Bubbla VW 1303s med subaru ej20g motor SUBBLA

Syftet är att bygga en 1303s germanlook bubbla. Den ska gå fint med impreza gt med ej20g motorn. Rs liknande fälgar, breddade skärmar runtom och hela köret. Ändrade planer angående växellådan, kommer att köra med subaru låda med konvertering för att driva åt andra hållet i en bakmonterad sub motor!
  • 96 Följare
  • 86 118 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 december 2014
AAK
13 oktober 2013 · 102 Inlägg

Nä jag skämtade lite wink jag SKA KLARA DET! oavsett tid wink

Att regga med förhöjd motoreffekt inom gränsen, då syftade jag på typ dubbla förgasare alltså med 20-30 hästar extra bara. Sen får man det i pappren att den har förhöjd effekt.

Du får JÄÄÄTTTE GÄRNA skicka bilder på dina lösningar!
Förstärkning till bakvagnen har köpt från USA och den ligger och väntar på att bli monterad. cup-stag eller kafer bar eller torque bar, ja vad man än kallar det för. Den ska gå från dämpare till dämpare och sen ner till växellådan. Så det är förhoppningsvis löst.

Jag kommer dra rören ledningarna under bilen längs sidorna. Det ska inte vara nåt komplicerat utan bara fungerande. Så lågt ska jag absolut inte åka för då ryker avgassystemet och motorns bottendel före.
Är rädd att kupén ska bli jävligt varm från cirkulationen i rören!
Annat tips jag fick är att dra de i värmekanalen. Men det är nog uteslutet wink
Vad använder du för rör? folk har olika åsikter gällande det. Vissa kör koppar, andra kör rostfritt stål.

vw1303 prestanda framför utseende
14 oktober 2013 · 225 Inlägg

Du får regga med 10% effektökning eller 55 hästkrafter....... inte mycket att hänga i granen smile

Det är lite olika vad folk använder för rör. själv använder jag aluminiserade(?) rör från vvs handeln som är speciella för att transportera elaka vätskor. fick dessa av en kompis som påbörjade wbx bygge men inte fixade att avsluta det . men fick sedan bygga om kraftigt för att få det att funka .

Någon speciell lösning du är intresserad av ?

Vad hade d tänkt o göra med bränsleledningar, bränslepump o tank med mera ? du behöver ju större ledningar både från och till tanken. Jag kör med 8mm innerdiameter i e85 certifierad plast samma som sitterp å saab nya etanol saabar

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
AAK
14 oktober 2013 · 102 Inlägg

Du vet vad jag menar med effektökningen va? Den ska bara registreras med ökad effekt för att få det på papper för att sen bara skifta motorn till impreza motorn och sen besikta. För när man kommer med sub. Motorn till besiktningen så står det redan reggad med mera hästkrafter.  Vilken motor står det inte.. om man har tur så går det wink
Jag kommer som du säger byta till grövre bränsleledningar i bilen tror jag. Kommer nog köra med extern bränslepump. Tanken vet jag inte vad som behövs göras på förutom retur in och större diameter ut? Har sett att vissa utökar volymen men hur gör man med mätaren?

vad menar du med att du fick bygga om kraftigt gällande vätskerören?

AAK
14 oktober 2013 · 102 Inlägg

Kom precis hem från Holmgren på Bubbla/VW museum, fick äran att diskutera med honom olika vägar och alternativ med mitt bygge. Hans 1303s och 5 växlade 1302s är ju inget att leka med alltså, eller det är ju en leksak men lite för de med bättre budget wink han har ju inte snålat nåt på dessa bilar kan jag säga!
Vi tog en provtur i hans 1302s som han kör backtävlingar med. FYYYYYYYY*** säger jag bara.. tur att jag hade kissat innan den färden säger jag bara.
Jag blev riktigt peppad efter det mötet med honom. Motivationen är på topp och jag ska jobba snabbare på min så man kommer igång med själva konverteringen.


En bild på nersvarvade bromstrummor som kommer användas som hub för merca skivorna.
Det finns tydligen ett annat sätt där man hade sluppit använda sig av trummor eller typ3 hub. Blev tipsad från en på boxerville. Men nu är det här gjort så ingen fara med det wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-29d2803a79ad9f4496d5fdb2f574334e.jpg

bubbla
14 oktober 2013 · 16 Inlägg

En bubbla ska väl vara luftkyld i alla fall... smile

Volkswagen 1303 S "RS Germanlook" (1973)
AAK
14 oktober 2013 · 102 Inlägg

bubbla skrev:
En bubbla ska väl vara luftkyld i alla fall... smile

Nu ska vi inte vara såna wink Jag ska ha en luftkyld för att kompensera så ingen blir sur ok? wink

bubbla
14 oktober 2013 · 16 Inlägg

Ok... det får väl gå då, för den här gången smile

Volkswagen 1303 S "RS Germanlook" (1973)
vw1303 prestanda framför utseende
15 oktober 2013 · 225 Inlägg

jag tycker faktiskt att det är skit samma vad det är för motor i en 1303:a det är en bil med för mycket potential för att bry sig om vad som "ska" sitta i den eller inte. för min del finns det en motor som passar bättre än allt annat i 1303 och det är 13b wankelmotor , liten så man inte behöver kapa sönder hela bilen för att få den att passa och MASSOR med pulver och precis rätt ljud.

Hade jag råd hade jag utan tvekan gått den vägen före något annat . Nu har jag ju redan min motor uppbyggd så då blir det lite tråkigt att börja om från början så att säga men det ligger i planen i nästa skede om/när jag får klart min egen bil.

Själv tycker jag att svarvade trummor/hubbar är bättre än fasta skivor. mindre jobb att byta skivor senare om man vill det med lösa hubbar. men tänk på att de tjockare skivorna bygger lite på bredden på bilen. jag har även detta liggande men inte orkat montera . fästena är tillomed svetsade o klara ...

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
AAK
29 oktober 2013 · 102 Inlägg

Mycket på G jus nu så det blir inte mycket gjort, men nåt har jag hunnit göra i alla fall!

så som vw1303 sa så blev det väääääääldigt lågt på det sättet jag byggde coilovers på, dvs genom att låta dämparen bottna. Så nu gjorde jag om de och har nu distans som lyfter upp dämparen och på det sättet blev det enklare att köra bilen wink

bilden visar höjden på högsta nivån på coilovern vid upplyft läge, dvs lägre blev det när bilen åkte ner,, knaaas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-5e8a957b0c8bf3612000636a0d37c2f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-fd65822677abc5f9d4e17338d17b5b97.jpg



Så gör om gör rätt var det som gällde för att kunna köra den på vägarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-e8155025c092c939bffb40cb59faa9ff.jpg

Nu var rimligare höjd , kan sänka den mer såklart!


Fräcshare skivor och bromsok!
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-52cc6a3b7882f747f60cdfe16df7da5e.jpg

Har även fixat bakbromsarna men glömde ta kort på hur det blev så jag får göra det nästa gång!

Känner ni några som reggat bubblor med mer 200hk? isf får gärna tipsa mig för jag skulle hemskt gärna vilja veta vad för ingrepp de behövde göra för att få godkänt!

vw1303 prestanda framför utseende
29 oktober 2013 · 225 Inlägg

Att registrera en bubbla med mer än 150kW är mer eller mindre omöjligt pga vikt / effekt regeln som gäller 15kW/100 kilo.

Min gode vän Anders fick igenom detta på sin 1302 då med STORA Porschebromsar fram och Komplett Porsche 944 Turbo bakvagn med skivbromsar med mera .

Bilen var även viktad för att uppnå den vikt som behövdes för att få 15kw/100 kilo .

Hans bil är registrerad som ombyggt fordon. och är duktigt modifierad på många vis .
Att regga en bubbla med 200+ hästar är nog i dagsläget inte möjligt hur jag än vänder och vrider på det....

JÄVLIGT najs modifieringar du gjort hittils. ser mycket bra ut !

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
AAK
31 oktober 2013 · 102 Inlägg

vw1303 skrev:
Att regga en bubbla med 200+ hästar är nog i dagsläget inte möjligt hur jag än vänder och vrider på det....

Då håller jag mig till ursprungliga planen, dvs att ha besiktnings motorn redo vartannat år, kanske kan lösa det till nästa besiktning wink

En annan växellåda är på G btw! vet inte om jag vill köra snällt med den motorn, då kan jag lika gärna ha mindre sub motor.Så det känns bättre för framtida planer att ha en växellåda som pallar.

Senast redigerat av AAK (31 oktober 2013)

Tuniz
31 oktober 2013 · 85 Inlägg

går ju att ta forester turbo motorn är på 170 hk men är samma sak som gt motorerna men med en snällare mappnig har jag för mig

TL_Lifestyle Tekniker
31 oktober 2013 · 552 Inlägg

Forestersubban är i grund samma motor men det är mycket detaljer som skiljer. Och hållbarheten är inte lika

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
AAK
31 oktober 2013 · 102 Inlägg

Nu har jag gt motorn och jag kör på det!! wink

TL_Lifestyle Tekniker
1 november 2013 · 552 Inlägg

Det låter bra!

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Danne8331
1 november 2013 · 649 Inlägg

grymt ska följas! Har själv en 1303s -73 som står i ladan och väntar på lite renovering smile

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
vw1303 prestanda framför utseende
2 november 2013 · 225 Inlägg

Ja skitkul att du bygger på det här . Tror det är ett mycket trevligt koncept om än mer eller mindre omöjligt att lagligt köra omkring med om man inte bygger om så mycket att det blir amatörbyggt fordon eller viktar ner bilen med massa onödigheter.

Kör på besiktningsmotor och gör hela kabelhärvan till subban helt modulär då du kan koppla ur den snabbt o enkelt vid byte o du inte behöver koppla loss allt eftersom.

Jag plockar ur min wasserboxer på kanske en timma ensam med löstagen mellanplåt bak och min framflyttade brandvägg med stor lucka i så man kan skruva loss saker även innifrån kupén . det hade kunnat gå betydligt fortare om man hade kablar med mera med stora multikontakter .

Kan även ge dig en varm rekommendation att flippa styrstagen i spindlarna och montera dem underifrån (du behöver en brotch för att göra detta) då de kommer slå i karossen vid infjädring när du kör och du kan även få lite hjälp emot bumpsteer genom att göra denna modifiering.

ser fram emot fler uppdateringar från dig !

Senast redigerat av vw1303 (2 november 2013)

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
EPG Kärnkraftstomte
2 november 2013 · 766 Inlägg

Väger bilen 870kg så borde du kunna regga bilen med maximalt 177 hästkrafter (eller 130,5kW) eftersom att det är 15kW/100kg som gäller (förutsatt att bilen för övrigt är uppgraderad med bromsar med mera) för att kunna klara av den högre effekten.

Är du fortfarande orolig att din motor är för kraftig för att kunna regga din bil med så är det ju bara att du skaffar en annan motor och registerar in din bil med. Subarumotorer finns ju från 90 hästkrafter och uppåt (http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine). Fast tanken kanske var att registrera den med en turbomotor från början eller?

Min VW-buss är så pass ombyggd att jag är så illa tvungen att registrera den med Subarumotor. Att hålla på att byta tillbaka till wasserboxer vid varje besiktning är så gott som omöjligt eftersom att jag i så fall måste hålla på att kapa och svetsa inför (och efter) varje besiktning. Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda för dig som har ett betydligt trängre motorutrymme.

Till mitt projekt så har jag handlat en hel del prylar på http://www.smallcar.com/ och även lite på http://rjes.com. Till mitt bygge valde jag att sätta i en Renault UN1-växellåda och delar för att få denna växellåda att fungera ihop med Subarumotor finns att handla på http://shop.busprojekte.de/. Hade jag däremot haft de växellådsfunderingarna jag hade då idag istället så hade jag istället handlat prylar på http://www.subarugears.com/. Det hade deffinitivt blivit dyrare men med tanke på hur mycket jag har fått sitta och designa kluriga hemmalösningar för att få det att funka med Renaultlådan så hade jag deffinitivt valt Subaruväxellådsalternativet i dagens läge.

Lycka till med projektet i alla fall!
Hittills så tycker jag att det ser riktigt bra ut faktiskt!

Senast redigerat av MagnumR (2 november 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
AAK
2 november 2013 · 102 Inlägg

jag kommer att ha samma koncept med att lätt kunna ta bort det mesta inför besiktning.

Jag var väldigt inne på att få i subaru lådan med grejer från Subarugears och även om det är dyrt så kommer arbetet vara inne i växellådan som är värst och mycket enklare jobb på karossen än att kapa nästan allt så som jag kommer att göra nu.
Jag nämnde att det skulle vara dyrt men det är inte anledningen till att jag inte kommer köra på det konceptet. Det kommer att kosta mer att skaffa passande vw 4-växlad låda för effekten om inte MEEEER! Anledningen till att jag inte kör på det är att jag inte kommer att besikta med den motorn och därmed kommer jag att behöva ta ur både sub.lådan och motorn och in med både besikt- motorn och lådan!på nåt sätt känns det enklare att behöva dra ut motorn och bort med adapterkittet än att byta lådan helt vartannat år. Dessutom behöver jag kortade drivaxlar. Vet inte hur kopplingen och växlingarna kommer att vara, är det bara att koppla ihop de?

Jag kan fortfarande ändra mig angående växellådan, OM och endast om kopplingen och växlingarna förblir som de är på det sättet att jag kan sätta i vw lådan inför besiktning utan större modifiering. Med sub lådan och fästen som man kan beställa från sub.gears blir karossen mer tacksam.

Flippa styrstagen är på g, jag väntar bara på nya styrstag så brotschar jag hålen innan montering..

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131023_162140_zpsd4b35f94.jpg

Råkade tydligen beställa 3 brotschar heheheh, nån som är ute efter en? wink

Senast redigerat av AAK (2 november 2013)

AAK
2 november 2013 · 102 Inlägg

MagnumR skrev:
Min VW-buss är så pass ombyggd att jag är så illa tvungen att registrera den med Subarumotor. Att hålla på att byta tillbaka till wasserboxer vid varje besiktning är så gott som omöjligt eftersom att jag i så fall måste hålla på att kapa och svetsa inför (och efter) varje besiktning. Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda för dig som har ett betydligt trängre motorutrymme.

Menar du att besiktingen kommer att anmärka bortkapningen som har behövts för Sub.motorn? För det kommer att bli en DEEl om jag kör med org.lådan! Som du säger så pallar jag inte svetsa tillbaka alllt och sedan kapa ur det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang