Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.

chris_gson

  • 156 Följare
  • 173 306 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari
270 Inlägg
Skrivet 12 augusti 2014 · Inlägg av trådskaparen #61

sommaren har varit lång. varmt har det varit. den första bilen har fått mest uppmärksamhet. så att den blivit luftad ordentligt i år. med den här har det dock knåpats och pusslats för att lösa en massa uppkomna problem :
lista på aktiviteter :
- Headers passade inte. kom från en bil som gått med aut. låda. kopplingshävarm gick rakt igenom en pipa, omsvetsning. cyl. 1 kom för nära övre bärarm och motorfäste, krävde även omdragning....
- Bränslesystem kompletterat med värmesköldar.
- Ministartmotor med värmesköld.
- mini generator med värmesköld o nya fästen.
- fel längd på kardan. kortats med 25mm......
- installation av växellänkage, växellådsbalk passade inte, behövde omsvetsas.....
- ramförstärkning vid inknäckning, svag punkt. hel 360 grad. förstärkning.
- bakvagnskomplettering, allt klart och färdigtsvetsat.
- bränslesystem kompletterat md ny pick-up, filter, pump, regulator.
- störtbursfästen färdiga.
bilder ligger i fotomappen.....

Senast redigerat av chris_gson (12 augusti 2014)

Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 13 augusti 2014 #62

Kul o höra att det går framåt i alla fall! smile

The drive...
270 Inlägg
Skrivet 21 september 2014 · Inlägg av trådskaparen #63

närmar sig... chassit ute  och rullar för första gången. mer saker på plats : motorinstallation till kylsystem, elsystem på plats. på väg till slutsvetsning av sista förstärkningar och störtbursfästen. mer bilder i fotomapp.

Senast redigerat av chris_gson (21 september 2014)

270 Inlägg
Skrivet 21 september 2014 · Inlägg av trådskaparen #64

chassi på väg...

270 Inlägg
Skrivet 21 september 2014 · Inlägg av trådskaparen #65

nytt försök.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-2c70a52ea05be3f1205156ddb5355423.jpg

Kungen av dagspendlande. · 1 205 Inlägg
Skrivet 22 september 2014 #66

chris_gson skrev:
nytt försök.

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-2c70a52ea05be3f1205156ddb5355423.jpg

PORR! smile

Läckert som fan, ska bli riktigt skoj o se karossen på sen smile

The drive...
46 Inlägg
Skrivet 27 september 2014 #67

Ska bli spännande att provköra (o:
lång väntan... hehe

270 Inlägg
Skrivet 10 oktober 2014 · Inlägg av trådskaparen #68

nu närmar det sig...
har i alla fall aldrig varit närmare:cool:
egenbyggd kylmodul, ram i AL, AL-kyl, fläktkåpa i glasfiber. viktred : -5kg.
kvar att göra innan provstart : sladddragning, vatten, bränsle, olja. allla system på plats, förgasare och tändsystem preppade...
återkommer med testkörningsfilm...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-3366748dcdbb52d7bb0dc328aefb383e_tn.jpg

Senast redigerat av chris_gson (10 oktober 2014)

Inbiten Volvonörd · 799 Inlägg
Skrivet 11 oktober 2014 #69

Grymt!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
270 Inlägg
Skrivet 9 november 2014 · Inlägg av trådskaparen #70

på allmän begäran. provkörning av motor installerad i chassi. på E85. (efter en hel del små buggar....)
.
https://www.youtube.com/watch?v=XYPhC5NwNUY

270 Inlägg
Skrivet 10 november 2014 · Inlägg av trådskaparen #71

och så blir det en liten rundvandring kring det färdiga chassit.....
.
https://www.youtube.com/watch?v=UIF2SL6WFpI
.

270 Inlägg
Skrivet 9 januari 2015 · Inlägg av trådskaparen #72

original kylarram renoverad. färdigsvetsad AL kylram monterad/installerad.  -4kg.
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f18bd5cca8646ae56911568e17ff8f54_tn.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-6b5c36d61cc7f40248930718209eef2f_tn.jpg
.

Senast redigerat av chris_gson (9 januari 2015)

1 413 Inlägg
Skrivet 10 januari 2015 #73

Fett projekt!!!!
Goa jobb Du har gjort med!
nu när du har petat i bbigblock i chassit, så råkar du möjligen inte ligga på ramfäste till small block?
Såna typ L formade?

i övrigt, lätt att man följer med i denna tråden!

Tummen upp!

270 Inlägg
Skrivet 11 januari 2015 · Inlägg av trådskaparen #74

hallå.
tack för uppmuntran ! Det behövs... i ett sånt här projekt är det många gånger 1 steg fram o 2 tillbaka. ..
-ramfäste, menar du motorfästen som skruvas i ram ? SB =BB, o samma gäller för själva ramdelen. samma på alla.(från -65 upp. ev. kan man behöva schimsa in rätt höjd för frigång och lämplig vinkel för kardanen, brickor under motorfästen. men det är samma inmonteringsmått o artiklar.

1 413 Inlägg
Skrivet 11 januari 2015 #75

Jaha, gränsen är där på dom fästena..
hur ser dina ut?

Jo, bakslag får man då o då, tråkigt..
jag är grymt avundsjuk på din Corvette, jag älskar äldre corvette!!
Jag har letat i många år efter en 58 , men ja, apdyra, även för helobjekt.

nu ska jag inte kidnappa din byggtråd mer idag ;-)
Cool bil o grymt jobb!
följer med största nöje!

270 Inlägg
Skrivet 22 januari 2015 · Inlägg av trådskaparen #76

bild på motorfäste , på begäran. vinkeln på installationen måste mätas in, så får man schimsa in lämplig vinkel. stumma fästen, går bra om motorn är välbalanserad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-9283eb95d5ff3d17501756c7b7bdd704.jpg
.

1 413 Inlägg
Skrivet 22 januari 2015 #77

chris_gson skrev:
bild på motorfäste , på begäran. vinkeln på installationen måste mätas in, så får man schimsa in lämplig vinkel. stumma fästen, går bra om motorn är välbalanserad.

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-9283eb95d5ff3d17501756c7b7bdd704.jpg
.

Ser bra ut!
Sådana fäste kan inte jag använda, jag får hitta tidigare variant.

Balanserad motor är a o

Mvh Christian

935 Inlägg
Skrivet 22 januari 2015 #78

Just denna kombinationen, stumma fästen + smallblock körde jag i min Camaro. Gör en del vid stående start.

Fästena ligger på hyllan.

Senast redigerat av tommyhjortasen (22 januari 2015)

270 Inlägg
Skrivet 25 januari 2015 · Inlägg av trådskaparen #79

Tändsystem iordninggjort  för montering. orginalet med enkel mek brytarspets o svag tändspole har ersatts av en hallsensor (magnet), högeffekt tändspolefrån MSD, MSD-tändkablar. och en MSD tändförstärkar box. Min tidigare erfarenhet av detta är att man kraftigt förbättrar start egenskaperna, stabil tomgång, och mycket bättre högvarvs effekt. Total sett allt blir bättre....
ja, allt blir paketerat så att det ser orginal ut. org. fördelare med mek. varvräknar uttag. har med en vinkelväxel, då det visat sig att det reducerar krafter på växeln i fördelaren. det blir axialkrafter med direkt monterad vajer, men med  vinkelväxeln kan man reducera axial krafterna, och få växeln till att överleva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-cb1a5b4b427217deceaea02e650f96e9.jpg

270 Inlägg
Skrivet 28 januari 2015 · Inlägg av trådskaparen #80

oljekylarinstallation til motorolja. ''fit smoothly''.... bra passform under motorfäste och sticker ut lämpligt vid fläkten. I den här är det en kylkanal som går in o ut vid samma ända. strängpressad AL. bra värmeavledning med stora kylflänsar. kommer att mäta o-temp i sump och efter kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c6f4e6747d1bcf2171b9b65a075c5f48.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-0a1e744c115ea712da794b3cecb29fb2.jpg
.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang