4220
Sök

Basen slutar fungera när man startar bilen! Hjälp!

43 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Hej köpte en 323i E36 - 97 för några dagar sen och eftersom det var orginal ljud i den så vill jag såklart byta det. har iaf kopplat in stereon idag och det gick bra. hittade ingen koppling direkt ifrån det gamla systemet så blev till att klippa kablarna och koppla in dem i en universal iso kabel. så stereon fungerar alla högtalare i bilen fungerar, basen fungerar. Problemet är dock att när jag startar bilen så slutar basen att fungera. så basen fungerar bra när bilen inte är igång.  Hoppas det inte blev för kladdigt och att ni förstår.

Tacksam för all hjälp jag får! big_smile

21 761 Inlägg
1 september 2013
Har du stereon igång när det där händer, eller blir det så där när du slår på stereon efter att du har startat motorn?

403 Inlägg
1 september 2013
Lyser det någon lampa på steget?

Vart har du kopplat in remoten till steget?
Mät spänningen till steget, mät även remoten.

Sen skriv vad du har stoppat in, kanske inte hjälper så mycket men alltid bra att veta.

43 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
när jag har tändingen igång så fungerar allt men sen när jag vrider om nyckeln helt så dör basen, dock så lyser steget fortfarande så det betyder iaf att det får ström smile har provat att ha stereon avstängd undertiden jag startar bilen och sen startar den dock blir resultatet samma.

43 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Carl7 skrev:
Lyser det någon lampa på steget?

Vart har du kopplat in remoten till steget?
Mät spänningen till steget, mät även remoten.

Sen skriv vad du har stoppat in, kanske inte hjälper så mycket men alltid bra att veta.

Lampan lyser på steget. vet dock inte riktigt vad ¨remoten¨är för något? smile

403 Inlägg
1 september 2013
Arexuse skrev:
när jag har tändingen igång så fungerar allt men sen när jag vrider om nyckeln helt så dör basen, dock så lyser steget fortfarande så det betyder iaf att det får ström smile har provat att ha stereon avstängd undertiden jag startar bilen och sen startar den dock blir resultatet samma.

Mät spänningen till steget om du har möjlighet.

Remote är det som gör att steget startar när du startar stereon. Brukar ofta hitta REM och brukar vara brevid plus och minus.
Senast redigerat av Carl7 (1 september 2013)

43 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Jaha ja de har jag inkopplat till en Anna kabel som heter out Atenna som me tror att det Fanns en kabel som heter remot. Ska testa den kabeln smile  ska se om jag hinner mäta spänningen imorgon! smile grymt tacksam för era svar! smile

43 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Testade byta kabel dock inget resultat kan det vara så att basen får förlite ström så den orkar inte dra runt när väl bilen är igång?

43 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Idag har jag jordat på ett annat ställe, och nu får slutsteget ström hela tiden. dock så spelar det inte när bilen är igång, vilket suger. jag som remote kabel så kopplade jag in den i en kabel som hette Atenna out, kan det vara den som gör att det inte fungerar?

21 761 Inlägg
2 september 2013
Prova att lyssna på radion istället för att spela musik från en annan källa, kolla om det blir ljud då.

På vissa stereoaparater kan "Antenna" eller "Power Antenna" vara avsedd för endast elantenn och då skickas bara spänning i den kabeln när man har radion igång, spänningen försvinner när man väljer CD/USB/AUX eller annat. smile

I dessa fall ska man välja en annan kabel som då borde heta "Remote" eller liknande, dock får man se upp så att det inte är remotekabeln till rattfjärren (tror den kabeln ofta är orange eller brun, inte säker).

Remotekabeln och Antenna (Power Antenna) brukar vara blå/vit eller bara blå.

43 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
yes tack smile provade det dock inget resultat blev till att ringa till en kollega som har sysslat med ljud en del. resultatet blev att jag fick prova hans slutsteg istället och det fungerade! tack förr all hjälp wink men nu kan man sova lugn igen big_smile

Sök