1989
Sök

Får ingen korrekt koppling till remote??

5 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Införskaffade iförrgår en ny baslåda med steg från car sound i solna med slutsteg och kablage med. Kopplade i allting inden gamla 1988 mercedes 230CE'N och drog ström till plus, jordade mot karossen med mutter genom bakänden ut i plåten, högtalare kablar kopplade jag i samt två RCA kablar. Stereon är en ny denver direkt ur låda. Samma med ljudet.

Men problemet är att den lilla "remote" kabeln som sitter mellan dem två rca kablarna inte driver steget trots att det är korrekt.

Kopplade remoten till orange&röd sladd vak i stereon (någon form av el-matning till stereon). MEN. I samma stund som jag sätter dit remoten lyser lampan på stefet till men slocknar direkt. Alla säkringar är okej. Batteriet är nytt. Baslådan är en pioneer gtx 3504 och steget ett pioneer 3500T.

Är helt oerfaren då detta är min första bil så alla svar uppskattas och bör komma att testas så fort som möjligt.

94 Inlägg
6 september 2013
prova att bygla från + kabeln till remoten och se om det funkar.. annars kolla jordanslutningarna en gång till..

5 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
akevolvo740 skrev:
prova att bygla från + kabeln till remoten och se om det funkar.. annars kolla jordanslutningarna en gång till..

Har testat det. Det är bara då den lyser. Då lyser den till och slår av direkt igen. Jorden sitter fast muttrad i karossen med en grov bricka mellan bilplåt och kabelsko.

Annat som funkar är att precis när man kopplar ihop remoten med stereons röda/orangea strömkabel så blinkar lampan till men förblir inte på. Vissa har sagt att den ska sitta i el antennen (blåa kabeln) vet inte om det spelar någon roll. Men har också hört att man bara får basen till radio och inte aux och usb.. är totalt förvirrad..

2 024 Inlägg
6 september 2013
Hur ser din jordanslutning ut? Är det renslipad metallyta på ett ställe med grövre plåt, tex bärande balk, bältesinfästning mm?
Elantennen på den stereon borde ge 12v ut oavsett vilken ljudkälla du valt så det ska funka att koppla på den. Du ska inte koppla på rött/gult för då riskerar du att steget är påslaget hela tiden och drar ur ditt batteri.
Vad har du för typ av säkring? En glasrörssäkring typ AGU kan se hel ut men ändå vara trasig och då får man oxå det fenomenet du har.
En voltmeter som du kan mäta spänningen med bak på steget är en bra hjälp för att ta reda på vad som är galet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

403 Inlägg
6 september 2013
Orange-röd är nog fel. Remote brukar vara blå eller blå/vit.

Sen kolla det expoze skrev.

5 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Hur ser din jordanslutning ut? Är det renslipad metallyta på ett ställe med grövre plåt, tex bärande balk, bältesinfästning mm?
Elantennen på den stereon borde ge 12v ut oavsett vilken ljudkälla du valt så det ska funka att koppla på den. Du ska inte koppla på rött/gult för då riskerar du att steget är påslaget hela tiden och drar ur ditt batteri.
Vad har du för typ av säkring? En glasrörssäkring typ AGU kan se hel ut men ändå vara trasig och då får man oxå det fenomenet du har.
En voltmeter som du kan mäta spänningen med bak på steget är en bra hjälp för att ta reda på vad som är galet.

Den är jordad mot den tunnare plåten i karossen bak, under baklyset. Men förstår inte vad som kan vara fel. Trots att allt är  nytt ur kartong från butik trodde jag slutsteget var trasigt, aå åkte och bytte. Men har samma fel nu.. är på garaget just nu och i 3-4 timmar till idag, så om någon känner att "slutsteget funkar inte utan blinkar bara till när plötslig ström tillförs.. hm

Jag vet vad felet är! " så kan jag skruva direkt på plats live!.

4 670 Inlägg
6 september 2013
Carl7 skrev:
Orange-röd är nog fel. Remote brukar vara blå eller blå/vit.

Sen kolla det expoze skrev.

Remoten ska sitta på Blå eller Blå/vit. Brukar stå på sladden vart den ska kopplas!

O som innan jorden är viktig att den har riktigt bra kontakt

403 Inlägg
6 september 2013
DasForker skrev:
Expoze skrev:

Den är jordad mot den tunnare plåten i karossen bak, under baklyset. Men förstår inte vad som kan vara fel. Trots att allt är  nytt ur kartong från butik trodde jag slutsteget var trasigt, aå åkte och bytte. Men har samma fel nu.. är på garaget just nu och i 3-4 timmar till idag, så om någon känner att "slutsteget funkar inte utan blinkar bara till när plötslig ström tillförs.. hm

Jag vet vad felet är! " så kan jag skruva direkt på plats live!.

Testa med att byta jordpunkt.  Typ bältesfästet, tänk på att det måste vara plåtrent.

Sen vad har du för stereo ?

Du kan också testa om steget går igång om du tar en kabel mellan plus på steget och remote,  fungerar det då är det fel inkopplat i stereon.

908 Inlägg
6 september 2013
Dra en ny remotkabel lite tjockare. Dem e ju rätt tunna o kan brytas innuti. Haft samma fel och de funkade

5 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Visade sig att det var så enkelt att jorden inte funkade förrän jag satte en kabelsko på ändan som går till steget. Nu funkar skiten och skakar fint wink

Tack för all hjälp ovan.

Sök