Lambdasond volvo 740, kass.. går han dåligt då?

FMX
12 september 2013 · 50 Inlägg

Hallå!

Fick svindåliga värden på allt man kan tänka sig på tomgång, på besiktningen. Han har urusel tomgång nästan ingen alls många gånger och tvärdör när man frikopplar.

Körde med raktrör förut utan katt och lambda, bilen gick bra vill jag minnas. (har varit avställd länge) Nu så häkta jag på katalysatorn igen, och jag tror jag hade av alla kablar då så lambdan sitter i stortsätt bara där, bilen hade inga problem innan när jag åkte med  raktrör. Men då var inte kablarna av, kan de va något ?

Min fråga då, jag har för mig den bara mäter avgaserna ? Eller styr han även bränsle blandningen?

tack på förhand

CO: 5.9 (0.5)   HC 524 (100)

C02500 5.8 (0.3)  LAMBDA: 0.84 ( 0,96- 1,04)

Oggejay
12 september 2013 · 139 Inlägg

lambdasonden är vell en ganska viktig del i motorstyrningen....
Den ger ju värden till motorstyrningen hur mkt bränsle som behövs..

FMX
12 september 2013 · 50 Inlägg

Det var de jag inte riktigt visste, trodde den bara mätte avgaserna och talade om ifall de var dålig bränsleluftmängd, men inte att han skicka signaler till motorstyrningen.

Eftersom jag åkte utan katalysator och lambdan hängde i det fria, bilen gick kanon fint. Men då var inte kablarna av, är de därför jag inte märkte någon skillnad då ?

Senast redigerat av FMX (12 september 2013)

HenrikR
12 september 2013 · 87 Inlägg

finns ju att köpa på biltema bytte det åt en på hans 740 antingen är det en 3 tråds lamdasond...
hade du kört med lamdan inkopplad så hade ju lamdat varit runt 1,0 men Hc ink CO hade nog inte gått ner endel men inte till godkänt utan katt sen kan det ju även vara så att du har hål i systemet som gör att du får dåliga avgasvärden...

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
FMX
12 september 2013 · 50 Inlägg

HenrikR skrev:
finns ju att köpa på biltema bytte det åt en på hans 740 antingen är det en 3 tråds lamdasond...
hade du kört med lamdan inkopplad så hade ju lamdat varit runt 1,0 men Hc ink CO hade nog inte gått ner endel men inte till godkänt utan katt sen kan det ju även vara så att du har hål i systemet som gör att du får dåliga avgasvärden...

Det är tretråds, dock avslitna så långt in att de inte går att skarva..

tror du mina hc och co värden ändå kommer vara dåliga när jag bytt lambda sonden?

jag brydde mig inte om kablarna till besiktningen då ja trodde dem bara mätte avgaserna, snyggade till det bara så det skulle se propert ut, hade katalysatorn på vid besiktning.. men förr om året åkte jag utan katt, och ingen lambda på röret, utan den hängde i det fria och bilen gick fint.

Finns inget läkage, det är nytt och nya packningar överallt.

Vad har jag för insprutningsystem, på biltemas sond står det ej för regina insprutningsystem

Senast redigerat av FMX (12 september 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2013 · 13 736 Inlägg

oftast är det skadade lambdor som gör dom största problemen.

en som var förbi med sin 740 förra året som gick riktigt riktigt illa.
höll på och felsökte och kollade såg då att lambdan såg skum ut ryckte ur kontakten och bilen gick perfekt.

Lambdan är helt avgörande för avgasvärdena. dessutom går bilen bättre och mår bättre av rätt bränsleblanding.

har du kört den utan lambda är det olja+filterbyte som gäller då en del bensin gärna rinner rakt igenom ner i tråget
då motorn konstant går för fett

vilket även dina värden bekräftar.. en lambda på under 0.96 så börjar den gå så fett att det borde märkas rätt tydligt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FMX
13 september 2013 · 50 Inlägg

Jo han rycker ibland när man slår på, tvekar lite.
Sen om man kommer till en stopp plikt och frikopplar tvär dör den.

Men vilket insprutnings system har jag?
Kommer mina värden bli bra med ny lambda

Mickius
13 september 2013 · 4 670 Inlägg

Inget elakt nu. Men hur tänkte du om att den endast skulle mäta avgaserna utan nått annat? Då skulle den ju inte ha nått syfte alls. En motor bör gå på så optimal förbränning lambda 1 för o slippa spiknigar eller att den går riktigt fett vilket din bil gör nu.

Hur skulle motorn utan nått som säger till bilen gå om det inte satt nått som tala om för bilen att nu behöva mer bränsle eller luft? Riktigt dåligt eller ännu värre bra med fel lambda vilket är riktigt skadligt för motorn om man inte vet exakt vad man sysslar med.

Inte ute efter o spela duktig eller vara otrevlig men en sådan sak borde man ju kunna räkna ut att motorn måste få veta någonstanns om bilen behöver mer eller av bensin/luft.

Som saab med trionic 5 där styr lambdan en felmarginal av 25% om lambdan sätta ur spel förstår du nog hur den motorn går om strysyset ställt in sig på att laga en vissa % som är fel för att få rätt värden. Utan lambdan kommer då systemet balla ur = bilen kommer gå som en påse skit o sättas i felsäkert läge

Mickius
13 september 2013 · 4 670 Inlägg

Liten grej angående lambdan. Byggde en etanolkonverterad saab 9000

Vi fick problem med en programvara till denna. Så blev tvungen o utföra ett test på den motorn.

Org sitter det om jag minns rätt 351cc spridare. etanol på detta "=30 % mer bränsle" dvs den hade behövt ha 456cc spridare för att gå optimalt.

I denna hade jag satt ner 630cc spridare dvs runt 30% förstora spridare trots etanol. Tack vare ett rätt bra styrsystem och lambdan tog det styrsystemet 30 sekunder att ställa ner bilen till Lambda 1! Bilen var fullt körbar och körde den ett par mil för o se hur allt funkade och hade inga som helst problem alls. Dock kördes endast bilen med 0,4 bars laddtryck då jag inte vågade testa om det hade funkat mer mera laddtryck än det. Bilen gav inga felkoder alls.

Det jag menar att utan lambdan hade bilen gått tokfett. Styrsystemet med hjälp av lambdan klara alltså av att lösa ett sådant allvarligt problem med väldigt förstora spridare emot vad den skulle ha.

Nu ska ingen testa detta jag var tvungen o det funkade utan större bekymmer men råder ingen annan att testa detta!

Senast redigerat av mickius (13 september 2013)

FMX
13 september 2013 · 50 Inlägg

mickius skrev:
Inget elakt nu. Men hur tänkte du om att den endast skulle mäta avgaserna utan nått annat? Då skulle den ju inte ha nått syfte alls. En motor bör gå på så optimal förbränning lambda 1 för o slippa spiknigar eller att den går riktigt fett vilket din bil gör nu.

Hur skulle motorn utan nått som säger till bilen gå om det inte satt nått som tala om för bilen att nu behöva mer bränsle eller luft? Riktigt dåligt eller ännu värre bra med fel lambda vilket är riktigt skadligt för motorn om man inte vet exakt vad man sysslar med.

Inte ute efter o spela duktig eller vara otrevlig men en sådan sak borde man ju kunna räkna ut att motorn måste få veta någonstanns om bilen behöver mer eller av bensin/luft.

Som saab med trionic 5 där styr lambdan en felmarginal av 25% om lambdan sätta ur spel förstår du nog hur den motorn går om strysyset ställt in sig på att laga en vissa % som är fel för att få rätt värden. Utan lambdan kommer då systemet balla ur = bilen kommer gå som en påse skit o sättas i felsäkert läge

Jag förstår att det måste finnas något som talar om för motorn hurmycket soppaluft den behöver. Men trodde inte den satt på lambdan. Trodde bara den talade om ifall något i blandningen blivit dåligt, och orsakar dåliga gaser.

Men har lärt mig nu ! smile ny lambda ska nog lösa detta, någon som vet vilket insprutningssystem jag har?

mejmotorsport
14 september 2013 · 366 Inlägg

Jag tror du har Bosch LH 2.4, jag har det och måste byta lambdasond på min 740 också och funderar på vilken lambda från biltema jag ska köpa, nån som vet?

henke_99 Offroad Racing
14 september 2013 · 3 122 Inlägg

Alla givare i styrsystemet jobbar ihop för att motorn ska gå så bra och snålt som möjligt, och i viss mån se till att avgaserna håller sig inom tillåtna värden.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang