7 juni 2010Det börjar närma sig besiktning och det sista som skall göras på bilen är att lufta bromssystemet och kopplingen.
Hur mycket vi än luftade bromssystemet så sjönk pedalen till botten och det kändes inte svampigt så att pedalen sjunker beror troligen inte på luft i systemet. Förmodligen är det tätningarna i huvudbromscylindern som har gett upp så en ny huvudbromscylinder beställdes och hämtades på fredagen. Nu skulle det bytas bromscylinder till helgen!
När jag började arbetet med att byta cylindern så gick självklart skruven till vätskebehållaren av när jag skulle lossa den! Det är inte heller vilken skruv som helst utan givetvis special...
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/946420_acumui.jpg]()
Hopp, inte mycket att göra, bara vänta till måndag och ringa Volvo direkt på morgonen och beställa en ny skruv så har dom den hemma samma dag.
Ringde Volvo på måndag men dom kunde inte hitta skruven... Vi resonerar lite i telefon och kommer fram till att den kanske följer med om man beställer en ny vätskebehållare till det nätta priset av drygt 700:-
En behållare beställs och hämtas samma dag... Jag öppnar paketet medans jag fortfarande är kvar i butiken och konstaterar att ingen skruv följde med... Suck... Vi kollar en gång till om den verkligen inte finns att beställa löst, men den finns inte! Ja ja, det var bara att åka hem igen...
När jag kommer hem så träffar jag min kära granne och beklagar mig för honom... Han ber att få se på den trasiga skruven och säger "en sån där kan jag svarva åt dig"! Jag blir toppen glad och går in i garaget för att fortsätta förbereda för bromscylinderbytet medans grannen ställer sig vid svarven.
Nu börjar nästa sak att bråka... Ena röret till cylindern sitter som berget och inte vill lossa.
Lyckas tillslut får loss nippeln med en rörtång men den är numera obrukbar och ett nytt rör måste införskaffas.
Just det! Ett slutsteg att baslåda har installerats också. Det tog emot lite men jag tänkte att det kan vara rätt schyst att lyssna på lite musik med "dunka dunka" ibland faktiskt. Den är lätt att demontera när det skall köras på bana. Frågan är bara om jag kommer höra något, ljudnivån i bilen är rätt hög, allt i motor/chassi är stummonterat...

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/946421_ja4z6u.jpg]()