2160
Sök

TurboJonte - V70R -98 FWD

Här kan ni följa mitt lilla projekt, bilen är inte extrem på något sätt och ni kommer inte heller att få se massa plastade båslådor och dörrsidor här. tongue Målet med bilen är i första hand att få den att bli en hyfsat snabb... Visa mer

46 794 Visningar
Uppdaterades senast 22 januari 2014
65 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#22
Pouk skrev:
Följer! big_smile

Det är ordning på dig! wink

Du har ju dock förmodligen än så länge redan sett/läst det mesta på NordicR.


65 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#23
25 april 2010

Dammskydden på bakdämparna hade spruckit så nya beställdes från KH Motorsport.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913245_i5c3df.jpg
Sprucket dammskydd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913258_nkb8re.jpg
Dammskydd av...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913260_nttzco.jpg
Lite fett på nedre fästet där dammskyddet skall krängas på underlättar. Jag använde inte petroleumbaserat fett, det bryter med tiden ner gummit och gör att det spricker ännu lättare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913266_vnggi2.jpg
Hel och fin igen! En liten känga till KH Motorsport som inte skickade med nya klämmor att fästa dammskydden med för det hutlösa priset dom tog för gummit!


65 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#24
25 april 2010

Mitt gamla grenrör hade sett bättre dagar och var i behov utav att bli utbytt, hade för en gångs skull tur och fick tag i ett nytt -688 grenrör för en billig peng.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913548_ozqa13.jpg
Gammalt grenrör som gjort sitt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913547_dtmn4h.jpg
Flera sprickor i kollektorn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913550_qodwe6.jpg
Pinnbulltarna monterade och nya packningar på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/913552_y53hhv.jpg
Skönt att slippa köra med det gamla spruckna grenröret!


1 804 Inlägg
17 september 2013
#25
Bra jobbat, följer såklart! smile

Meguiars_sverige

198 Inlägg
17 september 2013
#26
Detta ska man så klart följa! Kan nog lära mig en hel den här smile

Turbo är ett måste!

57 Inlägg
17 september 2013
#27
Prem laggd

"Peace means reloading your guns"

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#28
25 april 2010

M56-lådan som jag köpte för att stoppa Quaife diffen i visade sig inte vara helt kry så jag och polaren tog drevsatsen från M59-lådan som satt i bilen original och stoppade i M56 lådan. Nu funkar det fint igen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/914202_ixvsbd.jpg


65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#29
30 april 2010

Idag har jag vart i Kungsbacka och hämtat mitt svänghjul som LIMAB Motorrenovering har svarvat, stiftat om och balanserat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/917746_3bx4e1.jpg
Svarvat, omstiftat och balanserat 850 svänghjul.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/917747_h9yxwl.jpg
Stumt 850 svänghjul och Sachs "-707" tryckplatta.


65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#30
1 maj 2010

Började 1 maj med att montera dit ny slavcylinder/urtrampningslager på växellådan.

När jag var i Kungsbacka i går och hämtade svänghjulet så fick jag köpt mig en kopplingsplint i Gbg som jag skall ha i motorrummet när jag flyttar batteriet till reservhjulsbaljan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/917986_0notga.jpg
Ny slavcylinder/urtrampningslager.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/917987_jlwtdf.jpg
Kopplingsplint för pluspolen i motorrummet.


414 Inlägg
65 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#32
6 maj 2010

Tog och vägde lite bromsskivor och ok idag för att jämföra original mot dom nya delarna:

Original bromsok fram med belägg: 6,0 kg
Porsche 6-kolvs ok fram med belägg: 5,3 kg

Original bromsskiva fram, 305 mm: 7,1 kg
PFC skiva fram 350 mm, utan centrum: 8,3 kg

Original bromsok bak med belägg: 3,1 kg
S60R/V70R bromsok bak med belägg: 3,5 kg

Original bromsskiva bak: Ingen uppgift, men gissar på kanske 4 kg.
S60R/V70R bromsskiva bak, 330 mm: 9,5 kg!

Så tyvärr ökar den ofjädrade vikten, inte särskilt mycket fram men en hel del bak, originalskivan bak är bra mycket mindre och dessutom inte ventilerad så jag skulle gissa att den vägde runt hälften av vad den nya gör.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/922390_izl6k5.jpg
Gult = 5,3 kg Rostigt = 6,0 kg


65 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#33
14 maj 2010

Fick lyft i motorn för en vecka sedan och det går sakta men säkert framåt, det stoppar på massa smågrejer hela tiden. Har dragit nya strömkabeln till batteriet också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/928835_l3ckhm.jpg
Motorn sitter nu där den skall igen. Insuget har fått sig en omgång också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/928836_bgrmvv.jpg
Fick dra ett nytt bromsrör på vänster sida då gängorna var kass på det gamla röret. En liten bonus att det blev bättre anpassat för det nya oket samtidigt.


65 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#34
25 maj 2010

Kom ett trevligt paket från IPD idag! :-)

Skickades från USA i fredags och landade på Sturup i Malmö i måndags och idag kom UPS hem till dörren med det! Ganska bra jobbat ändå tycker jag!

Vad innehöll då paketet? Inte så mycket denna gången men ändå lite godis:
1 st. 25 mm. bakre krängningshämmare tillverkad i begränsad upplaga. (Numera ingår den i IPDs ordinarie sortiment)
4 st. svarta låspinnar med tillhörande bezel i silver.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/937828_17swxw.jpg
Krängningshämmare Överst (blå) IPD 25 mm. Mitten (svart) IPD 22 mm. homogen. Underst (svart) original 22 mm. ihålig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/937831_i74vcb.jpg
IPD 25 mm. krängningshämmare monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/937832_s9hto8.jpg
Låspinnar från IPD. Funderade länge på vilken färgkombo jag skulle ha men bestämde mig tillslut för att köra på svarta pinnar med silver bezel.


65 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#35
7 juni 2010

Det börjar närma sig besiktning och det sista som skall göras på bilen är att lufta bromssystemet och kopplingen.
Hur mycket vi än luftade bromssystemet så sjönk pedalen till botten och det kändes inte svampigt så att pedalen sjunker beror troligen inte på luft i systemet. Förmodligen är det tätningarna i huvudbromscylindern som har gett upp så en ny huvudbromscylinder beställdes och hämtades på fredagen. Nu skulle det bytas bromscylinder till helgen!

När jag började arbetet med att byta cylindern så gick självklart skruven till vätskebehållaren av när jag skulle lossa den! Det är inte heller vilken skruv som helst utan givetvis special...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/946420_acumui.jpg

Hopp, inte mycket att göra, bara vänta till måndag och ringa Volvo direkt på morgonen och beställa en ny skruv så har dom den hemma samma dag.

Ringde Volvo på måndag men dom kunde inte hitta skruven... Vi resonerar lite i telefon och kommer fram till att den kanske följer med om man beställer en ny vätskebehållare till det nätta priset av drygt 700:-
En behållare beställs och hämtas samma dag... Jag öppnar paketet medans jag fortfarande är kvar i butiken och konstaterar att ingen skruv följde med... Suck... Vi kollar en gång till om den verkligen inte finns att beställa löst, men den finns inte! Ja ja, det var bara att åka hem igen...

När jag kommer hem så träffar jag min kära granne och beklagar mig för honom... Han ber att få se på den trasiga skruven och säger "en sån där kan jag svarva åt dig"! Jag blir toppen glad och går in i garaget för att fortsätta förbereda för bromscylinderbytet medans grannen ställer sig vid svarven.

Nu börjar nästa sak att bråka... Ena röret till cylindern sitter som berget och inte vill lossa.
Lyckas tillslut får loss nippeln med en rörtång men den är numera obrukbar och ett nytt rör måste införskaffas.

Just det! Ett slutsteg att baslåda har installerats också. Det tog emot lite men jag tänkte att det kan vara rätt schyst att lyssna på lite musik med "dunka dunka" ibland faktiskt. Den är lätt att demontera när det skall köras på bana. Frågan är bara om jag kommer höra något, ljudnivån i bilen är rätt hög, allt i motor/chassi är stummonterat... cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/946421_ja4z6u.jpg


996 Inlägg
24 september 2013
#36
TurboJonte81 skrev:
25 maj 2010

Kom ett trevligt paket från IPD idag! :-)

Skickades från USA i fredags och landade på Sturup i Malmö i måndags och idag kom UPS hem till dörren med det! Ganska bra jobbat ändå tycker jag!

Vad innehöll då paketet? Inte så mycket denna gången men ändå lite godis:
1 st. 25 mm. bakre krängningshämmare tillverkad i begränsad upplaga. (Numera ingår den i IPDs ordinarie sortiment)
4 st. svarta låspinnar med tillhörande bezel i silver.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/937828_17swxw.jpg
Krängningshämmare Överst (blå) IPD 25 mm. Mitten (svart) IPD 22 mm. homogen. Underst (svart) original 22 mm. ihålig.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/937831_i74vcb.jpg
IPD 25 mm. krängningshämmare monterad.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/937832_s9hto8.jpg
Låspinnar från IPD. Funderade länge på vilken färgkombo jag skulle ha men bestämde mig tillslut för att köra på svarta pinnar med silver bezel.

Fina grejer där smile Vet du om man kan köpa låspinnarna på något annat ställe kanske...?
Senast redigerat av TBergsten (24 september 2013)


65 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#38
TBergsten skrev:
Fina grejer där smile Vet du om man kan köpa låspinnarna på något annat ställe kanske...?

Vet tyvärr inte vem som säljer dom i Sverige, kolla med L-M-R han har ju annat från IPD hemma.


65 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#39
13 juni 2010

Idag har min snälla syster och jag (mamma har vart med på ett hörn också) slitit nästan hela dagen med att poléra och vaxa bilen. Jag har tidigare inte riktigt fått något bra resultat vid poléring, men nu provade jag Turtle Black Box som är ett speciellt paket med produkter avsett för svarta bilar. Resultatet är jag riktigt nöjd med!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/949283_feqxxr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/949285_srw747.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/100128/949287_7fpkqn.jpg


904 Inlägg
29 september 2013
#40
Riktigt snygg bil bra jobbat men grenrörs packningen skulle du ta från V50 t5 den har tre laget brukar använda den om jag skulle byta på min

AUTOTECH S60 power


Sök