordna fler bilder om det skulle bli tydligare.

Mvh Erik

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
26 augusti 2013
Är det bilens kablage eller navigationens kontakter eller båda som du funderar över?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

13 Inlägg
13 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Oj, trycka på enter för tidigt! Från navigatorn går det två svarta kontakter, en med 8- och en med 10-stift. Dessa är hela och som de ska vara. Men hanarna som ska in i dessa kontakter (från bilen) är bortklippta och det finns endast lösa kablar.

835 Inlägg
26 augusti 2013

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

13 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Det är exakt en sådan bild jag har letat efter! Tack så himla mycket!! smile Behöver nog gå en kurs i google-sökningen, vet inte hur många timmar jag har suttit och sökt efter en lösning utan resultat big_smile

835 Inlägg
26 augusti 2013
Ja fy fan vad många timmar man letat på google efter elscheman och liknande, men nu börjar kunna lite knep.
Hoppas det löser sig, du får väl återkoppla med hur det går och om du behöver mer hjälp.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

13 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Nu har jag kopplat enligt bild och allt fungerar som det ska! Tack för hjälpen!

835 Inlägg
2 september 2013
Kanon.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

7 Inlägg
1 november 2013
Hej!
Hur fick du lös navigatorn? Är det den med 4 avlånga hål uppe och nere så vill jag gärna ha info.
Typ längd, bredd, tjocklek på "nycklarna".
Mvh Per

Sök