Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.

chris_gson

  • 158 Följare
  • 178 585 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 mars
chris_gson
16 mars 2014 · 276 Inlägg
#41

hmmm, det här med bildhantering på sidan är inte det enklaste...här kommer mer bilder...
kolla bilder i fotoarkivet !

Senast redigerat av chris_gson (16 mars 2014)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 mars 2014 · 1 317 Inlägg
#42

chris_gson skrev:
äntligen har flara väsentliga delar till bakvagnen blivit färdiga :
- bärarmar iordninggjorda av svempa Ullmark, tack för hjälpen ! : helsvetsade, förstärkta,polyuretan bussningar, toms yttre drivaxlar. bild kommer under veckan..
2 : egenutvecklad bakaxelkåpa i aluminium. vi har själva designat, 3D-ritat, gjutet och bearbetat i Sverige. hållfasthetsberäknat, lastanalyserat och optimerat dimensioner , gjutning o bearbetning.
ett antal fördelar över orginalkåpans gjutjärn som bara går sönder och väger 11kg. :
- 43100 värmebehandlad AL.
- viktrduktion ; 5kg vikt.
- bättre värmeavledning.
- större oljekapacitet.
- påfyllning och avtappning (avtappning finns ej på originalet.....)
- anslutningar för oljekylning.
provning i andra bilar kommer att påbörjas i början av säsongen. det här skall bli intressant.... fortsättning följer.

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-cd1936728f87cb9a84e52ea9761c9c34.jpg
bakaxelkåpa
.

Jäkla coolt! Häftigt med svenskutvecklade grejer smile Menar du att det kan bli fråga om såna påfrestningar att man behöver en separat oljekylare på'n? Blir det med extern pump eller blir det något självflödessystem då?

Riktigt coola framsteg i alla fall! smile

The drive...
chris_gson
17 mars 2014 · 276 Inlägg
#43

jo, visst blir det varmt.....
- vi har ett race team som skall prova kåpan. de har mätt upp temperaturer på 130 deg. C. utan kylning och är det varmt ute, så stannar det inte där.
oljan börjar falla sönder vid 120-130 grader. Så i de extrema fallen så måste man ha kylning, och då är det en extern pump med special kylare (optimerad tryckfall) för att få det kallt.....
- nästan alla orginalbilar som har kört sönder diffen har gjort det för att oljenivån ej är synlig/mätbar och den blir för varm och då går flera delar hem......

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 mars 2014 · 1 317 Inlägg
#44

I see. Det visste jag faktiskt inte!
Att låg oljenivå skrotar grejer förstår jag, men att det blir såna temperaturer hade jag ingen aning om.
Alltid skoj o lära sig nya grejer! smile

The drive...
danjac
17 mars 2014 · 689 Inlägg
#45

Låter logiskt om det med bakaxeln. Men förstå inte riktigt hur det är uppbyggt. Är det så enkelt med två hål i locket med en pump och kylare så oljan går runt genom kylaren. Eller har jag missuppfattat det hela? För övrigt mycket snyggt arbete.

chris_gson
17 mars 2014 · 276 Inlägg
#46

man kan ju göra på olika  sätt.....
-enklast är om man tar ut oljan i nederkant, sugkanal till pumpen, och pumpar den genom en kylare, och sen in i ovankant. Att tänka på är att oljans höga viskositet kräver specialanpassad pump, och det samma gäller för oljekylaren, så att man inte får för högt tryckfall över kylaren. sen är det viktigt med positioneringen, så att det inte blir för högt att pumpa......
- överkurs är om man kan  lyckas få till oljekylning/munstycke direkt riktat mot kuggingreppet. vi skall försöka åstadkomma det. men det får bli steg 2......

danjac
17 mars 2014 · 689 Inlägg
#47

chris_gson skrev:
man kan ju göra på olika  sätt.....
-enklast är om man tar ut oljan i nederkant, sugkanal till pumpen, och pumpar den genom en kylare, och sen in i ovankant. Att tänka på är att oljans höga viskositet kräver specialanpassad pump, och det samma gäller för oljekylaren, så att man inte får för högt tryckfall över kylaren. sen är det viktigt med positioneringen, så att det inte blir för högt att pumpa......
- överkurs är om man kan  lyckas få till oljekylning/munstycke direkt riktat mot kuggingreppet. vi skall försöka åstadkomma det. men det får bli steg 2......

Låter mycket intressant det här. Varför har man inte tänkt på det förut.  Det här ska följas.

chris_gson
19 mars 2014 · 276 Inlägg
#48

ytterligare inlägg i bak vagns storyn.
Denna gång, bärarmar.
- De här är originalen, tillverkade i mjukt ''bonnjärn'' från -60-tal.... man brukar ha problem med sprickor i svetsar, glappa bussningar, och lager och drivaxlar som är svaga/inte gjorda för svåra påkänningar.
Så, modifieringarna har gått ut på att förstärka armarna med helsvetsning och förstärkningar. Polyuretanbussningar. TOM-s drivaxlar i 1541 material , induktionshärdade, 31 splines. större lager. Svempa Ullmark hjälpte mig att montera ihop dem. fick tillverka speciella verktyg, så nu kan han hjälpa er andra om ni ska ha samma robusta delar......

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-fdc327b7abb58e843a99d3853f1ec11a_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (19 mars 2014)

chris_gson
20 mars 2014 · 276 Inlägg
#49

första uppmontering av nykonstruerat 6-länkssystem. obs att det är uppriggat. skall nu svetsa ihop allt. mätte upp camber rörelsen från ofjädrat till helt infjädrat. ser mycket lovande ut...
- återkommer med mer detaljer och info. när det är hopmonterat....

chris_gson
20 mars 2014 · 276 Inlägg
#50

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a0ad9b3a879293ff6e8e07c3ee12892c.jpg
.
de va väldigt besvärligt att ladda bilder.....tongue

chris_gson
10 april 2014 · 276 Inlägg
#51

Äntligen färdigmonterad bakaxel med balkupphängning färdig. mycket tid har gått år att egen konstruera och tillverka i Aluminium. både bakaxelkåpa och tvärbalk. viktreducering : 10-12kg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a140fe0a41c4755888b92e907ddb4111.jpg
med monterad balk i AL.
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b65771b06b859c75708b6663e25a66a4_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (10 april 2014)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 april 2014 · 1 317 Inlägg
#52

Tjoosigt!

The drive...
chris_gson
23 april 2014 · 276 Inlägg
#53

nu börjar det synas att det händer nåt....
- Chassi på hjul, för första gången i den här bilens historia. ! (även om ramen är återanvänd)
- Bakaxeln på plats med alla nya delar. återstår viss slutmontering, finish och några artiklar som skall TIG svetsas. Men som helhet ser det bra ut...
- rullade t.o.m den framåt o bakåt en hel halvmeter !!lolroll

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-2df7761ed4458b07ef8d3c59539208d3_tn.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-d1326e095243cdaf3ece1033de0544cf_tn.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f098d536eb8e9e64f53ad12e1f6446c7_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (23 april 2014)

Lillkanto Inbiten Volvonörd
23 april 2014 · 799 Inlägg
#54

Grattis!! Första stegen smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 april 2014 · 1 317 Inlägg
#55

Sweet! Bakvagnen ser stöddig ut smile

The drive...
Krallas
25 april 2014 · 46 Inlägg
#56

Trevligt..
Hur går det med renoveringen av karossen?
När kan jag komma och provköra? hehe

chris_gson
28 april 2014 · 276 Inlägg
#57

hmmmm......
- hoppas du har tålamod....tongue
det här lär ta tid i den här takten...
men om man väntar på nåt gott så....

Krallas
1 maj 2014 · 46 Inlägg
#58

chris_gson skrev:
hmmmm......
- hoppas du har tålamod....tongue
det här lär ta tid i den här takten...
men om man väntar på nåt gott så....

Jag tycker det händer grejer hela tiden... (o:
Imponerande arbete Du lägger ner..
Jag har tålamod, inga problem..hehe

chris_gson
7 maj 2014 · 276 Inlägg
#59

nästa fas inledd. motor o låda på plats. och det ska va ''permanent''. dock mycket modifieringar runt kring att få till allt. ganska trångt på många ställen. återkommer med mer detaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-bd5814a01d4a5e699064e6c9ec96ba10_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (7 maj 2014)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 maj 2014 · 1 317 Inlägg
#60

Läckert! smile Ser fram emot nästa uppdatering smile

The drive...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang