6188
Sök

bättre kvalitet med sexniorna koplade på steget?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
fick mitt steg i går, kopplade in det och det funkade fint! har en avant 10" bas från netonnet.se på 300 watt, (steget är ett sparkomatic på 4*125 eller 2*300w) men mina sexnior sitter i hatthyllan, vilket ger mycket bas, ska man koppla dom till front kanalen på steget å köra på mer diskant? lr va tror ni?

sen är jag inte riktigt nöjd med basljudet heller, kan inte förklara hur det låter, men kan försöka, det skallrar typ från lådan, och basen är inte tillräckligt snabbt om man säger så, har en woofertest som ja har spelat, och då hänger den inte med så mycket alls, har någon förslag tas dessa gärna emot!!

/jonas
Senast redigerat av båge (9 november 2006)

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 november 2006
båge skrev:
fick mitt steg i går, kopplade in det och det funkade fint! har en avant 10" bas från netonnet.se på 300 watt, (steget är ett sparkomatic på 4*125 eller 2*300w) men mina sexnior sitter i hatthyllan, vilket ger mycket bas, ska man koppla dom till front kanalen på steget å köra på mer diskant? lr va tror ni?

sen är jag inte riktigt nöjd med basljudet heller, kan inte förklara hur det låter, men kan försöka, det skallrar typ från lådan, och basen är inte tillräckligt snabbt om man säger så, har en woofertest som ja har spelat, och då hänger den inte med så mycket alls, har någon förslag tas dessa gärna emot!!

/jonas

1. 6x9orna och basen kan INTE dela på samma utrymme, dvs du måste se till att ha separat låda till 6x9orna också.

2. Tyvärr är det ofta så med kombinationen av väldigt billiga element och billiga steg att det inte blir sådär extremt attack-snabbt. Du kan testa att fasvända basen är egentligen det enda tipset, tillsammans med att vrida lådan åt lite olika håll och se om det påverkar.

Vad är det för bil? Och vad är det för lådtyp?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 672 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
jonash skrev:
båge skrev:

/jonas

1. 6x9orna och basen kan INTE dela på samma utrymme, dvs du måste se till att ha separat låda till 6x9orna också.

2. Tyvärr är det ofta så med kombinationen av väldigt billiga element och billiga steg att det inte blir sådär extremt attack-snabbt. Du kan testa att fasvända basen är egentligen det enda tipset, tillsammans med att vrida lådan åt lite olika håll och se om det påverkar.

Vad är det för bil? Och vad är det för lådtyp?

mvh Jonas

jag har 6*9orna i hatthyllan, alltså int ei samma låda som basen, lyfter jag upp dom ur hatthyllan så spelar dom ju mindre bas pga att dom kommer ut ur sin lilla "låda".
vill koppla dom på frontkanalen på steget så jag kan ställa in diskant å bas på dom! funkar detta? när jag köra basen på bakrekanalerna.

hur gör jag för att fasvända basen då? har hört att det kan vara skadligt för den!? stämmer inte det?

det är en BMW E36 kaross, sedan. och lådan är en hemma byggt lådan av absolut inte bästa kvalitet! hur stor volym borde lådan ha med en tia i?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 november 2006
Jag tycker dte låter so om du har dem i samma volym jag. Dvs, när konen rör sig så kommer den luft som konen flyttar på att även påverka 6x9ans membran. Typexemplet när man har 6x9an i hatthyllan spelandes ner i bagaget och sen en baslåda i bagaget med.

Det är det jag menar du måste åtgärda. För mer prestanda.

Fasvända gör du genom att skifta på plus och minus på basen eller på steget där basen är inkopplad.

Volymen beror helt på elementet, men en vild gissning är cirka 20 liter. Just BMW E36 sedan är lite krånglig (har haft en själv). Det finns egentligen bara två bra varianter som funkar i den biltypen

1. En sluten låda med elementet spelandes genom skidluckan (som då skall vara öppen)
2. En bandpass-låda som man då får ta upp hål för röret (om du ej har original högt. bak i hyllan)

Jag rekommenderar sällan alt.2 för det är svårt att få till bra på egen hand.

mvh Jonas

båge skrev:
jag har 6*9orna i hatthyllan, alltså int ei samma låda som basen, lyfter jag upp dom ur hatthyllan så spelar dom ju mindre bas pga att dom kommer ut ur sin lilla "låda".
vill koppla dom på frontkanalen på steget så jag kan ställa in diskant å bas på dom! funkar detta? när jag köra basen på bakrekanalerna.

hur gör jag för att fasvända basen då? har hört att det kan vara skadligt för den!? stämmer inte det?

det är en BMW E36 kaross, sedan. och lådan är en hemma byggt lådan av absolut inte bästa kvalitet! hur stor volym borde lådan ha med en tia i?

2 672 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
jaha! ver det så du menade! så om jag bygger in sexniorna i separata lådor så ska det låta bättre! låter fint å enkelt!

får testa att fasvända basen också då!

för att kunna spela genom skidluckan måste jag skära upp lpåten bakom och köpa ett nytt baksäte.. får se hur jag löser det! åså får jag testa attt göra en större låda då! känns som att den är lite liten! tack för hjälpen!

MVH jonas

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 november 2006
båge skrev:
jaha! ver det så du menade! så om jag bygger in sexniorna i separata lådor så ska det låta bättre! låter fint å enkelt!

får testa att fasvända basen också då!

för att kunna spela genom skidluckan måste jag skära upp lpåten bakom och köpa ett nytt baksäte.. får se hur jag löser det! åså får jag testa attt göra en större låda då! känns som att den är lite liten! tack för hjälpen!

MVH jonas

Se den andra tråden som handlar om 6x9or, den är snarlik din tråd. "köpa ett till slutsteg" heter den tråden.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (9 november 2006)

Sök