"Jänkare kan inte svänga", hur många säger det fortfarande?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2013 · 3 929 Inlägg

Tänkte kika lite hur många som fortfarande står fast vid att jänkare inte kan svänga?
Det verkar som att många på Garaget har just den uppfattning och jag känner mig uttråkad så jag tänkte ta och se om man kan få bukt på saker och ting! lol
Många här prisar Ferrari för att det är bilar som är bilar som ligger i spetsen för utveckling och teknik.
Hur känns det när en GT500 från stenåldern med mindre effekt, mer vikt och stel bakaxel är bara 0.7 sekunder söligare än en Ferrari F12 Berlinetta runt Laguna Seca?
Jag syftar såklart på Motortrends senaste test på F12an.
http://www.youtube.com/watch?v=txmTgLFG … e=youtu.be

Orkar ni inte läsa alla kommentarer på Youtube så har ni en liten lista här:
2013 Viper SRT TA @ 1:33.62 - 640hp & 600lbtq
2013 Corvette ZR1 @ 1:33.70 - 638hp & 604lbtq
2010 Viper ACR @ 1:33.92 - 600hp & 560lbtq
2013 Corvette Z06 @ 1:34.43 - 505hp & 470lbtq

Ferrarin förövrigt gjorde en 1:38.042 sekunders tid runt Laguna Seca. GT500an gjorde det på 1:38.7.
En Corvette Z06 med 230 hästar mindre än Ferrarin var 3.6 sekunder snabbare, en ZR1 med 100 hästar mindre var 4.3 sekunder snabbare!

Jag finner det rätt kul när en Ferrari får så hårt pisk av bilar som kostar en bråkdel och är "uråldriga jänkare som bara kan gå rakt fram" på en bana med inte så värst mycket raksträckor roll

En annan kul läsning också:
http://www.motortrend.com/roadtests/cou … ewall.html

Så, vad tror ni? Är jänkare fortfarande på 60-talet och bara kan köra rakt fram? smile Bygger Lamborghini fortfarande traktorer?
Flame away! Discuss!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Dirtymike
24 september 2013 · 1 532 Inlägg

Har hört det väldigt många ggn.
Explorern funkar fint att svänga o leka med tycker mer 945an är sämre än den.
Sen kan man ju diskutera hur bra/dålig den gamla hederliga Shelby Cobra 427an var men den piska ju allt som fanns förr.
Tycker inte dom har så dålig väghållning nu heller för att vara byggda på sent 60-tal.

Shelby GT500an har ju även den gjort bra ifrån sig sen sent 60-tal.

Sen finns ju undantag lixom du drar ju inte ut o börjar racea med en Cadillac Eldorado så det är nog därifrån alla fördomarna kommer.
Dagens jänk är ju som vilken annan bil som helst så den fördommen borde ju va borta nu.

Jeep J20 (1978)
turbokill
24 september 2013 · 347 Inlägg

När jag hör den frasen tänker jag jämförelsen med amerikanska sportbilar från för jämförda med europeiska sportbilar från förr. I dagsläget så är dom uppenbarligen väldigt lika i köregenskaperna, men om du jämför en BMW 2002Tii med en Chevrolet Corvair boxer turbo så tror jag storleken på bilarna och hjulupphängningen samt vägegenskaperna skiljer rätt mycket, har dock inte testat själv...inte varje dag man får möjligheten så att säga tongue

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
FLindgren
24 september 2013 · 5 089 Inlägg

Men nu jämnfördes väll ferraris "standard" modell till Corvette och vipers värstingmodeller? Ta ferraris värstingmodell och gör samma test?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
rickylicious Webbutvecklare
24 september 2013 · 2 369 Inlägg

FLindgren skrev:
Men nu jämnfördes väll ferraris "standard" modell till Corvette och vipers värstingmodeller? Ta ferraris värstingmodell och gör samma test?

Det är ju inte så såna här tester funkar big_smile Tar man något som är sämre och vill jämföra det med något som är bättre och vinna testet, då jämför man alltid den sämsta bästa med den bästa sämsta modellen wink Så gör folk alltid i många områden. Bilar, mobiltelefoner, datorer, osv big_smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
turbokill
24 september 2013 · 347 Inlägg

rickylicious skrev:

FLindgren skrev:
Men nu jämnfördes väll ferraris "standard" modell till Corvette och vipers värstingmodeller? Ta ferraris värstingmodell och gör samma test?

Det är ju inte så såna här tester funkar big_smile Tar man något som är sämre och vill jämföra det med något som är bättre och vinna testet, då jämför man alltid den sämsta bästa med den bästa sämsta modellen wink Så gör folk alltid i många områden. Bilar, mobiltelefoner, datorer, osv big_smile

'merica.

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2013 · 3 929 Inlägg

FLindgren skrev:
Men nu jämnfördes väll ferraris "standard" modell till Corvette och vipers värstingmodeller? Ta ferraris värstingmodell och gör samma test?

F12an är knappast standard. Sen se priset på en F12 och en Corvette ZR1. En Z06 är rätt basic ändå om man jämför med en ZR1 och den var ändå 3.6 sekunder (!!!) snabbare!
En ZR1 får du för runt miljonen i Sverige ny, vad kostar en F12?
Roligaste kommentarerna om Corvette är ju att "Dom använder bladfjäder, sååå 60-tals lastbilar". Den är underhållande också smile

Läste ni andra länken där dom jämförde en Mustang GT med performance package? Dvs, en väldigt bas bil som dom flesta köper. Stod jämnt med en BMW M3 roll Då kan man ju tänka sig vad Ford banräser Boss 302 Laguna Seca gör med M3an cool

Länkade detta endast för att dom flesta är så fast vid att jänkare absolut inte kan svänga, men så är inte fallet.

Turbokill: Visst, gamla jänkarna var ju inte dom bästa på att svänga, kolla bara Trans Am racing där Camaro med 302an blev ofta omkörd av Mini Coopers i svängarna.
Gamla jänkare är dock en annan sak, en helt annan sak. Skönare bilar att åka går tamefan inte att få tag på, och tystare i motorvägsfart än många nyare bilar wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
exoop
24 september 2013 · 469 Inlägg

FLindgren skrev:
Men nu jämnfördes väll ferraris "standard" modell till Corvette och vipers värstingmodeller? Ta ferraris värstingmodell och gör samma test?

Jo fast om du tar ferrari 458 italia och Chevrolet Corvette ZR1 som båda kom 2009 så är det ju stoor skillnad i tid på Laguna Seca!
Vist det skiljer 70hk mellan dom men 458 är ju klassad som ferraris (världens?) absolut bästa bil om man bortser från fxx:en, men då pratar vi ju ren banbil.

Dessutom så skiljer sig priset BRA mycket mellan dessa bilar.

OT:
jag tror att begreppet "amerikanska bilar går bara rakt fram" kom starkt i samma veva som vipern kom 1992, men på den tiden var ju ferrari och diverse andra sportbilar bättre på bana pga kortare, lättare, bättre bromsar etc etc...
vipern var ju tyngre längre och lite mer power samt att den hade motorn i fram vilket resulterade i att den släpte väldigt lätt i arslet.

Men i dagsläget så har detta ändrats ofantligt till det bättre, vilket jag tycker är jäkligt roligt då jag aldrig riktigt tyckt om ferrari.
Men det är ju min åsikt.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2013 · 3 929 Inlägg

exoop skrev:

FLindgren skrev:
Men nu jämnfördes väll ferraris "standard" modell till Corvette och vipers värstingmodeller? Ta ferraris värstingmodell och gör samma test?

Jo fast om du tar ferrari 458 italia och Chevrolet Corvette ZR1 som båda kom 2009 så är det ju stoor skillnad i tid på Laguna Seca!
Vist det skiljer 70hk mellan dom men 458 är ju klassad som ferraris (världens?) absolut bästa bil om man bortser från fxx:en, men då pratar vi ju ren banbil.

Dessutom så skiljer sig priset BRA mycket mellan dessa bilar.

OT:
jag tror att begreppet "amerikanska bilar går bara rakt fram" kom starkt i samma veva som vipern kom 1992, men på den tiden var ju ferrari och diverse andra sportbilar bättre på bana pga kortare, lättare, bättre bromsar etc etc...
vipern var ju tyngre längre och lite mer power samt att den hade motorn i fram vilket resulterade i att den släpte väldigt lätt i arslet.

Men i dagsläget så har detta ändrats ofantligt till det bättre, vilket jag tycker är jäkligt roligt då jag aldrig riktigt tyckt om ferrari.
Men det är ju min åsikt.

Exakt, 458an är ju knappast en sölig bil, men den körde om jag inte missminner mig 1:35.xx på Laguna Seca vilket fortfarande är, söligare än en Z06 och ZR1. Och en Corvette Z06 kan till och med trailer trash med hockey frilla äga utan att sätta sig hos kronofogden.

90-tals jänkare var ju bedrövliga. 80-talarna ännu värre. 90-talet var det fanemig inte mycket vettigt som kom ifrån fabrikerna i Detroit. Från Ford kan jag bara tänka mig att det var Lincoln Mark Viii som styrde runt lite i grytan med en helt ny motor ifrån Ford med ofantliga hästar och uppgraderings möjligheter. Dock så satte dom den i deras tyngsta bil i sortimentet typ (dock så kom den i SVT Cobra senare vilket var något bättre).
GM hade ju egentligen bara Corvette ZR1 som var en helt sanslöst snabb bil. Galen är en underdrift (Förövrigt enda Corvetten genom tiderna som haft en DOHC motor).
Och sedan Camaro var väl inte så värst mycket att hänga i granen egentligen förräns LS1an kom ut.

På 80-talet så chockade dock Buick till det hela med GNXen vilket redan är en kultklassad bil i USA. Kostar mycket pengar! big_smile

Senast redigerat av Thunderbird88 (24 september 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Parai
24 september 2013 · 76 Inlägg

Kommer ihåg när Top gear testade 3 olika mustanger, standard, GT500 och Roush sammanfattningen var väl typ i den stilen:

Ford Mustang: Dåliga köregenskaper
Shelby Mustang: Bättre motor, dåliga köregenskaper
Roush Mustang: Ännu bättre moto, bra köregenskaper (då Roush faktiskt hade gjort annat än bara kastat i en värre motor)

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2013 · 3 929 Inlägg

Parai skrev:
Kommer ihåg när Top gear testade 3 olika mustanger, standard, GT500 och Roush sammanfattningen var väl typ i den stilen:

Ford Mustang: Dåliga köregenskaper
Shelby Mustang: Bättre motor, dåliga köregenskaper
Roush Mustang: Ännu bättre moto, bra köregenskaper (då Roush faktiskt hade gjort annat än bara kastat i en värre motor)

Fast dom kan svänga, och dom kan göra det bra. Behövs ingen ricer-roush för det smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Parai
24 september 2013 · 76 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Parai skrev:
Kommer ihåg när Top gear testade 3 olika mustanger, standard, GT500 och Roush sammanfattningen var väl typ i den stilen:

Ford Mustang: Dåliga köregenskaper
Shelby Mustang: Bättre motor, dåliga köregenskaper
Roush Mustang: Ännu bättre moto, bra köregenskaper (då Roush faktiskt hade gjort annat än bara kastat i en värre motor)

Fast dom kan svänga, och dom kan göra det bra. Behövs ingen ricer-roush för det smile

Tydligen för att det ska svänga dit man vill.


http://forums.themustangsource.com/f669 … ad-461943/

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 september 2013 · 3 929 Inlägg

Parai skrev:

Thunderbird88 skrev:

Parai skrev:
Kommer ihåg när Top gear testade 3 olika mustanger, standard, GT500 och Roush sammanfattningen var väl typ i den stilen:

Ford Mustang: Dåliga köregenskaper
Shelby Mustang: Bättre motor, dåliga köregenskaper
Roush Mustang: Ännu bättre moto, bra köregenskaper (då Roush faktiskt hade gjort annat än bara kastat i en värre motor)

Fast dom kan svänga, och dom kan göra det bra. Behövs ingen ricer-roush för det smile

Tydligen för att det ska svänga dit man vill.


http://forums.themustangsource.com/f669 … ad-461943/

Jag säger absolut inte att dom är bäst, men dom är faktiskt inte dåliga.
Men dom har ju visat sig mycket kompetenta mot tyskarnas kärror smile Inte i kvalité och lyx då utan rent prestanda mässigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Parai
24 september 2013 · 76 Inlägg

Mycket möjligt, tycker hela diskussionen känns som en mobiltelefon diskussion.  Nästan alla bilar har sin charm, man ska köpa den bilen man själv tycker är bra/häftig och skita i andra bara för att de inte samtycker. smile

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
Germax
24 september 2013 · 12 086 Inlägg

Att nyare Corvette går bra på bana är väl ingen nyhet, men det är väl också den enda smile
Skämt åt sidan, visst finns det amerikanska bilar som presterar bra på bana. Men det har aldrig varit och är inte det amerikanarna prioriterar högst.

Dagens jänk är absolut inte som vilken annan bil som helst. Alla bilmärken har sin nisch och jag vill påstå att man ser på 100m avstånd om en bil kommer från amerikat smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 september 2013 · 10 427 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Parai skrev:

Thunderbird88 skrev:

Fast dom kan svänga, och dom kan göra det bra. Behövs ingen ricer-roush för det smile

Tydligen för att det ska svänga dit man vill.


http://forums.themustangsource.com/f669 … ad-461943/

Jag säger absolut inte att dom är bäst, men dom är faktiskt inte dåliga.
Men dom har ju visat sig mycket kompetenta mot tyskarnas kärror smile Inte i kvalité och lyx då utan rent prestanda mässigt.

Väg in priset på bilarna så tippar nog skalan över mot jänkarna smile

Cryck
28 september 2013 · 112 Inlägg

Oavsett vilken bil som e bäst så tycker jag det e fränare att se en stor jänk sladda runt på banorna. Skit kul med gammal historisk rundbane race där jänkarna kommer på breställ o bara vrålar i svängarna

Dodge Dart (1965)
Saleenponys
6 juli 2014 · 3 Inlägg

HahaTtopgear.. som höjer vauxall och annan känd "lukas- blåröksdynga" till skyarna och hatar allt amerikanskt så ända in i :-D Jeremy e j-vilgt rolig, men betyg oavsett så kommer Topgear hänga bilen om den e tillverkad i Us..

n_andersson
6 juli 2014 · 689 Inlägg

Väntar på kommentaren "Men Toyota prius är bäst"

Saleenponys
6 juli 2014 · 3 Inlägg

Haha ja den hade ju rundat av det hela :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang