7119
Sök

Bakaxel vrider sig framlänges, hittar inte felet?

5 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Tja.

Volvo 740, svetsad bakaxel på grund av rasad diffrential. Efter svetsning så slog det en del i kardan, trodde berodde på dåligt stödlager och växellådskudde(dom var kass). Bytt dom två men problemet har nu flyttat sig bakåt samt förvärrats/koncentrerats.

Felet yttrar sig på två sätt:

1) När man ska köra iväg, antingen fram eller bak, så låter det klickklock från bakvagnen/bakaxeln, stannar man och fortsätter åt samma håll igen låter det ej. Byter man håll klicklockar det på nytt, tyder ju på något som rör sig fram/bak och fixerar sig där?

2) När man svänger skarpt så kasar ju förstås ena hjulet nu när det är svetsat, men detta får bakaxeln att slå ganska våldsamt upp och ner eller framlänges, ser ut som att den vill vrida sig framåt, rotera runt sig själv alltså. Den rör sig ett par cm om inte mer. Blir ju ett ganska kraftigt metalliskt ljud av detta och det är inte körbart för det slår så jävligt.

Har kollat alla bussningar o de är inte jättebra, men det är ingen som är skitdålig heller. Inga bussningar ser ut o vara glapp, utan de är bara lite trötta, men jag kanske inte har tagit i jättemycket när jag bänt hårt med 1meter brytjärn?
Möjligt att tvärstagsbussningarna e kass, beställt nya men det känns slöseri o byta eftersom jag inte tror det är dom.

Tog idag av locket på axeln o kollade, det är ett litet minimalt glapp i hjullager, ett litet glapp i drivaxlar in i diffrentialen, sedan förstås ett spel mellan kronhjul o pinjong, men det här är småglapp som jag misstänker man inte kan komma ifrån. I vart fall så ska de här smågrejjerna inte få hela bakaxeln att slå som den gör? Det går ej att rubba kronhjul/pinjong inne i klumpen med bräckjärn. Det går inte trycka diffrentialen i sidled heller.

Bilen stod på pallbockar, hissade lite lätt med en domkraft under bakaxeln för o stadga upp den. Körde på tvåans bäxel o juckade med kopplingen och det var inga problem. Utan stöd under bakaxeln slår den som sagt ett par cm, men hittar fan inte var den sitter löst sad sad Får jag bara bakaxeln att sluta vrida sig framåt som den gör så blir det körbart.

Hjälp
Senast redigerat av retos (6 oktober 2013)

1 231 Inlägg
6 oktober 2013
exakt samma fel på min tror jag.. körde svetsat på min 740 och det enda ljudet jag ahde då var att däcken hasade.. nu när jag svänger med 945an och exakt samma bakaxel så tror man hela jävla bilen ska rasa sönder.. tänkte att det hade med att jag kör med slitna och rätt breda däck men så kanske inte är fallet sad skriver här om jag lyckas hitta felet imorgon så kanske det hjälper dig wink

5 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Zzoink skrev:
exakt samma fel på min tror jag.. körde svetsat på min 740 och det enda ljudet jag ahde då var att däcken hasade.. nu när jag svänger med 945an och exakt samma bakaxel så tror man hela jävla bilen ska rasa sönder.. tänkte att det hade med att jag kör med slitna och rätt breda däck men så kanske inte är fallet sad skriver här om jag lyckas hitta felet imorgon så kanske det hjälper dig wink

Tja, jag tänkte att jag också borde komma undan med att endast ha däck som hasar men icke. Kör med 195/65/15, borde gå lätt o hasa tycker jag. Allt i huset rör sig i samspel med bakaxeln för mig, det är inte så att "bakaxelklumpen" med pinjong, kronhjul o diffrential rör sig eller rycker inne i huset, och därefter får bakaxeln att röra sig, utan det vrids samtidigt, har sett detta då vi körde bilen några meter utan lock på. Bakaxeln och allt i den vrider sig alltså framåt o när den sen slår tillbaka så tas allt smällande upp i knutkors o kardan.

Fattar inte varför den håller på o vrider sig som den gör sad Tycker bussningarna borde vara obefintliga för att det ska kunna bli så illa. Känns väl ändå logiskt att det borde vara mitt panhardstag(när man svänger, vridning på axeln, däcket motar, det blir spänn i allting o när hjulet väl hasar fram så släpper det o smäller) bussningar är beställda men får dom inte bytta förän tidigast tisdag sad Med ett stenhårt panhardstag borde däcket kanske tvingas runt så pass tidigt att det inte hinner vrida axeln nånting?

Hoppas du hittar felet på din o kan skriva här.
Senast redigerat av retos (6 oktober 2013)

1 231 Inlägg
6 oktober 2013
tvärstaget tror jag inte är felet på din.. det gör ju bara så bakaxeln inte kan förskjuta sig från vänster till höger smile tror snarare på att du kanske inte skruvat åt "hundbenen" alustagen som håller bakaxeln smile kolla så dom är åtskruvade?

5 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Zzoink skrev:
tvärstaget tror jag inte är felet på din.. det gör ju bara så bakaxeln inte kan förskjuta sig från vänster till höger smile tror snarare på att du kanske inte skruvat åt "hundbenen" alustagen som håller bakaxeln smile kolla så dom är åtskruvade?

Dom verkar vara åtdragna, de ser ut att vara i bra skick också, det går inte böja dom varken upp, ner eller åt sidorna. Tryckte riktigt hårt med bräckjärn för att flytta momentstagsbussningarna i sidled(i bultarnas riktning), men det går inte, helt stumt. Hela konsollen som hundbenen sitter i o alla bussnignarna i den ser ut att sitta rakt och så också sad Har sett bilder på extremfall där hela denna konstruktion är krökt som en banan.

Sök