Angående inbyte stylad bil

Krucial VW-driver
28 september 2013 · 291 Inlägg

Tja!

Jag undrar hur det är med de märkesoberoende bilfirmorna när det gäller inbyte av extra utrustade bilar (såsom stylade, trimmade, etc)?

Jag har hört att märkesfirmorna betalar bara vad en standardutrustad bil är värd som inbyte, men hur är det med de mindre handlarna? Betalar de mer för extra utrustning som kjolpaket, BSR-chip, etc?

Annars får man väl köra runt och fråga dom, men om någon vet redan nu hade det hjälpt en del.

/Chris

mr_green
28 september 2013 · 847 Inlägg

Många byter inte ens in bilar som inte är standard. blivit nekad när jag skulle byta in en trimmad bil.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
DusanMandick Random Hero
29 september 2013 · 4 047 Inlägg

menar du golfen är den ju inte värd mer pga en stor front och laddtrycksmätare, snarare tvärtom! men chipet och avgassystemet finns det ju ett viss värde i.

Biltjänst är väl ett företag som tar sig an allt från toyota yaris till fast n´ furious stukade eclipser?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
DrunkenBoy Med lem
29 september 2013 · 22 Inlägg

De flesta bilhandlare (och privatpersoner) ryggar tillbaka vid åsynen av en stylad bil med massa extra mätare, lysdioder, extra positionsljus, dekaler m.m. Så jag tror att du tjänar på att ta bort allt du kladdat dit och sälj den som original.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 september 2013 · 3 929 Inlägg

DrunkenBoy skrev:
De flesta bilhandlare (och privatpersoner) ryggar tillbaka vid åsynen av en stylad bil med massa extra mätare, lysdioder, extra positionsljus, dekaler m.m. Så jag tror att du tjänar på att ta bort allt du kladdat dit och sälj den som original.

Det där.
Men med jobbet involverat med det så är det lättare att bara lägga ut bilen själv på Blocket och sälja den som den är tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
schnauz
29 september 2013 · 1 758 Inlägg

Är det originalstyling man hängt dit, eller något annat som är väldigt diskret och stilrent kan man nog få någon tusenlapp eller två. Men generellt brukar bilhandlare inte vara intresserade av sånt eftersom det kan göra bilen mer svårsåld. De köper hellre in bilar som de vet att de kan sälja snabbt istället för något som kan bli ståenda flera veckor, eller månader om det vill sig illa.
Sälja privat är i princip alltid bättre, har du tur hittar du en köpare som tycker bilen är skitsnygg och generellt sett får man bättre betalt.

valle22 Smidd i rostigt stål
29 september 2013 · 933 Inlägg

även om de skulle ta in dem , drar de ner värdet på ombyggnaden så det blir inte lönt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
SportPilot Ubåtsingenjör
29 september 2013 · 7 232 Inlägg

tyvärr är en orginal golf gti värd ganska mycket mer än din pga frontbytet bla ... ser ut som en ungdomsbil och de backar många för även jag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september 2013 · 17 486 Inlägg

CHEEVA skrev:
tyvärr är en orginal golf gti värd ganska mycket mer än din pga frontbytet bla ... ser ut som en ungdomsbil och de backar många för även jag

Ja. Som många redan påpekat. Den är "ej inbytesbar" Har tackat nej till ett gäng i mina dagar... Säljaren (oftast kille 18-21 år) Står som ett ufo och tror den är värd guld. Blocket gäller. För normalpris.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 september 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:
tyvärr är en orginal golf gti värd ganska mycket mer än din pga frontbytet bla ... ser ut som en ungdomsbil och de backar många för även jag

Ja. Som många redan påpekat. Den är "ej inbytesbar" Har tackat nej till ett gäng i mina dagar... Säljaren (oftast kille 18-21 år) Står som ett ufo och tror den är värd guld. Blocket gäller. För normalpris.

Jag har samma åsikt, för en handlare är bilen värdelös då den tilltalar betydligt färre än en orörd dito.
(Jag tar i princip inte i sådana bilar om inte priset är ruskigt bra)
Kasta ut den på Blocket på så vis som Dieselsmurfen föreskriver, och hoppas på att någon likasinnad som dessutom har pengar nappar på den.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 september 2013 · 7 232 Inlägg

ja möjligheten att få likvärdigt betalt som för en orginal bil finns ... kanske till och med något bättre då det är massa 18åringar som tar körkort varje dag.

Men du får ha lite is i magen om du inte vill skänka bort den, för de kommer ta längre tid kanske mycket längre tid

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Krucial VW-driver
13 oktober 2013 · 291 Inlägg

Kanske inte svaren jag sökte. En uppgraderad bil är väl rent logiskt mer värd än en standardutrustad bil.

Blocket ligger den på, men för sent ute. Blir att lägga ut den i vår om ingen tar den nu.

Har hört med ESC och de är intresserade av stylade bilar och betalar mer för dom eftersom dom säljer bilar av den sorten. Hoppas de till slut kan ta in min mot vettigt pris. Fortsättning följer......

Muttley
13 oktober 2013 ·

Nej bilen är inte mer värd för en helt vanlig svensson.  Och trimmad bil tappar man fler intresserade.   ESC håller på med annorlunda bilar. Men sen har de väl vissa bilar stående ganska länge med.  Vilket inte en vanlig bilfirma vill.

Krucial VW-driver
13 oktober 2013 · 291 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nej bilen är inte mer värd för en helt vanlig svensson.  Och trimmad bil tappar man fler intresserade.   ESC håller på med annorlunda bilar. Men sen har de väl vissa bilar stående ganska länge med.  Vilket inte en vanlig bilfirma vill.

Det är det jag menar. Jag vill som ägare av en sportmoddad bil sälja så dyrt som möjligt. En vanlig Svensson-firma ger inte mycket eller vill inte ens ta in den. ESC är ju inriktad mot dessa typer av bilar och jag hoppas få bra gehör där. De kan ju då ha den stående eller förfina den inför nästa säsong.

SportPilot Ubåtsingenjör
14 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

Krucial skrev:
Kanske inte svaren jag sökte. En uppgraderad bil är väl rent logiskt mer värd än en standardutrustad bil.

Blocket ligger den på, men för sent ute. Blir att lägga ut den i vår om ingen tar den nu.

Har hört med ESC och de är intresserade av stylade bilar och betalar mer för dom eftersom dom säljer bilar av den sorten. Hoppas de till slut kan ta in min mot vettigt pris. Fortsättning följer......

nej en bil som är påkostad en massa är tyvärr inte mer värd ... jävligt tråkigt att det är så men men. Ofta går de ner i värde

hade den där i mot varit helt orginal och i topp skick hade man kunnat kräva lite mer än för de andra i dåligt skick

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 oktober 2013 · 3 929 Inlägg

Krucial skrev:

tkd_rille skrev:
Nej bilen är inte mer värd för en helt vanlig svensson.  Och trimmad bil tappar man fler intresserade.   ESC håller på med annorlunda bilar. Men sen har de väl vissa bilar stående ganska länge med.  Vilket inte en vanlig bilfirma vill.

Det är det jag menar. Jag vill som ägare av en sportmoddad bil sälja så dyrt som möjligt. En vanlig Svensson-firma ger inte mycket eller vill inte ens ta in den. ESC är ju inriktad mot dessa typer av bilar och jag hoppas få bra gehör där. De kan ju då ha den stående eller förfina den inför nästa säsong.

Jag skulle själv ha svårt med att köpa en chipstrimmad bil med öppet luftfilter osv. Du förstår nog hur jag menar.
Hur seriöst det än är gjort, så gör jag det hellre själv. Även om det är 3 gånger dyrare.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
DasAuto
15 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Krucial skrev:
Kanske inte svaren jag sökte. En uppgraderad bil är väl rent logiskt mer värd än en standardutrustad bil.

Blocket ligger den på, men för sent ute. Blir att lägga ut den i vår om ingen tar den nu.

Har hört med ESC och de är intresserade av stylade bilar och betalar mer för dom eftersom dom säljer bilar av den sorten. Hoppas de till slut kan ta in min mot vettigt pris. Fortsättning följer......

Den fronten du har på Golfen ser jag helt ärligt inte som någon uppgradering.
På motorsidan kan man diskutera, men det gäller väll att hitta de som vill köpa trimmad bil.
Hade jag varit bilhandlare hade jag inte bytt in den. För stor risk

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
PLindblom
15 oktober 2013 · 1 200 Inlägg

Krucial skrev:
En uppgraderad bil är väl rent logiskt mer värd än en standardutrustad bil.

En bil är aldrig värd ett öre mer än vad någon är beredd att betala för den. En stylad bil må vara påkostad, men eftersom de flesta bilköparna letar efter standardbilar blir antalet potentiella köpare kraftigt decimerat och därmed blir bilen mer svårsåld = mindre värd.

Om du har tur kan du dock hitta någon som är ute efter just en sådan bil som du har, med uppgraderingarna du gjort. Denna person kan kanske tänka sig att betala något mer för din bil än för en motsvarande i standardutförande, men jag skulle inte räkna med det. Han eller hon vet rimligtvis också att stylade bilar är mer svårsålda.

Även om man säljer en bil i standardutförande kan man med enkla medel fånga fler spekulanter genom att bara lägga lite energi på annonsen. Skriv en utförlig beskrivning och knäpp snygga kort på bilen när den är nytvättad. Observera att detta bara är allmäna tips, jag har inte sett din annons.

hangman
15 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

Jag skulle betala mindre för den bilen, än för en orginal fin gti.

Kunde du inte ens svetsat igen efter emblemet och fixat? ser så jävla luffigt ut....

Och sen ha mage och kalla den utställningsbil som du gör det får mig undra ...

Senast redigerat av hangman (15 oktober 2013)

Evildan
15 oktober 2013 ·

Om man tittar och jämför med denna bil som har fungerande klima, dragkrok, bra sommardäck på fina fälgar samt vinterdäck.

http://www.blocket.se/dalarna/Volkswage … 12&w=3

Säljer en Golf GTi 1.8T -99
Den har gått snart 17200 mil.
Väl servad och skött hela tiden jag ägt bilen.
Jag är mycket nöjd med bilen. Mycket är bytt och påkostat. Kvitton finns på det mesta.

Elhissar
Acc (digital) som kyler bra
Farthållare
Centrallås
ABS
Servostyrning
Elspeglar
Yttertemperaturmätare
Avtagbar dragkrok (1300kg)
Motorvärmare med kupéuttag
Airbag
Tyg och gummimattor
Svensksåld, jag är tredje ägaren
osv.

BSR steg 1 chip 193Hp 302Nm
BSR sportluftfilter
BSR dumpventil

Uretanbussningar i framvagnen
FK sänkfjädrar, sänker 35mm
Nya bromsskivor och belägg bak.

Nytt originalavgassystem från katalysatorn med kromat 4" utblås.

BBS CK 8x18 i fint skick med bra däck.
Bra dubbdäck på 15" originalfälg, (centrumkåpor finns)
R32 front och sidokjolar
25 Jahre läpp bak.
Diskreta Sparco stänkskydd
3st Hella comet innanför gallret i fronten
Många snygga detaljer så som modifierade strålkastare och stora backspegeln på höger sida.

Blå och svart Recaroinredning i fint skick.
Pioneer dubbeldin stereo med CD, aux, USB och Bluetooth
R32 interiör: pedaler, fotstöd, växelspaksknopp med damask, mattor och aluinlägg i interiören.

Bra att nämna:
Rost på bakluckan.
Några få skavanker runt om, framför allt på stötfångaren bak.
Stolvärmen på vänster sida ur funktion.
Spricka i framrutan högt upp på höger sida.

FK Coilovers, modul för coming leaving home funktion, cargard larm med fjärrkontroller och R32 mätarhus med färddator, spak och kablage finns att köpa till. Pris diskuteras.



Denna ovan begärs det 33000kr för och den är även den en del gjort med, så bud över 40000 som du önskar tror jag inte kommer att ske trots att din är fin och denna behöver en ny vindruta.


http://www.blocket.se/kronoberg/Vw_Golf … 12&w=3

Bes till December 2014,
Skattad till Januari 2014
Ny Servad med kamrem +++,
Ny koppling, Nya bromsar runt om,
Ny Ac kompressor,Acc, ABS bromsar,
Airbag förare & passagerare,
C-lås, CD-stereo, Drag, Elhissar fram och bak,
Servicebok, Servostyrning,
RecaroSportstolar,Stolvärmefram,
Svensksåld, kupe och motorvärmare.m.m..

29000kr....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang