Trimma Dodge 318

Panzar_Audi
28 augusti 2013 · 820 Inlägg

Bilen i fråga är en Dodge Dart Swinger -73.

Vill få lite mer drag i maskin, är inte ute efter några monstersiffror utan skulle nog vara nöjd med 200-300 hästar ungefär.

Headers, fyrports förgasare, vassare kam?, portning av toppar?

Vill helst inte överladda då jag inte har nån erfarenhet ALLS av överladdning ihop med förgasare samt att jag inbillar mig att hållbarheten blir avsevärt sämre med överladdning, men rätta mig gärna.

Motorbyte skippar jag helst, som jag förstått är både 340 och 360 kandidater om man vill ha mer mos men väldigt ovanliga= svårt att få tag i delar, dyrt.

Om man säger
Nybergrobin
28 augusti 2013 · 2 377 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Bilen i fråga är en Dodge Dart Swinger -73.

Vill få lite mer drag i maskin, är inte ute efter några monstersiffror utan skulle nog vara nöjd med 200-300 hästar ungefär.

Headers, fyrports förgasare, vassare kam?, portning av toppar?

Vill helst inte överladda då jag inte har nån erfarenhet ALLS av överladdning ihop med förgasare samt att jag inbillar mig att hållbarheten blir avsevärt sämre med överladdning, men rätta mig gärna.

Motorbyte skippar jag helst, som jag förstått är både 340 och 360 kandidater om man vill ha mer mos men väldigt ovanliga= svårt att få tag i delar, dyrt.

318 duger alldeles utmärkt om du ska trimma och inte har råd med 340!

Vet inte exakt vad du vill uppnå egentligen men en bra start är att renovera motorn och sedan byter du förknasaren osv.

Exempelvis....: http://www.summitracing.com/parts/fem-c … e/chrysler

Panzar_Audi
29 augusti 2013 · 820 Inlägg

Nybergrobin skrev:
318 duger alldeles utmärkt om du ska trimma och inte har råd med 340!

Vet inte exakt vad du vill uppnå egentligen men en bra start är att renovera motorn och sedan byter du förknasaren osv.

Exempelvis....: http://www.summitracing.com/parts/fem-c … e/chrysler

Är ute efter lite mer effekt, undrar vad som krävs för att nå t.ex 200hk?
Motorn är nyligen renoverad av föregående ägare.

Om man säger
peterpatron
29 augusti 2013 · 41 Inlägg

Vad sitter det för förgasare, insug, kam osv i/på motorn nu? Vad är det för toppar? Årsmodell?

Panzar_Audi
29 augusti 2013 · 820 Inlägg

peterpatron skrev:
Vad sitter det för förgasare, insug, kam osv i/på motorn nu? Vad är det för toppar? Årsmodell?

Såvitt jag vet är allt original och det är en 73:a.

Vad får man mest bang for the buck för?

Vad hade du gjort?

Om man säger
Panzar_Audi
29 augusti 2013 · 820 Inlägg

Luskade runt lite på nätet, såg att Jeep Grand Cherokee också har 318 i nyare tappning, insprutning osv för rätt billiga pengar och dom låg på strax över 200 hästar, kanske är bättre å satsa på ett sånt byte?

Vet dock inte hur mkt som skiljer motorerna, kanske bara är samma cui?

Om man säger
peterpatron
29 augusti 2013 · 41 Inlägg

Den hade, vad jag kan läsa mig till, 195 eller 225 hkr(?) från fabrik.

Mitt recept vore ett tvåplans aluminiuminsug, Holley 650, en kam som är några snäpp värre än standard.

Nybergrobin
29 augusti 2013 · 2 377 Inlägg

peterpatron skrev:
Den hade, vad jag kan läsa mig till, 195 eller 225 hkr(?) från fabrik.

Mitt recept vore ett tvåplans aluminiuminsug, Holley 650, en kam som är några snäpp värre än standard.

Gärna riktiga headers också smile

Panzar_Audi
29 augusti 2013 · 820 Inlägg

peterpatron skrev:
Den hade, vad jag kan läsa mig till, 195 eller 225 hkr(?) från fabrik.

Mitt recept vore ett tvåplans aluminiuminsug, Holley 650, en kam som är några snäpp värre än standard.

Förgasare och insug kan jag hitta men vart hittar man eftermarknadskammar till 318?

Om man säger
Nybergrobin
29 augusti 2013 · 2 377 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

peterpatron skrev:
Den hade, vad jag kan läsa mig till, 195 eller 225 hkr(?) från fabrik.

Mitt recept vore ett tvåplans aluminiuminsug, Holley 650, en kam som är några snäpp värre än standard.

Förgasare och insug kan jag hitta men vart hittar man eftermarknadskammar till 318?

Du hittar allt du behöver på summitracing smile

Evildan
29 augusti 2013 ·

http://teredo.cybersite.se/startsida.html
Är firman igång finns det grejor och kunskap.

Panzar_Audi
29 augusti 2013 · 820 Inlägg

Kollade lite på Summitracing nu och det fanns ju en hel uppsjö av insug, vad bör man tänka på?

Om man säger
peterpatron
30 augusti 2013 · 41 Inlägg

Insuget bör se tufft och och heta något fränt wink

I andra hand ska dess karaktär matcha den kam du kommer välja. En kam som drar bra från tomgång upp till 4500 mår inte så bra av ett Victor Junior-insug med ett optimalt varvtalsområde på 4000-8000 och vice versa.

Är den nyrenoverad så ställs ju allt i lite andra dager, är den borrad? Vad monterades det för kam i den? Forska lite i det, kammen kanske är ok för ditt mål på 2-300 hästar. Vad sitter det för insug på nu, 2- el 4-port?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
30 augusti 2013 · 2 252 Inlägg

en 318cui = smog motor, bland de tråkigaste som usa tillverkat nånsin, leta fram en schysst turnkey motor o pälsa ner i dodgen istället

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Panzar_Audi
30 augusti 2013 · 820 Inlägg

peterpatron skrev:
Insuget bör se tufft och och heta något fränt wink

I andra hand ska dess karaktär matcha den kam du kommer välja. En kam som drar bra från tomgång upp till 4500 mår inte så bra av ett Victor Junior-insug med ett optimalt varvtalsområde på 4000-8000 och vice versa.

Är den nyrenoverad så ställs ju allt i lite andra dager, är den borrad? Vad monterades det för kam i den? Forska lite i det, kammen kanske är ok för ditt mål på 2-300 hästar. Vad sitter det för insug på nu, 2- el 4-port?

Haha tongue

Ah precis, dom hade ju lite olika färdiga "kit", bara å välja nått av dom då som ligger på "rätt" varvtal, fanns vissa dom drog mellan 4-8000 varv osv.

Borrad tror jag inte den är, men får forska lite i det, ska riva ner å kika lite såfort det blir dags å ställa in den för vintern.

Tack för hjälpen smile

Om man säger
Panzar_Audi
30 augusti 2013 · 820 Inlägg

Wikstromm skrev:
en 318cui = smog motor, bland de tråkigaste som usa tillverkat nånsin, leta fram en schysst turnkey motor o pälsa ner i dodgen istället

Jag har hört lite om det, var det att dom skulle bli "snålare" och mer "miljövänliga"?

Om man säger
peterpatron
30 augusti 2013 · 41 Inlägg

Skruva isär den i höst och när du har kollat upp gjutnummer på topparna, kam osv så är det bara att du skriver här för då blir det lite lättare.

1973 är ett surt år, oljekris i full blom. Effekterna har rasat med hjälp av sänkt kompression och trånga kanaler i topparna för att klara nya smog-regler.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
30 augusti 2013 · 2 252 Inlägg

de finns så sjukt mycket bra färdiga crate och turn-key motorer att få tag i att jag personligen som tycker de är kul att skruva skulle idas/orka börja bygga på en 318...
Edit: du behöver inte ens bygga egna motorfästen osv för de finns garanterat också på hyllan hos summit osv..

Senast redigerat av Wikstromm (30 augusti 2013)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
peterpatron
31 augusti 2013 · 41 Inlägg

Absolut, jag håller med, det finns drivor av cratemotorer och motorbyggare men är målet 2-300 hästkrafter så går det lätt att uppnå med lite hederlig vedbodstrimning för några tusenlappar och då finns det ingen anledning i världen att byta ut den nyrenoverade motorn han redan har.

Panzar_Audi
31 augusti 2013 · 820 Inlägg

peterpatron skrev:
Skruva isär den i höst och när du har kollat upp gjutnummer på topparna, kam osv så är det bara att du skriver här för då blir det lite lättare.

1973 är ett surt år, oljekris i full blom. Effekterna har rasat med hjälp av sänkt kompression och trånga kanaler i topparna för att klara nya smog-regler.

Japp det ska jag göra, tackar för tålamod och intresse, som du kanske förstått är jag ganska grön på trimning av dessa motorer smile

Åfan, har bara skummat igenom oljekrisen lite lätt å har förstått att dom fick hitta på massa dumheter sad

Kan man då i teorin iaf plana toppar och "öppna" upp lite i kanaler och få ut en del den vägen? Eller är det meningslöst?

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang