Jag införskaffade denna bil för att bygga om den till något som ingen annan hade, en Volvo 760 med en Om603. Visste jag vad jag gav mig in på? Näe, men nu är motorbiten snart klar och därefter blir det lite småpyssel om jag anser att den förtjänar det. Våga vägra D24...
NSS207 skrev: klart du ska fortsätta! ställ undan denna ett tag så kommer glöden sen igen! kommer bli en skapligt go bil till sommaren isf
Ja det är ju inget fel på den, tvärtom det är en ovanlig bil om den reggas och görs helt iordning Vi får se helt enkelt, tiden och pengarna avgör men en liten paus är nog oundvikligt Mycket som hänt och händer nu innan studenten och orken är obefintlig
Ja nu så hade jag väl tänkt att jag skulle i alla försöka mig på att pilla lite med detta projektet igen då viljan börjar komma tillbaka sakta men säkert. Jag börjar med att punkta upp de saker jag än så länge vet behövs göras får att den skall vara brukbar vilket jag nu främst siktar på.
- Fixa ett tillräckligt bra vakuum för att bromsservon skall fungera (Lite väl trögt för tillfället.) - Pressa nya slangar (alternativt svetsa rör) till oljekylaren. - Fixa så att alla lampor lyser... när de ska göra det. - Kolla igenom bromsarna igen då den stått ett tag nu och sedan justera handbromsen.
Ja då kan jag ju börja med att fråga alla följare ifall ni har något förslag på en relativt enkel lösning för att få ett bra undertryck till bromsservon? Har till och med funderat på att byta till mercans bromsservo då den antagligen fungerat med motorn och sen försöka koppla in vakuumcentralen och alla de där slangarna hit och dit En elektrisk vakuumpump har även slagit mig men det borde ju faktiskt gå att koppla allt som det satt på mercedesen...
Vad tror ni?
Jag ursäktar för det långa avbrottet i projektet men nu försöker vi oss på detta igen God kväll
HALLÅ ELLER! (Det låter bättre när man skriker det)
Idag så har jag hela dagen funderat på hur man skulle lösa lite olika problem på det satans härket (Bilen är både en förbannelse och en välsignelse.) Och hade för en gångs skull ork att pilla lite. Så här kommer en liten förhoppningsvis efterlängtad uppdatering. Målet med bilen just nu är att få den att bli besiktigad och fungera, sen får vi se om den är värd lite förfining fortfarande
Första delen gasvajer som går från pedalen fram till det lilla gasreglaget eller vad man kan kalla det. Andra delen av gasvajern. Som då går från "reglaget" till motorn. Genom att göra såhär minskar man då brytningen i vajern som det var tidigare. På bilderna är dock vajern oklippt och lite väl lång.
Jag hade även tänkt att bygga ett litet stag som stödjer pinnen som denna vinkeln sitter i då insuget är i aluminium och det inte gillar när det kränger hit och dit
Och så har jag äntligen fått dit den förbannade backventilen som vi alla har väntat tålmodigt på. Den hade även en extra anslutning som man då kanske skulle kunna koppla till motordödaren..... aka: vakuumavstängningen.
Och nu eftersom den fortfarande läcker lite olja (slangarna skall fixas så småningom) så har jag inte kollat om mina exceptionella lösningar fungerar ännu...
Men det skall nog ordna sig snart förhoppningsvis.
240Dizzel skrev: kul att de går framåt ja gasvajern ja... har knappt kollat hur jag ska lösa de på min har inte originalfästet heller !
Jadå sakta men ganska säkert Jaså du, det finns nog någon bra lösning, annars bör du nog kunna få tag i ett sådant reglage rätt smärtfritt tycker jag väl
Hej hopp! Idag fick man tummen ur... ja ni vet var... och "fixade" de läckande oljeslangarna. Det var så att slangarna läckte i pressningen och det var inget att spara längre tyvärr. Jag ska troligtvis pressa nya slangar i framtiden så för stunden så kapade jag slangarna och skarvade ihopp dessa med varandra på ett så seriöst sätt som jag kunde åstadkomma. Jag har hört att dessa slangar är svåra att få tag på om inte annat dyra, men skitsamma. Nu död han.
Så fick det bli, sålänge i alla fall. Nu bör det inte läcka.
Jag fick även en rekomendation från min bror att jag skulle göra klart omklädnaden av alla stolparna och nu sitter jag här och väntar på att limmet skall stelna på A-stolpen. Ja ni får se nedan hur det såg ut med B-stolparna.
B stolpens högersida börjar sin omklädnad.
Mitt i arbetet, Såhär ser det då ut när man succesivt får limma, klämma fast, släppa klyporna, limma klämma fast.... Tar en stund men det blir bra
Såhär ser de två stolparna ut tillsammans efter en stunds arbete
Och skinnet är fortfarande köpt ifrån en helt vanlig affär med tygavdelning hehe 3 meter räckte gott och väl till alla stolpar samt hatthyllan.
Hallå Idag blev det faktiskt lite gjort med bilen, jag försökte få ljuset att lysa när jag ville och började med att kolla lite vid kabelhärvan till bakljusen, det var inget jag ville se men tyvärr har tidigare ägare antagligen haft en vision om att bli elektriker vilket ni kan njuta av nedan Vid stereon fanns det lite smaskig kabeldragning också Friskt kopplat, hälften brunnet eller vad säger ni Kunde varit värre i alla fall
Jag hade tänkt att jag nog får införskaffa ett par nya/"nya" bakljus eftersom mina endast hänger fast i ståltråd...
Och såhär har det sett ut hela dagen praktiskt taget, pillat lite här och var faktiskt
Hittade också en mysig liten pool på förarsidan under mattan... Så det får jag försöka få bort. (NO SHIT?!)