Angående inbyte stylad bil

volvo_245_racing
17 oktober 2013 · 667 Inlägg

Krucial skrev:
Tja!

Jag undrar hur det är med de märkesoberoende bilfirmorna när det gäller inbyte av extra utrustade bilar (såsom stylade, trimmade, etc)?

Jag har hört att märkesfirmorna betalar bara vad en standardutrustad bil är värd som inbyte, men hur är det med de mindre handlarna? Betalar de mer för extra utrustning som kjolpaket, BSR-chip, etc?

Annars får man väl köra runt och fråga dom, men om någon vet redan nu hade det hjälpt en del.

/Chris

Man får aldrig tillbaka det man lagd ut, kan ta ett exempel skodan jag hade fick jag bara 20% av total summan jag lagd ut ink inköp. och den hade jag bara 1,5år tongue Man gör iordning bilen för sin egen del och inte för andras.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Aquilla
21 oktober 2013 · 299 Inlägg

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:

Micke181 skrev:

AC är ett slutande system och ska inte behöva fyllas om det inte är fel på det.
Min gamla 240 från -91 hade fungerande AC och den var inte påfylld en enda gång sen från fabrik.

Synd att du inte vet vad du talar om.  5-10% per år kan försvinna från systemet per år.

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

är ni idioter? det är klart att ett friskt ac system inte ska läcka då det är konstruerat för att vara tätt! pga av miljö och fullständig driftfunktion av en ac anläggning. du får inte maximal kyleffekt om trycket diffar ca 100 gram. trycket följer temperaturen på gasen. sen KAN det samt BRUKAR hända att oringar och packningar blir torra med åren och några gram i månaden försvinner den vägen vilket kan anses vara normalt på en äldre bil. men det ska inte ett fräscht och nytt ac system göra! säg att ett normalt ac system i en liten bil är 1000 gram i fyllnadsmängd..med 10 % förlust är det 100 gram per år, vilket innebär att man skulle få fylla bilen med ett hg varje år... ac startar nog på 900 gram med med lite förlust..men efter 2 år med 800 gram startar den nog ej. det är inte tanken att man ska behöva fylla ACn varannat år!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
it_mutt Avstängd
21 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Aquilla skrev:

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:
Synd att du inte vet vad du talar om.  5-10% per år kan försvinna från systemet per år.

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

är ni idioter? det är klart att ett friskt ac system inte ska läcka då det är konstruerat för att vara tätt! pga av miljö och fullständig driftfunktion av en ac anläggning. du får inte maximal kyleffekt om trycket diffar ca 100 gram. tr"ycket följer temperaturen på gasen. sen KAN det samt BRUKAR hända att oringar och packningar blir torra med åren och några gram i månaden försvinner den vägen vilket kan anses vara normalt på en äldre bil. men det ska inte ett fräscht och nytt ac system göra! säg att ett normalt ac system i en liten bil är 1000 gram i fyllnadsmängd..med 10 % förlust är det 100 gram per år, vilket innebär att man skulle få fylla bilen med ett hg varje år... ac startar nog på 900 gram med med lite förlust..men efter 2 år med 800 gram startar den nog ej. det är inte tanken att man ska behöva fylla ACn varannat år!

Hur var det nu...

"...Dagens AC system ska kontinuerligt servas hos certifierade verkstäder där köldmediemängd töms, vägs och renas för att sedan återfyllas, vi rekommenderar att du gör en ac-service med 24 månaders intervall. AC system tappar cirka 5-8% köldmedia/år"

http://autoexperten.se/radochtips/Verks … C-service/

------

"...Det slutna systemet håller sig inte helt slutet under de väderförhållanden som råder i Sverige. Även när det gäller nya system kan det försvinna 5-10 procent av köldmedlet om året. Därför rekommenderar vi AC-service varje år."

http://vianor.se/bilservice/ac-service/

http://www.mp-parts.se/ac-service

http://www.larssonsbilsto.se/ac_service

------

"...AC-system tappar cirka 5-8% köldmedel per år och denna förlust gör att kompressorn får arbeta hårdare för att uppnå samma effekt vilket på längre sikt kan skapa kompressorhaveri."

http://www.adb.nu/ac-service-11559215

------

Och så vidare och så vidare och så vidare.

Men, det är klart, vi är alla idioter.

Speciellt spännande blir det när du själv säger att "nej, ett AC-system kan inte vara 100% tätt" och senare påstår att det är konstruerat för att vara tätt. Hur ska du ha det menar du?

Senast redigerat av it_mutt (21 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Aquilla
21 oktober 2013 · 299 Inlägg

alltså jag skiter väl fullständigt i verkstäder och säljares dravel för att tjäna pengar på konsumenter?? de vill ju byta ut halva anläggningen med torkfilter och expansionsventil när det i 90% av fallen räcker med vakumsugning samt ny gas och lite extra olja. det är rena skojjeribranschen det där, enkla pengar att tjäna!

JAG vet bäst själv, jag har jobbat som kyltekniker samt min far har varit kyltekniker hela sitt liv. och då är AC i bil ingen vetskap samt ganska litet jämfört med industri, butik samt processkyla .

jag menade att det är konstruerat för att vara 100% tätt och ska vara 100% tätt...men på en bil där omkringmiljön med vägsalt och luftfuktighet gör det hårt för systemet kan man räkna med att kondensor och oringar, tätningar blir dåliga och på vis en anledning till att det brukar börja läcka efter några år. men felet avhjälps inte genom att fylla på varje år!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2013 · 17 486 Inlägg

Nog med OT. Det finns flera trådar som handlar om detta. Ni kan ta upp en sådan eller starta en ny i ämnet om ingen passande finns.

DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hangman
22 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

it_mutt skrev:

Aquilla skrev:

granadadr skrev:

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

är ni idioter? det är klart att ett friskt ac system inte ska läcka då det är konstruerat för att vara tätt! pga av miljö och fullständig driftfunktion av en ac anläggning. du får inte maximal kyleffekt om trycket diffar ca 100 gram. tr"ycket följer temperaturen på gasen. sen KAN det samt BRUKAR hända att oringar och packningar blir torra med åren och några gram i månaden försvinner den vägen vilket kan anses vara normalt på en äldre bil. men det ska inte ett fräscht och nytt ac system göra! säg att ett normalt ac system i en liten bil är 1000 gram i fyllnadsmängd..med 10 % förlust är det 100 gram per år, vilket innebär att man skulle få fylla bilen med ett hg varje år... ac startar nog på 900 gram med med lite förlust..men efter 2 år med 800 gram startar den nog ej. det är inte tanken att man ska behöva fylla ACn varannat år!

Hur var det nu...

"...Dagens AC system ska kontinuerligt servas hos certifierade verkstäder där köldmediemängd töms, vägs och renas för att sedan återfyllas, vi rekommenderar att du gör en ac-service med 24 månaders intervall. AC system tappar cirka 5-8% köldmedia/år"

http://autoexperten.se/radochtips/Verks … C-service/

------

"...Det slutna systemet håller sig inte helt slutet under de väderförhållanden som råder i Sverige. Även när det gäller nya system kan det försvinna 5-10 procent av köldmedlet om året. Därför rekommenderar vi AC-service varje år."

http://vianor.se/bilservice/ac-service/

http://www.mp-parts.se/ac-service

http://www.larssonsbilsto.se/ac_service

------

"...AC-system tappar cirka 5-8% köldmedel per år och denna förlust gör att kompressorn får arbeta hårdare för att uppnå samma effekt vilket på längre sikt kan skapa kompressorhaveri."

http://www.adb.nu/ac-service-11559215

------

Och så vidare och så vidare och så vidare.

Men, det är klart, vi är alla idioter.

Speciellt spännande blir det när du själv säger att "nej, ett AC-system kan inte vara 100% tätt" och senare påstår att det är konstruerat för att vara tätt. Hur ska du ha det menar du?

+1

Krucial VW-driver
23 oktober 2013 · 291 Inlägg

Oj. Här har man glömt bort hela forumet och kommer. Jag ville se andra alternativ till att bli av med bilen och fick svar från ESC att de betalar mer än en standardutrustad bil och de står som redan konstaterat längre tills den rätte köparen dyker upp.

Annars vet jag mycket väl att man ska sälja modifierade bilar på Blocket. Jag köpte den faktiskt som den är, killen hade gått ner från 65k från början men gick ner till 56k och jag fick ner den till 55k. Jag har bara lackat om kjolkitet och "förlorat" gasen samt farthållarens funktion (som verkar eftermonterad för jag fick med broschyr och monteringsanvisningar). Jag kan ju inte bara ta bort intercoolern och köpa mig originalstötfångare fram och bak för att få ut mer för den? Då förlorar den sin GTI-look (fast den looken finns enbart fram till mkII).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2013 · 17 486 Inlägg

Krucial skrev:
Oj. Här har man glömt bort hela forumet och kommer. Jag ville se andra alternativ till att bli av med bilen och fick svar från ESC att de betalar mer än en standardutrustad bil och de står som redan konstaterat längre tills den rätte köparen dyker upp.

Annars vet jag mycket väl att man ska sälja modifierade bilar på Blocket. Jag köpte den faktiskt som den är, killen hade gått ner från 65k från början men gick ner till 56k och jag fick ner den till 55k. Jag har bara lackat om kjolkitet och "förlorat" gasen samt farthållarens funktion (som verkar eftermonterad för jag fick med broschyr och monteringsanvisningar). Jag kan ju inte bara ta bort intercoolern och köpa mig originalstötfångare fram och bak för att få ut mer för den? Då förlorar den sin GTI-look (fast den looken finns enbart fram till mkII).

Gött. Om de är seriösa slantar de upp direkt och inte kallar det för "säljuppdrag" Då kan du visa fingret.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Krucial VW-driver
24 oktober 2013 · 291 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Krucial skrev:
Oj. Här har man glömt bort hela forumet och kommer. Jag ville se andra alternativ till att bli av med bilen och fick svar från ESC att de betalar mer än en standardutrustad bil och de står som redan konstaterat längre tills den rätte köparen dyker upp.

Annars vet jag mycket väl att man ska sälja modifierade bilar på Blocket. Jag köpte den faktiskt som den är, killen hade gått ner från 65k från början men gick ner till 56k och jag fick ner den till 55k. Jag har bara lackat om kjolkitet och "förlorat" gasen samt farthållarens funktion (som verkar eftermonterad för jag fick med broschyr och monteringsanvisningar). Jag kan ju inte bara ta bort intercoolern och köpa mig originalstötfångare fram och bak för att få ut mer för den? Då förlorar den sin GTI-look (fast den looken finns enbart fram till mkII).

Gött. Om de är seriösa slantar de upp direkt och inte kallar det för "säljuppdrag" Då kan du visa fingret.

??????

Micke181
24 oktober 2013 · 300 Inlägg

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:

Micke181 skrev:

AC är ett slutande system och ska inte behöva fyllas om det inte är fel på det.
Min gamla 240 från -91 hade fungerande AC och den var inte påfylld en enda gång sen från fabrik.

Synd att du inte vet vad du talar om.  5-10% per år kan försvinna från systemet per år.

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

Vet att det blir OT nu men..
Om AC-systemet på min 240 skulle ha läckt 5-10 procent varje år och den aldrig är fylld så skulle det på 22 år alltså minst ha tappat 110% av gasen.
Väldigt imponerad isåfall att den kunde kyla med -10% gas i systemet!

Masquerade Aldrig nöjd
24 oktober 2013 · 804 Inlägg

karlberg92 skrev:
Räknade på min gamla s60 som jag inhandlade för 55 k från en äldre herre,
la ner över hundratusen på motorn och lite småpill, när jag skulle sälja den 1 1/2 år senare fick jag 55 k för den

Om bilen blir 1,5 år äldre, går 1,5 år längre i mil men behåller samma pris efter uppgraderingarna, då ökade bilens värde.

Hade för övrigt inte ens övervägt att köpa en stylad/trimmad bil. Särskilt inte om annonsen innehåller "pärlan" en eller flera gånger. Blir så jäkla a-traktor då.

Livet är för kort för att äga Volvo.
it_mutt Avstängd
24 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Micke181 skrev:

granadadr skrev:

tkd_rille skrev:
Synd att du inte vet vad du talar om.  5-10% per år kan försvinna från systemet per år.

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

Vet att det blir OT nu men..
Om AC-systemet på min 240 skulle ha läckt 5-10 procent varje år och den aldrig är fylld så skulle det på 22 år alltså minst ha tappat 110% av gasen.
Väldigt imponerad isåfall att den kunde kyla med -10% gas i systemet!

Det mest imponerande är att någon, som vi kan anta iaf har passerat grundskolematten, inte klarar av att räkna med procent.


Räkna om, räkna rätt

Senast redigerat av it_mutt (24 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
24 oktober 2013 · 7 271 Inlägg

it_mutt skrev:

Micke181 skrev:

granadadr skrev:

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

Vet att det blir OT nu men..
Om AC-systemet på min 240 skulle ha läckt 5-10 procent varje år och den aldrig är fylld så skulle det på 22 år alltså minst ha tappat 110% av gasen.
Väldigt imponerad isåfall att den kunde kyla med -10% gas i systemet!

Det mest imponerande är att någon, som vi kan anta iaf har passerat grundskolematten, inte klarar av att räkna med procent.


Räkna om, räkna rätt

Det är lite som pistvakt när dom räknar alkoholhalt och zingo big_smile

it_mutt Avstängd
24 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Brains skrev:

it_mutt skrev:

Micke181 skrev:

Vet att det blir OT nu men..
Om AC-systemet på min 240 skulle ha läckt 5-10 procent varje år och den aldrig är fylld så skulle det på 22 år alltså minst ha tappat 110% av gasen.
Väldigt imponerad isåfall att den kunde kyla med -10% gas i systemet!

Det mest imponerande är att någon, som vi kan anta iaf har passerat grundskolematten, inte klarar av att räkna med procent.


Räkna om, räkna rätt

Det är lite som pistvakt när dom räknar alkoholhalt och zingo big_smile

Haha big_smile

Pistvakt ja...den dvdn måste jag rota fram big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Micke181
28 oktober 2013 · 300 Inlägg

it_mutt skrev:

Micke181 skrev:

granadadr skrev:

precis,, har studerat ämnet endel då jag ska bygga ac i min kombi wink 
ac killen här sa att ett ac system är slutet ja,, men inte hermetiskt tillsluten,, meo det läcker alltid lite ur det

Vet att det blir OT nu men..
Om AC-systemet på min 240 skulle ha läckt 5-10 procent varje år och den aldrig är fylld så skulle det på 22 år alltså minst ha tappat 110% av gasen.
Väldigt imponerad isåfall att den kunde kyla med -10% gas i systemet!

Det mest imponerande är att någon, som vi kan anta iaf har passerat grundskolematten, inte klarar av att räkna med procent.


Räkna om, räkna rätt

Får skylla på att jag hade jobbat natt smile
Skulle väl efter 22 år vara runt 30% kvar i systemet då om den tappat 5% varje år..
och runt 10% kvar om den tappat 10% varje år.

Det var dock ungefär 8 år sen jag läste matte i skolan..

it_mutt Avstängd
28 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Micke181 skrev:

it_mutt skrev:

Micke181 skrev:
Vet att det blir OT nu men..
Om AC-systemet på min 240 skulle ha läckt 5-10 procent varje år och den aldrig är fylld så skulle det på 22 år alltså minst ha tappat 110% av gasen.
Väldigt imponerad isåfall att den kunde kyla med -10% gas i systemet!

Det mest imponerande är att någon, som vi kan anta iaf har passerat grundskolematten, inte klarar av att räkna med procent.


Räkna om, räkna rätt

Får skylla på att jag hade jobbat natt smile
Skulle väl efter 22 år vara runt 30% kvar i systemet då om den tappat 5% varje år..
och runt 10% kvar om den tappat 10% varje år.

Det var dock ungefär 8 år sen jag läste matte i skolan..

Ja, något åt det hållet iaf. Sen kan man väl anta att läckan blir mindre ju mindre som finns kvar i systemet. Men det är bara spånande från min sida. Sen vet jag inte heller hur det skiljer sig (systemmässigt) på en bil som är, i ditt fall, 22år och en som kanske är 10 år gammal.

Senast redigerat av it_mutt (28 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FL3JM Inga konstigheter
28 oktober 2013 · 2 064 Inlägg

JimBo__ skrev:
Alltså folk som tror att bilen blir värd miljoner för att man hänger på ett kebabkit...

Så jävla bäst skrivet! Tänkte precis likadant! big_smile

Kollan
28 oktober 2013 · 618 Inlägg

Aquilla skrev:
garaget i ett nötskal! man kan ha en söndarstylad och värsta tuffaste golfen eller volvon med dekaler och 19" hjul o neonlack och få över 4or i betyg...men har man en original klassiker som en M5 e34 i originalskick brukar snittet ligga på 3... big_smile

Du får 5 stjärnor på dina m5or av mig. Dels för att dom är jävligt fräscha och sen att du dessutom har två wink

Busgrabb Rejsa ?
28 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Krucial skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Krucial skrev:
Oj. Här har man glömt bort hela forumet och kommer. Jag ville se andra alternativ till att bli av med bilen och fick svar från ESC att de betalar mer än en standardutrustad bil och de står som redan konstaterat längre tills den rätte köparen dyker upp.

Annars vet jag mycket väl att man ska sälja modifierade bilar på Blocket. Jag köpte den faktiskt som den är, killen hade gått ner från 65k från början men gick ner till 56k och jag fick ner den till 55k. Jag har bara lackat om kjolkitet och "förlorat" gasen samt farthållarens funktion (som verkar eftermonterad för jag fick med broschyr och monteringsanvisningar). Jag kan ju inte bara ta bort intercoolern och köpa mig originalstötfångare fram och bak för att få ut mer för den? Då förlorar den sin GTI-look (fast den looken finns enbart fram till mkII).

Gött. Om de är seriösa slantar de upp direkt och inte kallar det för "säljuppdrag" Då kan du visa fingret.

??????

Vad är det som var konstigt där?

Det kan ju vara som han skriver, kolla upp det med dom.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang