Behöver hjälp med mitt bygge. basarna blir varma och luktar bränt

j-oberg
4 september 2013 · 74 Inlägg

hejhej.

nu när jag väl tänkte slå på stort så blir man depprimerad när de inte funkar:(

problemet är att basarna blir varma och luktar bränt. spelar man på riktigt så räcker det med 5-10 minuter sen känner i mitten på basarna så är de rätt bra varma..  känns alltså inte bra

bilen är en volvo 945

basarna är gas pro gpp1244(4st) i gas egna db låda.

alltså 2 såna här paket: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … aket-.html

slutsteget är alpine mrx-m240. 2400w rms i 2ohm. 4400w maxeffekt
detta:http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg/mono/alpine-mrx-m240.html

basarna har dubbla spolar. varje spole är 4 ohm.  så jag har seriekopplat spolarna på varje bas. blir ju då 8 ohm på varje bas.  sedan paralellkopplat basarna på steget.  4 basar på 8 ohm ska ge en krets på 2 ohm om jag räknat rätt.
och varje bas tål 800w rms(1600w max) vilket ger 3200w rms sammanlagt. 

vidare att tillägga är att jag har 3 batterier. 2 i bagage och 1 i motorutrymme.  10 farads kondensator.  alla kablar är 50mm2. förutom jordkablarna mellan batterier och kaross. de är 70mm2.  har 2 jordpunkter i bagagen. rengjorda och plåtrena.  även gjort nya jordpunkter där fram vid motorn och förbättrat de som var.

huvudenheten är en av pioneers bättre.

just nu på slutsteget så har jag ställt det så här:
subsonic- 30hz
gain- hälften
lowpass- 80 hz ungefär
bassbost helt av.


snälla kan någon hjälpa mig. vill inte bränna upp mina basar. knappt haft dom 2 veckor


1 extra generator. skulle det hjälpa?
finns ju så jävla många inställningar på stereon som jag inte känner till som jag inte vet hur de ska stå

Dynamic_Bass
11 september 2013 · 926 Inlägg

Du har ju ström så det räcker iaf, du skulle nog kunna fimpa kondensatorn utan problem, eftersom dom blir varma å luktar brännt så låter det som om dom får för mycket effekt men lite konstigt eftersom gain e på halv, har du kopplat ner dom till 1 ohm?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Carl7
12 september 2013 · 403 Inlägg

Han skriver att han kopplat i 2ohm.

Eftersom han har 4st basar med 2x4  blir det antingen 2 eller 8.

Jag tycker det låter som att steget inte riktigt orkar med och lämnar distad signal. Om du vrider ner lite och inte spelar "max" blir dom varma då?

Mät spänningen när du spelar högt också bara för att.

lighter22
12 september 2013 · 436 Inlägg

EDIT: Glöm d missuppfattade!

Senast redigerat av lighter22 (12 september 2013)

Carl7
12 september 2013 · 403 Inlägg

lighter22 skrev:

Carl7 skrev:
Han skriver att han kopplat i 2ohm.

Eftersom han har 4st basar med 2x4  blir det antingen 2 eller 8.

Jag tycker det låter som att steget inte riktigt orkar med och lämnar distad signal. Om du vrider ner lite och inte spelar "max" blir dom varma då?

Mät spänningen när du spelar högt också bara för att.

ja så som han har räknat ska dem vara i 2 ohm men enligt vanlig ellära så blir det mer påfrestning för steget att seriekoppla än vad det blir om man parallell kopplar så jag hade testat det tror samma som du nämligen att steget inte pallar riktigt tilläggas ska att jag har 2 identiska basar när jag kör dem i serie pallar inte mitt steg heller utan dem blir då varma när jag kör dem parallell inga bekymer

Hänger inte riktigt med vad du menar.

Som jag tror att han har kopplat så är det parallellt kopplat och sedan kopplat ihop + och minus på basarna.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/4_4ohmDVC_2ohm.png


Sen att diit steg inte klarar av det i serie är nog för att motståndet ökar och steget lämnar för lite effekt.

Senast redigerat av Carl7 (12 september 2013)

TT-Avant
12 september 2013 · 6 851 Inlägg

Fel avstämd baslåda kanske kan vara ditt fel i allt?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
micke7406
12 september 2013 · 1 400 Inlägg

Med seriekopplade spolar så har basen en Qts på 1,112.
Den skulle inte jag villa ha i en portad låda.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Drönirettab
13 september 2013 · 21 761 Inlägg

Nja, nu råkade du nog kika på parametrarna för endast en spole. smile

j-oberg
2 oktober 2013 · 74 Inlägg

som jag skrev i första inlägget.
är inget fel på lådorna. 

meeeen.  iallafall så har jag löst problemet.  något ufo hadde varit och dragit nya strömkablar till stereon.  mycket klenare än original.  så ett par riktiga kablar och sen ett oscilloskop till gain löste det.

har även hunnit med att täta/dämpa hela bilen+byggt framsystem.   går att få framrutan att flexa nu. helt okej för en gammel 945a tycker jag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang