6998
Sök

lådan för mellan register?

494 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
hej skulle vilja vet hur stor låda man ska ha till mina dls magnesium 6,5 har inte ricktigt fått gepp om låd beräknings programmen och alla frekvenser som amn ska hålla koll på till höger o vänster ;p så några tipps mellan tummen o pekfingret!!

spec på högtalarna

Nominal power handling 100 W
Maximum power 160 W
Nominal impedance, Z 4 ohms
Sensitivity, 1 W / 1m 89,4 dB
Frequency response 35-4000 Hz
Fs, resonant frequency 75,9 Hz
DC resistance 3,2 ohm
Voice coil inductance, 1 kHz 0,27 mH
Magnet system Ferrite
BL product, BXL 4,3
Suspension compliance, CMS 489
Mechanical Q factor, QMS 3,87
Electrical Q factor, QES 0,77
Total Q factor, QTS 0,64
Mechanical resistance, RMS 1,0
Moving mass, MMS 9,35 gr.
Equivalent Cas Air load, VAS 9,89 liters/0,35 ft3
Cone / Dome material Magnesium
Cone suspension Rubber
SD - Effective piston area 122,5 cm2

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 171 Inlägg
9 november 2006
Vart ska du dela dem neråt? 120Hz?

Om du använder aktiva standardfilter så se till att lådan blir så stor som du har plats med i stort sett. Men allra minst 7liter helst över 10liter (med tummen mitt i handen typ). En för liten låda kommer bumpa ljudet i övre basen.

494 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
what!! 10 liter de är ju bara mellanregister tio liter är ju nästa lika mycket som jag har till baslådorna?:S de ska väll spela typ 120 och högre de lägre frekvenserna tar ju basen hand om?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 november 2006
Vogge skrev:
what!! 10 liter de är ju bara mellanregister tio liter är ju nästa lika mycket som jag har till baslådorna?:S de ska väll spela typ 120 och högre de lägre frekvenserna tar ju basen hand om?

Nej det är faktiskt sant.

Lådvolymen beror av en hel del, men just midbasar är oftast tänkta för dörrar, och då bygger man dem med en typ av upphängning som gör att de klarar att spela i stora utrymmen.

Samma element i för liten låda kommer ge en kraftig peak och inneslutet ljud, och det vill du inte ha. Jag skulle nästan säga att 10 liter är för lite, absolut inte för mycket!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 171 Inlägg
9 november 2006
Ja, en butterworthlåda med q=0.707 blir på runt 45liter skulle jag tro. 7 liter ger ett q=1. 10 liter är lite snällare, men helst en hel "dörr" sas eller openair.
Senast redigerat av zoopåse (9 november 2006)

494 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
jahaa usch va jobbit de ska vara hatar stero bygge:p hehe nerå..

men va knasigt de borde ju göra dem så de kna spela i små lådor:P måste jag ju på någe vis gjuta ihop hela dörren o där har man ju fönster hmm aja får väll göra så stort de går och hoppas på de bästa!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 november 2006
Vogge skrev:
jahaa usch va jobbit de ska vara hatar stero bygge:p hehe nerå..

men va knasigt de borde ju göra dem så de kna spela i små lådor:P måste jag ju på någe vis gjuta ihop hela dörren o där har man ju fönster hmm aja får väll göra så stort de går och hoppas på de bästa!

Alltså, att ha midasarna rakt in i dörren är INGA problem. De är gjorda för det, det ser man om inte annat på Qts värdet.

Det är bättre att ha dem helt fritt ut  i dörren (40liter  typ) än 5 liter låda separat som du skruvar i dörren.

mvh Jonas

494 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
ofan där ser man . men varför höller folk på o göra massa låder till dem då:P men de optimala skulle alltså vara att typ glas fibra igen hela dörren alltså plåt delen bygga ut en kon som man fäster högtalaren i och sedan sätta själva inrednings biten utan på..

hade de så på 900 fast utan glas fiber tyckte inte resultatet vart så bra hela dörr skrället lät skumt kanske skulle gå att av hjälpa med någon form av dämp massa innifrån ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 november 2006
Vogge skrev:
ofan där ser man . men varför höller folk på o göra massa låder till dem då:P men de optimala skulle alltså vara att typ glas fibra igen hela dörren alltså plåt delen bygga ut en kon som man fäster högtalaren i och sedan sätta själva inrednings biten utan på..

hade de så på 900 fast utan glas fiber tyckte inte resultatet vart så bra hela dörr skrället lät skumt kanske skulle gå att av hjälpa med någon form av dämp massa innifrån ?

De bygger låda för att det skall skallra mindre i dörren antar jag, men det är viktigt att lådvolymen blir stor.

Du MÅSTE dämpa dörren, dvs plåten OCH dörrsidan på nåt sätt. Det finns flytande produkter att aplicera, men om det är någorlunda slätt så rekommenderas 4mm Bitumen för det går snabbt att applicera. Gärna dubbla lager med!

mvh Jonas

Sök