2755
Sök

Bilen låter genom högtalarna

49 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
hej!

har just byggt ihop mitt nya ljudsystem, problemet är att jag hör bilen genom diskanterna.
hör t.ex blinkersrelät, vindrutemotorerna, startmotorn. och när jag gasar låter det typ vruuuuuum.
problemet uppstår bara i ena slutsteget, eyebrid 2y450 men inte i mitt andra eyebrid 1y500.
Dom har samma elsladd, jordsladd, lågnivå osv..

högtalarna är Dls nobelium 5.2, men det fungerar som sagt i ena slutsteget?
har testat byta jordsladd, särat på elsladd och lågnivå, växlat sladdar mellan slutstegen och kört en förstärkare i taget

tacksam för hjälp!
Senast redigerat av kulixo (28 augusti 2013)

49 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Har felsökt lite mer nu, men är inte mycket klokare.

Testade att koppla in mobilen i lågnivåkablarna där stereon egentligen är inkopplad. då försvann oljuden.
Misstänkte då att stereon var dålig. Böt till en annan men problemet kvarstod. Och det är som sagt bara i ena slutsteget vilket är lite konstigt eftersom dom får samma lågnivå osv.

Synd att det låter kasst när man kopplar in mobilen direkt i slutsteget, annars hade jag kört så.

403 Inlägg
29 augusti 2013
Saker du kan testa:

Jorda om stereon.
Hålla en kabel från stereohöljet till en av lågnivå utgångarna.

49 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Carl7 skrev:
Saker du kan testa:

Jorda om stereon.
Hålla en kabel från stereohöljet till en av lågnivå utgångarna.

Tack för ditt svar!

Testade att jorda om både stereon och slutstegen direkt till batteriets minus pol.
Det blev märkbart bättre, men det värsta är fortfarande kvar.

Testade sen också att dra lågnivåkabeln utanför bilen, men det hjälpte inte.

Kan det vara slutsteget som spökar? Eftersom det funkar bra när jag kopplar in allt i andra slutsteget.
Det fungerar även bra om jag kopplar högtalarna direkt till stereon.
Senast redigerat av kulixo (29 augusti 2013)

Servicetekniker
138 Inlägg
29 augusti 2013
Det finns ju en risk att slutsteget är kass med tanke på alla grejer du gjort. Har du garanti? Annars testa med ett annat slutsteg typ om nån kompis har ett. Annars låter det som du kör en lågnivåkabel in i första slutsteget och
använder utgången på det till nästa slutsteg. Har du testa att dra lågnivån från stereon direkt till det som låter dåligt? Så inte det är utgången på första steget som är kass

Amatör

49 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
cavis skrev:
Det finns ju en risk att slutsteget är kass med tanke på alla grejer du gjort. Har du garanti? Annars testa med ett annat slutsteg typ om nån kompis har ett. Annars låter det som du kör en lågnivåkabel in i första slutsteget och
använder utgången på det till nästa slutsteg. Har du testa att dra lågnivån från stereon direkt till det som låter dåligt? Så inte det är utgången på första steget som är kass

Finns nog tyvärr ingen garanti. Fick det av en kompis så vet inte riktigt, ska kolla med honom.
Vet ingen annan som har ett slutsteg, men har som sagt testat att koppla in dörrhögtalarna i det steget jag normalt har subbarna i, och då låter det bra.

När jag testade problem-slutsteget för nån månad sen lät det skitbra, sen kopplade jag ur det så har det stått tills nu.

Jag hade från början en y-korsning på lågnivåkabeln, men jag har också testat att bara koppla in det direkt i slutsteget.

Det enda som talar emot att slutsteget är trasigt är att det inte var nå missljud när jag kopplade in mobilen direkt.
Men sen är det ju mycket lägre signal från mobilen också. Borde dock inte spela någon roll, för missljuden från stereon kommer oavsett volym. Låter även om jag har 0 volym.

Servicetekniker
138 Inlägg
29 augusti 2013
Vad har du för lågnivåkabel så det inte är den som är kass. Har hjälpt några stycken med konstiga läten som berott på dålig/glapp i kabel. Den kanske inte glappade när du hade den i telefonen

Amatör

49 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
cavis skrev:
Vad har du för lågnivåkabel så det inte är den som är kass. Har hjälpt några stycken med konstiga läten som berott på dålig/glapp i kabel. Den kanske inte glappade när du hade den i telefonen

Fick med 2st kablar som jag använder, dom ser schyssta ut men man vet ju aldrig. Har testat att byta mellan dom två, men med maximal otur kan ju båda vara dåliga. Känns som att det kan vara värt att testa få tag på en ny kabel som man vet är schysst. Finns inte mycket kvar att testa annars känns det som.

Återkommer imorgon med ny kabel!
Senast redigerat av kulixo (29 augusti 2013)

49 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
testade med ny två kabel, ingen skillnad. däremot testade jag att byta kanal på steget, vilket jag trodde jag redan testat. då funkar det skit bra! måste vara kontakterna på andra kanalen som felar. behöver bara ena kanalen tills vidare så jag kör på det. tack för era svar!

403 Inlägg
30 augusti 2013
kulixo skrev:
testade med ny två kabel, ingen skillnad. däremot testade jag att byta kanal på steget, vilket jag trodde jag redan testat. då funkar det skit bra! måste vara kontakterna på andra kanalen som felar. behöver bara ena kanalen tills vidare så jag kör på det. tack för era svar!

Då kan det vara lågnivå-ingången till den kanalen. Antingen i steget eller någonstans på vägen (kablar, stereo osv). Lättast att testa om det är steget är att skifta lågnivåkablarna.

Men nu fungerar det ju så då behöver du inte krånglar mer smile

Sök