20 mm2 kabel fungerar om steget belastas med 2 Ohm, BRL länkar dessutom till ett 20 mm2 kabelkit. Man bör i så fall använda 100 A säkring, vilket är den största rekommenderade för 20 mm2 kabel. Men för att utnyttja steget fullt ut, dvs 1 Ohms belastning, så bör man använda minst 33-35 mm2 kabel med 150 A säkring.
Min personliga åsikt är dock att 20 mm2 kabel är litegrann på gränsen om kabellängden är 5 m, men som sagt fungerar det.
20 mm2 kabel fungerar om steget belastas med 2 Ohm, BRL länkar dessutom till ett 20 mm2 kabelkit. Man bör i så fall använda 100 A säkring, vilket är den största rekommenderade för 20 mm2 kabel. Men för att utnyttja steget fullt ut, dvs 1 Ohms belastning, så bör man använda minst 33-35 mm2 kabel med 150 A säkring.
Min personliga åsikt är dock att 20 mm2 kabel är litegrann på gränsen om kabellängden är 5 m, men som sagt fungerar det.
okej
tänkt sätta i 2 stycken AGM 70AH från biltema i bilen ett fram och ett i skuffen sen dra 50mm2 men det är ju pengar man inte har xD
kanske dra 50mm2 från batteriet där fram och sen splita till en 35 och en 21 så kan jag ta 21mm till ett fyrkanalssteg
Att dra 50 mm2 redan från början är förstås inte fel, en sån kabel räcker gott och väl för "vanligt" lyssnande. Använder du en sån kabel och sätter tex 200 A säkring (största rekommenderade enligt EMMA:s säkringstabell) så får du komma ihåg att 35 mm2 och 21 mm2 kablarna ska ha egen säkring som är anpassade till just den kabelarean.