Trimma Dodge 318

Panzar_Audi
31 augusti 2013 · 820 Inlägg

Wikstromm skrev:
de finns så sjukt mycket bra färdiga crate och turn-key motorer att få tag i att jag personligen som tycker de är kul att skruva skulle idas/orka börja bygga på en 318...
Edit: du behöver inte ens bygga egna motorfästen osv för de finns garanterat också på hyllan hos summit osv..

Det är ju ganska lockande så sett men som peterpatron sa så är jag inte ute efter några värstinggrejer utan vill prova på lite på min motor först och få lite kunskap på vägen smile

Vad kostar en crate-motor förresten? Är det bara block och toppar man får då?

Om man säger
PerArne Mycke vill ha mer...
14 december 2013 · 611 Inlägg

Jag håller på att göra iordning en 318 till min Dodge också och jag kommer följa det här receptet någorlunda då det finns papper på det och att det är välkända kunniga personer bakom det.

http://www.hotrod.com/howto/113_0304_31 … ewall.html

Många snackar skit om 318 och säger att man ska byta men forskar man i dom motorerna så kommer man märka att många blir piskade av dom och att många som trimmat dom fått ändra uppfattningen så denna motor med lite arbete skäms inte för sig!

Senast redigerat av PerArne (14 december 2013)

//Per-Arne
Panzar_Audi
26 juni 2014 · 820 Inlägg

Återupptar min gamla tråd här nu.

Innan jag börjar fippla allt för mycket så måste jag lösa ett problem, den drar mycket soppa, svartryker och blir orolig i cruisingtemp.

Har tagit reda på lite om motorn iaf:

Edelbrock 1405(600cfm)
340/360 gjutjärnsinsug.

Kam och toppar har jag ingen info om än, dock så var den inte "helrenoverad" som jag förstod det utan snarare uppfräschad med lite nya frostpluggar packningar osv men inte typ, ventiler, lager osv.

Funderar på att gå igenom den i höst, hur är det att renovera för en som aldrig gjort det innan?
Har väl hyfsade mekkunskaper men å plocka isär en motor e nytt för mig, är det värt? Eller ska jag leta rätt på en 360 istället? Såg att dom hade på yankeeparts här i Gbg, några stycken t.om, men den var väl lite udda med extern balansering? Vad innebär det?

Mvh Jocke

Om man säger
PerArne Mycke vill ha mer...
27 juni 2014 · 611 Inlägg

360n kräver annan turbin för dom är just som du sa externt balanserad men det är väl allt som behövs bytas för att sätta i en 360.

Jag körde med samma setup som du edelbrock 600 och gjutjärnsinsug men min gick istället för snålt/magert men hade aldrig några problem med motortempen, resten av motorn var orginal 318 dock slut som faan...

jag är bilmekaniker och har skruvat bilar sen man va 16 men jag va ändå nervös och är fortfarande lite nervös över motorbyggandet smile man vill ju inte misslyckas liksom. Första V8 renoveringen också...

jag har tagit mycke hjälp ifrån Mecka Själv DVDn och sen har jag en verkstads handbok till bilen och sen en massa mer fakta ifrån www.mymopar.com

Här kan man köpa DVDn  http://www.meckasjalv.se/

Senast redigerat av PerArne (27 juni 2014)

//Per-Arne
Panzar_Audi
27 juni 2014 · 820 Inlägg

PerArne skrev:
360n kräver annan turbin för dom är just som du sa externt balanserad men det är väl allt som behövs bytas för att sätta i en 360.

Jag körde med samma setup som du edelbrock 600 och gjutjärnsinsug men min gick istället för snålt/magert men hade aldrig några problem med motortempen, resten av motorn var orginal 318 dock slut som faan...

jag är bilmekaniker och har skruvat bilar sen man va 16 men jag va ändå nervös och är fortfarande lite nervös över motorbyggandet smile man vill ju inte misslyckas liksom. Första V8 renoveringen också...

jag har tagit mycke hjälp ifrån Mecka Själv DVDn och sen har jag en verkstads handbok till bilen och sen en massa mer fakta ifrån www.mymopar.com

Här kan man köpa DVDn  http://www.meckasjalv.se/

Ah okej, då kanske man ska spara pengarna till en sådan istället, turbin borde väl inte vara allt för svår att få tag i, eller?

Åfan, ska kolla tändning idag och byta lite bröte jag fått hem från staterna så får jag se sen.
Tempen går inte upp för mycket, men däremot blir han orolig när han blir ordentligt varm.

Haha aa precis så känner jag tongue

Den ska jag spana in, tack för tipsen smile

Om man säger
PerArne Mycke vill ha mer...
29 juni 2014 · 611 Inlägg

Här är min projekttråd om motorn med lite bilder å sånt ifall det skulle vara av intresse?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=294170

//Per-Arne
Panzar_Audi
30 juni 2014 · 820 Inlägg

Ja det ska jag göra :-)

Om man säger
PerArne Mycke vill ha mer...
19 mars 2017 · 611 Inlägg

Tjena! Ett par år sedan nu men hur gick det? Har du kvar bilen?

//Per-Arne
hasse66
6 april 2017 · 73 Inlägg

ja vad hände  med din tänkta maskin  lyckades du få till ngt bra  vore kul få höra mer om din maskin

moparfarmer österbybruk
7 april 2017 · 267 Inlägg

Glöm inte att montera en lambdasond... Den säger mycket om hur motorn går. Fett eller tunt. Biltema har lambdasondmutter och mätare. Lambdasond finns nästan gratis på skroten. Detta fungerade bra på farsans halvskalemotor saab v4... en motor som orginal har 68hk.. med annat insug, portade toppar, förgasare, avgasrör och vass kam och högkomp kolvar. Även invägd bluprintad.  Nu ger den nästan 130 hk med orginalventiler! En 318 har otroligt dåligt matchande portar... insugsportarna kan skilja 2mm! 360 insugsventiler ska passa i topparna. Högre komp krävs 8.5:1 är inge kul... före 1970 9.2:1 är roligare. 10.5 är Max för en körbar gatmotor.
Håller på själv med en 74ans 318 som får ny insug,förgasare  och fördelare. Och 71ans 318 som ska komphöjas, balanserats,  portas.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang