Varför luktar det bränt när jag höjer volymen?

joakimahlen
22 september 2013 · 174 Inlägg

Har kopplat in en gas alpha 212 låda samt ett gas pro 600 slutsteg som är kopplat via en kondensator... dock tror jag att jag har köpt för klena kablar (8mm▲2) men dom blir intw varma? 

Men då till frågan...
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Mvh jocke

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
micke7406
22 september 2013 · 1 400 Inlägg

För att du troligen har distad signal eller spelar högt under lådans avstämning

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Ljud-fan
22 september 2013 · 610 Inlägg

joakimahlen skrev:
Har kopplat in en gas alpha 212 låda samt ett gas pro 600 slutsteg som är kopplat via en kondensator... dock tror jag att jag har köpt för klena kablar (8mm▲2) men dom blir intw varma? 

Men då till frågan...
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Mvh jocke

ända ja kan tänka mig är distad effekt pga för lite störm (kablarna)

du MÅSTE ha grövre kablar vet inte exakt vilken storlek det är men minst 16mm kabel skulle ja tro

joakimahlen
22 september 2013 · 174 Inlägg

Ljud-fan skrev:

joakimahlen skrev:
Har kopplat in en gas alpha 212 låda samt ett gas pro 600 slutsteg som är kopplat via en kondensator... dock tror jag att jag har köpt för klena kablar (8mm▲2) men dom blir intw varma? 

Men då till frågan...
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Mvh jocke

ända ja kan tänka mig är distad effekt pga för lite störm (kablarna)

du MÅSTE ha grövre kablar vet inte exakt vilken storlek det är men minst 16mm kabel skulle ja tro

Vad är distad effekt?
Vad kan hända om man fortsätter spela med dom kablarna?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
Fjong
22 september 2013 · 1 494 Inlägg

micke7406 skrev:
För att du troligen har distad signal eller spelar högt under lådans avstämning

Mina basar luktade bränt som satan när jag körde på låga frekvenser (under lådans avstämning) så det skulle inte förvåna mig om det är problemet. För min del så slutade det när jag bytte HU å filtrerade bort dom flesta av dom lägre frekvenserna smile

joakimahlen
22 september 2013 · 174 Inlägg

Ljud-fan skrev:

joakimahlen skrev:
Har kopplat in en gas alpha 212 låda samt ett gas pro 600 slutsteg som är kopplat via en kondensator... dock tror jag att jag har köpt för klena kablar (8mm▲2) men dom blir intw varma? 

Men då till frågan...
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Mvh jocke

ända ja kan tänka mig är distad effekt pga för lite störm (kablarna)

du MÅSTE ha grövre kablar vet inte exakt vilken storlek det är men minst 16mm kabel skulle ja tro

Vad är distad effekt?
Vad kan hända om man fortsätter spela med dom kablarna?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
Drönirettab
22 september 2013 · 21 761 Inlägg

joakimahlen skrev:
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Hur mycket höjer du stereons volym, nästan max eller bara hälften eller vad?
Har du ställt in stegets gain rätt?

Om du har en multimeter till hands så kan du mäta spänningen direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser du om steget får tillräcklig matning. smile

joakimahlen
22 september 2013 · 174 Inlägg

Drönirettab skrev:

joakimahlen skrev:
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Hur mycket höjer du stereons volym, nästan max eller bara hälften eller vad?
Har du ställt in stegets gain rätt?

Om du har en multimeter till hands så kan du mäta spänningen direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser du om steget får tillräcklig matning. smile

Har inte pillat något på steget.. ägeren innan har åkt till brl som har ställt in steget!  typ hälften och det blir högt!

Hur mycket matning bör jag ha?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
Drönirettab
22 september 2013 · 21 761 Inlägg

Jag tänkte inte på att du bara har 8 mm2 kabel, hller med övriga att kabeln (och säkringen antar jag) måste bytas ut till grövre för att kunna spela högt utan stora förluster.

Egentligen bör spänningen vid steget inte skilja mer än någon enstaka tiondel jämfört med batterispänningen, men i ditt fall blir det totala teoretiska spänningsfallet i både pluskabel (räknat på 5 meter) och minuskabel (räknat på 0,5 meter) lite drygt 0,9 V om steget körs med full RMS-effekt i 2 Ohm. Helt oacceptabelt med 8 mm2 kabel alltså. smile

Du kan göra en mätning ändå och om spänningen med motorn igång börjar gå ner under 12 V så bör du inte höja mer.

Senast redigerat av Drönirettab (22 september 2013)

mb_pucken
22 september 2013 · 5 087 Inlägg

joakimahlen skrev:

Drönirettab skrev:

joakimahlen skrev:
Varför luktar det bränt när man höjer volymen?!

Hur mycket höjer du stereons volym, nästan max eller bara hälften eller vad?
Har du ställt in stegets gain rätt?

Om du har en multimeter till hands så kan du mäta spänningen direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, då ser du om steget får tillräcklig matning. smile

Har inte pillat något på steget.. ägeren innan har åkt till brl som har ställt in steget!  typ hälften och det blir högt!

Hur mycket matning bör jag ha?

Har du samma stereo som han?
Annars kan det skilja på spänningen i lågnivån. Och därav spela med en högre volym än vad som är bra.
Mät spänningen vid steget med en multimeter när du spelar högt. Då ska du ha mellan 12-14v med bilen igång, ju närmare 14v desto bättre.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fjong
22 september 2013 · 1 494 Inlägg

En liten sid fråga. Vad exakt är skillnaden mellan olika lågnivå spänningar? Har läst lite olika så blir inte riktigt klok på vad som skiljer :s

joakimahlen
22 september 2013 · 174 Inlägg

Vart kan jag köpa tjockare kabel billigast då?  Behöver bara ha en koppar-kabel som är runt 20mm2 ! Ca 10 meter lång ska väl räcka. .
Swedol kanske?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
Carl7
23 september 2013 · 403 Inlägg

joakimahlen skrev:
Vart kan jag köpa tjockare kabel billigast då?  Behöver bara ha en koppar-kabel som är runt 20mm2 ! Ca 10 meter lång ska väl räcka. .
Swedol kanske?

Swedols kabel borde fungera. Du behöver ny säkring också. Här har du tabell för säkringar http://www.pmshopen.se/Shop/Page/pgOwnP … hp?iId=510

10m räcker gott och väl. Brukar vara 5-6m + 1m i dom flesta kitten. Glöm inte att byta jordkabel.


Distad signal är enkelt uttryckt en förvrängd signal. Det som händer om man spelar för länge eller får för mycket distad signal är att basen går sönder. Som andra påpekat vrid ner gainen då det skiljer mellan olika huvudenheter.

Jockk3
23 september 2013 · 1 426 Inlägg

skulle dragit minst 20mm kvadrat till det steget

joakimahlen
25 september 2013 · 174 Inlägg

Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
Jockk3
25 september 2013 · 1 426 Inlägg

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

böt du ut strömkabel + jordkabel?

Drönirettab
25 september 2013 · 21 761 Inlägg

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

Vi har förstått det vid det här laget. wink

SjodinsBubbla Gladen Beetle
25 september 2013 · 237 Inlägg

Vad exakt gjorde Brl? Som var värt 700 spänn + x4 poängtering? tongue

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
WhySoSerious Sa du sten?
25 september 2013 · 189 Inlägg

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

Vad gjorde de då? :S

Volkswagen Golf 3 Variant "Zleeper" (1997)
Ford Mondeo TDCi "Titanium Edition" (2008)
Saab 9000 "Bark" (1995)
Jockk3
25 september 2013 · 1 426 Inlägg

WhySoSerious skrev:

joakimahlen skrev:
Sådär ja! Åkte te Brl oochdet slutade med att man åkte därifrån 700 spänn fattigare. .. men jävlar vad drt spelar nu!

Vad gjorde de då? :S

inget han åkte bara fram och tillbaks tongue kostade 700 spänn i bensin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang