Tja.
Volvo 740, svetsad bakaxel på grund av rasad diffrential. Efter svetsning så slog det en del i kardan, trodde berodde på dåligt stödlager och växellådskudde(dom var kass). Bytt dom två men problemet har nu flyttat sig bakåt samt förvärrats/koncentrerats.
Felet yttrar sig på två sätt:
1) När man ska köra iväg, antingen fram eller bak, så låter det klickklock från bakvagnen/bakaxeln, stannar man och fortsätter åt samma håll igen låter det ej. Byter man håll klicklockar det på nytt, tyder ju på något som rör sig fram/bak och fixerar sig där?
2) När man svänger skarpt så kasar ju förstås ena hjulet nu när det är svetsat, men detta får bakaxeln att slå ganska våldsamt upp och ner eller framlänges, ser ut som att den vill vrida sig framåt, rotera runt sig själv alltså. Den rör sig ett par cm om inte mer. Blir ju ett ganska kraftigt metalliskt ljud av detta och det är inte körbart för det slår så jävligt.
Har kollat alla bussningar o de är inte jättebra, men det är ingen som är skitdålig heller. Inga bussningar ser ut o vara glapp, utan de är bara lite trötta, men jag kanske inte har tagit i jättemycket när jag bänt hårt med 1meter brytjärn?
Möjligt att tvärstagsbussningarna e kass, beställt nya men det känns slöseri o byta eftersom jag inte tror det är dom.
Tog idag av locket på axeln o kollade, det är ett litet minimalt glapp i hjullager, ett litet glapp i drivaxlar in i diffrentialen, sedan förstås ett spel mellan kronhjul o pinjong, men det här är småglapp som jag misstänker man inte kan komma ifrån. I vart fall så ska de här smågrejjerna inte få hela bakaxeln att slå som den gör? Det går ej att rubba kronhjul/pinjong inne i klumpen med bräckjärn. Det går inte trycka diffrentialen i sidled heller.
Bilen stod på pallbockar, hissade lite lätt med en domkraft under bakaxeln för o stadga upp den. Körde på tvåans bäxel o juckade med kopplingen och det var inga problem. Utan stöd under bakaxeln slår den som sagt ett par cm, men hittar fan inte var den sitter löst

Får jag bara bakaxeln att sluta vrida sig framåt som den gör så blir det körbart.
Hjälp