Hoonas skrev:
Såg att du hade funderingar kring elen till Merca motorn.
Har skruvat en hel del i mestadels Mercedes men även Volvo.
På OM603 är det inte mycket el direkt.
Allt för att få igång den är tillslag på startmotorn och glödning.
Gissar på att du fick med ett glödrelä? Du vill helst ha med kontaktstyckena till det också.
http://dieselgiant.com/glowplug09.JPGDet ska iallafall kopplas såhära :
Röda stora kabeln på bilden till + på batteriet
brun - jord
svart - 12v signal till glödnings lampan, dra in den i kupen till valfri lampa för att se när du glödit klart.
lila - till tillslagskabeln på startmotorn så den inte glödar då man gnuggar.
rosa/röd - tändström (så glödningen går igång när man vrider på nyckeln, jag har snott strömmen till den från + på tändspolen)
Sen för att få tempmätaren att fungera är det allra lättaste att ta tempgivaren från motorn som suttit i bilen och försöka få fast den på merca motorn

Mercedes använder ju Vacuum till i princip hela bilen, för att få motorn att stanna måste du fixa vacuumavstängningen.
Det gör du lättast genom att använda en EGR Vacuum solenoid som man kopplar en vacuumslang till, ifrån motorns vacuumpump.
som sedan går vidare till stoppen på Dieselpumpen. Den behöver ström från tändningen, så när du slår av tändningen stänger den av motorn.
en sån ser ut såhära
http://vip2.kyozou.com/pictures/_1201/1 … 107505.jpgMen finns i många olika modeller bara att googla på EGR Vacuum solenoid.
Kickdownen är den vit/orangea vajern på bilden du lagt upp tidigare :
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpgDen ska sitta ihop med ett gas stag som går över toppen, från anslutning till gaswire.
Lätt att justera.
Mvh
