Laga Slutsteg. Transistorbyte mätt upp värden men?

wille_306_
30 september 2013 · 34 Inlägg

hej jag har bränt mitt gas silver 200.4 4 kanalssteg spelade för högt, men lsät på lite om transistorer o sånt som brukar gå, nu kommer värdena.

alla de stora transistorerna är de ingen kortis i och jag får 15k ohm mellan plint 1&2 o 8k ohm1&3 och ingen kortslyutning men på de 4 sista trissorna längst upp t höger är de total kortis och de är brända de ser man så va ja förstått är bara de trasiga smile

Men ja mätte även upp alla de små. o på dem fick ja 1k ohm mellan plint 1 och 2,3 o ch mellan samtliga 2 och 3 var de "kortis" eller o ohm kontakt så de verka som alla funkade FÖRUTOM
den första som de var kortis i på alla plintar emellan och 2 st som de var 0.09k ohm mellan plint 1 och 2,3

jag mätte med minus på plint 1 alltid. o plus på de andra då fick ja fram rätt värden (dessa)
slutsteget var inte inkopplat vid mätningen

så min slutsats är , att de 4 STORA trissorna är brända och de 3 små? rätta mig smile o säg gärna va ni tror om trissorna ja mätt upp. har inte sett nåt annat bränt på steget så gissar att de är detta som gått.
för isf beställer ja nya trissor. o löder dit. har lite elvana o att löda.

nån som har nån bra sida att beställa ifrån btw smile?

wille_306_
30 september 2013 · 34 Inlägg

hallå? är de ingen som vet nånting ang trissor o slutsteg, sett massa trådar om de här me uppmätningar mm

Ljud-fan
30 september 2013 · 610 Inlägg

wille_306_ skrev:
hallå? är de ingen som vet nånting ang trissor o slutsteg, sett massa trådar om de här me uppmätningar mm

om det är någon som kan så svarar dom, hjälper inte att tjata bara 4 timmar efter du gjort tråden........
sånt uppskattas inte

wille_306_
3 oktober 2013 · 34 Inlägg

vad jag läst så är de massa inlägg ang transistor mätningar ro lagning av steg mm, så de ska nog finnas mågna här som kan svara på frågorna, får hoppas att nån kan hjälpa mig. för ja tänka köpa trissor på elfa o löda på dessa men har bara hittat de stora sad o inte de små?

BJonsson
6 oktober 2013 · 4 074 Inlägg

elfa kan du beställa från om du har företag... skulle dock inte lägga ner energi på de stegt

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Rickard-v
6 oktober 2013 · 2 665 Inlägg

Transistorer ohm mäter man inte för att konstatera om de är hela. De mäter man förstärkning på om jag inte minns fel.

Och sånt kan du inte mäta på plats för allting är ju hopkopplat. Tex sluttrissorna brukar sitta parallellt.
De måste lödas loss för att kontrolleras. Är jag ganska säker på.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
wille_306_
25 oktober 2013 · 34 Inlägg

i andra "laga slutsteg trådar" så har de mätt såhär, bytt dem och sen steget funkat. visst är allt inkopplat, men de jag fått samma värden på har alla haft samma ohmtal, bara några få hade de kassa värdena, plus att de ser helt sönderbrända ut när man tittar på dom, brända kontakter ex.
så kan ja inte beställa trissor ifrån elfa om ja inte har företag? jag kunde inte hitta de små trissorna på elfa, bara de stora.
imon ska jag skriva exakt vilka typ av trissor jag behöver.

Senast redigerat av wille_306_ (25 oktober 2013)

lighter22
25 oktober 2013 · 436 Inlägg

Har själv suttit och lagat slutsteg hela veckan nu och bytt trissor och kondningar tonguetongue jag har köpt allt på elfa var bara att åka in för min del och visa upp vad ajg ville ha så löste det sig.

i ditt fall skulle du kunna ta bild på trissorna och maila in så får du artikelnummer på det du ska ha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang