5435
Sök

Volvo 760 GLE -88 med OM603 motor!

Jag införskaffade denna bil för att bygga om den till något som ingen annan hade, en Volvo 760 med en Om603. Visste jag vad jag gav mig in på? Näe, men nu är motorbiten snart klar och därefter blir det lite småpyssel om jag anser... Visa mer

Kan inte bli värre än skit....
137 274 Visningar
Projektet avslutat 4 augusti 2016
411 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
NTCRS skrev:
Smart med flensen! Se till att plana den när du har svetsat färdigt allt bara!

Tack du, Ja jag får var noga med att behålla den rak wink

Det Går!!!

411 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Hallå hallå,
Som ni kanske märkt så har det inte uppdaterats här på länge men det har inte funnits tid till att skruva det sista med tanke på skolan och lite annat som tar tid istället. hmm
Men i fredags var garaget ledigt och då var det bara att börja riva ur motorfästena för att fixa motorkuddar till dem så att det blir "lite" mindre stumt. Sagt och gjort så höll jag på hela dagen, jag passade även på att vinkla motorn lite mer eftersom tyskarna valt att bygga en sned motor och jag valt att bygga den som en rak motor (Fästena till bränslefiltret och servopumpen såg ut att vinklas fel innan) Men nu får tyskarna som dem vill och den ser ut som den ska wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-3075341eb5d3d55670efaebb5c34cd98.jpg
Kapat av fästena efter lite måttande smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-dc6d05f805e0c56e55662cc2bd399253.jpg
Nedre fästet som jag har svetsat en bult igenom som mercedesens originalkudde ska sitta på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-a95ee71ca3a95b2fd5399d21e142e5d6.jpg
Övre fästet som jag bearbetat så att det nu ska fungera att bara placera ovanpå motorkudden och skruva fast smile

Kan hända att det kommer lite fler bilder men vi får se smile
Tack och hej smile

Det Går!!!

411 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
Hej allihopa smile
Jag har nu fått färdigt de nya motorfästena och satte på grenrör och insug igår kväll (eftersom det var lättare att måtta när de var borta)
Jag har även en fråga angående turbovalet, Jag har ju två olika modeller, en garret m24 och en Holset hx35w.  Om jag väljer Holsetsnurran kommer jag att få bygga en halvtum större avgassystem inkl. Köpa nya ljuddämpare, kör jag däremot på garretsnurran då behöver jag inte bygga om något egentligen men det kanske ser fjuttigt ut? Den är ju nästan bara två tredjedelar så stor som hx35an ...wink
Den lär ju ändå prestera bra kan jag tro eftersom den har funkat för 170hk typ.
Ja, jag funderar lite men kom gärna med lite tankar kring detta, jag är öppen för många förslag.... Utom att köpa någon annan turbo på grund av min studentekonomi. winkhttps://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-dfb348b8a3ef5e53693dd53fce3bc183.jpg
M24an

Jag kan inte infoga en bild på hx35an på mobilen av någon anledning men ni vet säkert hur en sådan ser ut förhoppningsvis wink

Hej så länge smile
Senast redigerat av Tinx2 (19 februari 2015)

Det Går!!!

225 Inlägg
23 februari 2015
om du ska köra med HX35an så kanske inte bränslet på originalpumpen räcker till wink

411 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
240Dizzel skrev:
om du ska köra med HX35an så kanske inte bränslet på originalpumpen räcker till wink

Nej det är ju det jag tänkte på wink
Men vi får se om någon annan här har några invändningar wink

Det Går!!!

254 Inlägg
24 februari 2015
Jag har ju en alldeles för liten turbo på min motor (än så länge ) och har inte rört nånting i pumpen.
När bilen bromsades så vill jag minnas att ladd trycket låg på 0,09kg så vill man ha effekt
så är det bästa å skaffa en turbopump som har tryck-klockan smile

796 Inlägg
24 februari 2015
Albin96 skrev:
Jag har ju en alldeles för liten turbo på min motor (än så länge ) och har inte rört nånting i pumpen.
När bilen bromsades så vill jag minnas att ladd trycket låg på 0,09kg så vill man ha effekt

en alda med andra ord wink och om man vill ha effekt så är de störe membran som gäller då en standard turbo pump enbart mosar ca 50cc/min o de räcker inte långt

går även köpa alda kitt av göran lindgren (dieselmeken) för 1000sek där du monterar aldan själv på utsidan utav hans egna designe och så får du ställa upp pumpen så kan de bli lite bättre men ställa på en orörd standard pump är typ meningslöst
Senast redigerat av TobiasEkstranD (24 februari 2015)

254 Inlägg
24 februari 2015
TobiasEkstranD skrev:
Albin96 skrev:

en alda med andra ord wink och om man vill ha effekt så är de störe membran som gäller då en standard turbo pump enbart mosar ca 50cc/min o de räcker inte långt

går även köpa alda kitt av göran lindgren (dieselmeken) för 1000sek där du monterar aldan själv på utsidan utav hans egna designe och så får du ställa upp pumpen så kan de bli lite bättre men ställa på en orörd standard pump är typ meningslöst

Jo så är det smile

411 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
Okej, men då får det nog vänta med turbo ett tag till sad Förhoppningsvis är det inte mycket kvar innan den kan regbesiktigas smile Turbon får väl komma på efteråt någon gång och så får man väl se om man kan göra allt riktigt wink

Det Går!!!

411 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
Som ni kanske har märkt så står det totalt still just nu men bara lugn, det är bara tiden som inte funnits till men jag hoppas att det kan hända nånting inom en väldigt snar framtid wink
Håll tillgodo wink

Det Går!!!

1 861 Inlägg
21 mars 2015
Hänger med här jag! Kul som fan med udda saker, turbo är ju ett måste på diesel! Och liten turbo är kul det med med rätt saker runt om!

Vet hur det är att va student med projekt mitt egna står still just nu... Kul med kommentarer dock det får en lite pepp att hitta tid och pilla! Keep up the good work big_smile

411 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Hänger med här jag! Kul som fan med udda saker, turbo är ju ett måste på diesel! Och liten turbo är kul det med med rätt saker runt om!

Vet hur det är att va student med projekt mitt egna står still just nu... Kul med kommentarer dock det får en lite pepp att hitta tid och pilla! Keep up the good work big_smile

Trevligt att folk uppskattar det smile
Turbo är ju inte helt fel nej wink
Ja det är alltid kul när folk flikar in med något wink

Det Går!!!

411 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
Vill även tillägga att projektet nu har 100 följare vilket är väldigt kul big_smile

Det Går!!!

1 861 Inlägg
21 mars 2015
Tinx2 skrev:
Dr_struts skrev:

Jo men precis! Det höjjer ju motivationen liksom! Kolla gärna in mina projekt med! ^^

411 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Tinx2 skrev:
Dr_struts skrev:

Jo men precis! Det höjjer ju motivationen liksom! Kolla gärna in mina projekt med! ^^

Japp tongue , Det ska jag verkligen göra wink

Det Går!!!

411 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
Hallå hallå tongue
Här ligger man nu förkyld och skriver smile
Jag var inne på att sälja projektet då det en dag slog mig att skatten och andra summor som skall betalas efter den reggas kommer kosta Mycket pengar så hela projektets glöd dog ut. Istället började jag leta veteranbil (142) att helt enkelt bara ha att köra runt i, inget byggande eller så utan endast bruksbil. Men det vore ju synd att slänga bort tiden och pengarna som jag lagt ner tänkte jag sen. Så jag fortsätter, jag har en trevlig liten Audi 80 (ALDRIG MER) här hemma som jag kan använda när jag tagit körkort så länge (Nej jag har inte tagit det än...Det kommer när skolan inte tar orken från mig)
projektet fortsätter smile

Jag fick tag i en som ville byta en turbopump till en om603 häromdagen mot en grej jag lagt ut men idag drog sig köparen med pumpen ur... Jag tänkte att jag äntligen skulle skrämma liv i tråden med glada nyheter men... NÄE....
Så kan det gå, nu vet jag var jag kan få tag i en relativt billig pump till om603 i alla fall..... dock har jag ju inga pengar att betala för den just nu så det får vänta wink
Det som står på listan att göra i bilen för att få den så gott som körbar är att svetsa oljerör till oljekylaren och fixa en läcka någonstans i bränsle ledningarna, jag längtar tills man kan hålla på med finliret och sånt man vill göra istället för skit (Vilket är den minsta och kortaste biten när man bygger bil) big_smile

Jag har även en fråga till er som är insatta i dessa mercapumpar, Vet ni hur mycket effekt en vanlig sugpump med 5.5 element klarar att leverera bränsle till?
Nu siktar jag inte särskilt högt när det gäller trimningen utan jag skulle ju helst vilja slå originalmotorn i hästkrafter helt enkelt (Alltså 156 hk) Och sen ska det hålla i längden förstås.
Byta pump och växellåda och annat kan jag roa mig med när allt rullar som det ska, men för stunden är det inte aktuellt förrän ekonomin blir bättre.

God kväll på er wink

Det Går!!!

411 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
Hallå hallå,.....Igen.
Jag har nu fått ett erbjudande om en prisvärd V70 -00 2.4T som jag troligtvis kommer att köpa om inte något oväntat dyker upp. Jag vet inte hur detta kommer påverka detta projektet eftersom min tid kommer gå till den i så fall då det är något lager som skall bytas i motorn, efter detta så kommer jag göra den fin.

Det kommer sluta på två sätt, antingen så säljer jag 760:in som den är nu/eller i delar eller så gör jag i ordning den när tid och lust finns. Allt beror även på hur mycket pengar denna v70 kommer kosta att fixa.

Vi får se...

Det Går!!!

796 Inlägg
13 april 2015
Tinx2 skrev:
Hallå hallå,.....Igen.
Jag har nu fått ett erbjudande om en prisvärd V70 -00 2.4T som jag troligtvis kommer att köpa om inte något oväntat dyker upp. Jag vet inte hur detta kommer påverka detta projektet eftersom min tid kommer gå till den i så fall då det är något lager som skall bytas i motorn, efter detta så kommer jag göra den fin.

Det kommer sluta på två sätt, antingen så säljer jag 760:in som den är nu/eller i delar eller så gör jag i ordning den när tid och lust finns. Allt beror även på hur mycket pengar denna v70 kommer kosta att fixa.

Vi får se...

om du ska sälja är jag sugen wink

411 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
Jaså det säger du hehe wink
Jag avvaktar lite med det men blir det aktuellt så kan jag höra av mig wink

Det Går!!!

Sök