Ska man byta olja till växellådan och styrservo? Volvo 740

BerglundViktor
11 oktober 2013 · 4 Inlägg

Hallå! Jag har en 744 -90 med M47.
Växlarna är svåra att få i ibland, specielt 1:an och backen, och resten av växlarna känns inte helt 100 (bilen är ju trots allt 23 år gammal)
Styrningen känns också lite tung.

Frågan lyder: Kan man förbättra detta genom att byta oljan i lådan och styrservon?

Vissa människor säger att man aldrig byter växellådsolja men det är väl inte tänkt att bilen ska rulla 23k mil heller.
Andra säger att lådan känns som ny efter oljebyte.

dawwe ...has left the building...
11 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Öh...Svara på dessa frågor istället: Kan det bli SÄMRE av att byta oljorna (givetvis måste man fylla på RÄTT sort)? Är det värt ett försök även om det inte löser problemen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
simlar
11 oktober 2013 · 5 539 Inlägg

Det brukar hjälpa att byta olja i lådan om växlarna är tröga.
Jag kör med 5W-50 helsyntetisk motorolja i min M47 på 345an och växlarna går i mjukt och fint även i -30°C smile
Och så byter du även olja i diffen när du ändå håller på. Det är såna grejjer som inte många tänker på att byta, det samlas ju metallpartiklar i oljan efter sina mil då kuggarna glider mot varandra.

Du kan ju även kolla plattan för backspärren som sitter under växelspaksdamasken ifall den behöver justeras. Symptomen på att den behöver justeras brukar vara att 1an, 2an och backen är svåra att få i.

Och servoolja skadar ju inte att byta heller. Däremot vet jag ej om det gör någon skillnad då jag aldrig bytt servoolja för jag har ej servo på min bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Farfar77
12 oktober 2013 · 305 Inlägg

ja pröva byt alla oljor även i diffen bak? blir tunnare och smörjer sämre efter alla år.

Senast redigerat av Farfar77 (12 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang