Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.

chris_gson

  • 156 Följare
  • 173 302 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari
270 Inlägg
Skrivet 16 mars 2014 · Inlägg av trådskaparen #41

hmmm, det här med bildhantering på sidan är inte det enklaste...här kommer mer bilder...
kolla bilder i fotoarkivet !

Senast redigerat av chris_gson (16 mars 2014)

Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 17 mars 2014 #42

chris_gson skrev:
äntligen har flara väsentliga delar till bakvagnen blivit färdiga :
- bärarmar iordninggjorda av svempa Ullmark, tack för hjälpen ! : helsvetsade, förstärkta,polyuretan bussningar, toms yttre drivaxlar. bild kommer under veckan..
2 : egenutvecklad bakaxelkåpa i aluminium. vi har själva designat, 3D-ritat, gjutet och bearbetat i Sverige. hållfasthetsberäknat, lastanalyserat och optimerat dimensioner , gjutning o bearbetning.
ett antal fördelar över orginalkåpans gjutjärn som bara går sönder och väger 11kg. :
- 43100 värmebehandlad AL.
- viktrduktion ; 5kg vikt.
- bättre värmeavledning.
- större oljekapacitet.
- påfyllning och avtappning (avtappning finns ej på originalet.....)
- anslutningar för oljekylning.
provning i andra bilar kommer att påbörjas i början av säsongen. det här skall bli intressant.... fortsättning följer.

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-cd1936728f87cb9a84e52ea9761c9c34.jpg
bakaxelkåpa
.

Jäkla coolt! Häftigt med svenskutvecklade grejer smile Menar du att det kan bli fråga om såna påfrestningar att man behöver en separat oljekylare på'n? Blir det med extern pump eller blir det något självflödessystem då?

Riktigt coola framsteg i alla fall! smile

The drive...
270 Inlägg
Skrivet 17 mars 2014 · Inlägg av trådskaparen #43

jo, visst blir det varmt.....
- vi har ett race team som skall prova kåpan. de har mätt upp temperaturer på 130 deg. C. utan kylning och är det varmt ute, så stannar det inte där.
oljan börjar falla sönder vid 120-130 grader. Så i de extrema fallen så måste man ha kylning, och då är det en extern pump med special kylare (optimerad tryckfall) för att få det kallt.....
- nästan alla orginalbilar som har kört sönder diffen har gjort det för att oljenivån ej är synlig/mätbar och den blir för varm och då går flera delar hem......

Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 17 mars 2014 #44

I see. Det visste jag faktiskt inte!
Att låg oljenivå skrotar grejer förstår jag, men att det blir såna temperaturer hade jag ingen aning om.
Alltid skoj o lära sig nya grejer! smile

The drive...
689 Inlägg
Skrivet 17 mars 2014 #45

Låter logiskt om det med bakaxeln. Men förstå inte riktigt hur det är uppbyggt. Är det så enkelt med två hål i locket med en pump och kylare så oljan går runt genom kylaren. Eller har jag missuppfattat det hela? För övrigt mycket snyggt arbete.

270 Inlägg
Skrivet 17 mars 2014 · Inlägg av trådskaparen #46

man kan ju göra på olika  sätt.....
-enklast är om man tar ut oljan i nederkant, sugkanal till pumpen, och pumpar den genom en kylare, och sen in i ovankant. Att tänka på är att oljans höga viskositet kräver specialanpassad pump, och det samma gäller för oljekylaren, så att man inte får för högt tryckfall över kylaren. sen är det viktigt med positioneringen, så att det inte blir för högt att pumpa......
- överkurs är om man kan  lyckas få till oljekylning/munstycke direkt riktat mot kuggingreppet. vi skall försöka åstadkomma det. men det får bli steg 2......

689 Inlägg
Skrivet 17 mars 2014 #47

chris_gson skrev:
man kan ju göra på olika  sätt.....
-enklast är om man tar ut oljan i nederkant, sugkanal till pumpen, och pumpar den genom en kylare, och sen in i ovankant. Att tänka på är att oljans höga viskositet kräver specialanpassad pump, och det samma gäller för oljekylaren, så att man inte får för högt tryckfall över kylaren. sen är det viktigt med positioneringen, så att det inte blir för högt att pumpa......
- överkurs är om man kan  lyckas få till oljekylning/munstycke direkt riktat mot kuggingreppet. vi skall försöka åstadkomma det. men det får bli steg 2......

Låter mycket intressant det här. Varför har man inte tänkt på det förut.  Det här ska följas.

270 Inlägg
Skrivet 19 mars 2014 · Inlägg av trådskaparen #48

ytterligare inlägg i bak vagns storyn.
Denna gång, bärarmar.
- De här är originalen, tillverkade i mjukt ''bonnjärn'' från -60-tal.... man brukar ha problem med sprickor i svetsar, glappa bussningar, och lager och drivaxlar som är svaga/inte gjorda för svåra påkänningar.
Så, modifieringarna har gått ut på att förstärka armarna med helsvetsning och förstärkningar. Polyuretanbussningar. TOM-s drivaxlar i 1541 material , induktionshärdade, 31 splines. större lager. Svempa Ullmark hjälpte mig att montera ihop dem. fick tillverka speciella verktyg, så nu kan han hjälpa er andra om ni ska ha samma robusta delar......

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-fdc327b7abb58e843a99d3853f1ec11a_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (19 mars 2014)

270 Inlägg
Skrivet 20 mars 2014 · Inlägg av trådskaparen #49

första uppmontering av nykonstruerat 6-länkssystem. obs att det är uppriggat. skall nu svetsa ihop allt. mätte upp camber rörelsen från ofjädrat till helt infjädrat. ser mycket lovande ut...
- återkommer med mer detaljer och info. när det är hopmonterat....

270 Inlägg
Skrivet 20 mars 2014 · Inlägg av trådskaparen #50

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a0ad9b3a879293ff6e8e07c3ee12892c.jpg
.
de va väldigt besvärligt att ladda bilder.....tongue

270 Inlägg
Skrivet 10 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #51

Äntligen färdigmonterad bakaxel med balkupphängning färdig. mycket tid har gått år att egen konstruera och tillverka i Aluminium. både bakaxelkåpa och tvärbalk. viktreducering : 10-12kg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a140fe0a41c4755888b92e907ddb4111.jpg
med monterad balk i AL.
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b65771b06b859c75708b6663e25a66a4_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (10 april 2014)

Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 13 april 2014 #52

Tjoosigt!

The drive...
270 Inlägg
Skrivet 23 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #53

nu börjar det synas att det händer nåt....
- Chassi på hjul, för första gången i den här bilens historia. ! (även om ramen är återanvänd)
- Bakaxeln på plats med alla nya delar. återstår viss slutmontering, finish och några artiklar som skall TIG svetsas. Men som helhet ser det bra ut...
- rullade t.o.m den framåt o bakåt en hel halvmeter !!lolroll

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-2df7761ed4458b07ef8d3c59539208d3_tn.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-d1326e095243cdaf3ece1033de0544cf_tn.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f098d536eb8e9e64f53ad12e1f6446c7_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (23 april 2014)

Inbiten Volvonörd · 799 Inlägg
Skrivet 23 april 2014 #54

Grattis!! Första stegen smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 24 april 2014 #55

Sweet! Bakvagnen ser stöddig ut smile

The drive...
46 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 #56

Trevligt..
Hur går det med renoveringen av karossen?
När kan jag komma och provköra? hehe

270 Inlägg
Skrivet 28 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #57

hmmmm......
- hoppas du har tålamod....tongue
det här lär ta tid i den här takten...
men om man väntar på nåt gott så....

46 Inlägg
Skrivet 1 maj 2014 #58

chris_gson skrev:
hmmmm......
- hoppas du har tålamod....tongue
det här lär ta tid i den här takten...
men om man väntar på nåt gott så....

Jag tycker det händer grejer hela tiden... (o:
Imponerande arbete Du lägger ner..
Jag har tålamod, inga problem..hehe

270 Inlägg
Skrivet 7 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #59

nästa fas inledd. motor o låda på plats. och det ska va ''permanent''. dock mycket modifieringar runt kring att få till allt. ganska trångt på många ställen. återkommer med mer detaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-bd5814a01d4a5e699064e6c9ec96ba10_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (7 maj 2014)

Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 7 maj 2014 #60

Läckert! smile Ser fram emot nästa uppdatering smile

The drive...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang