Generatoruppgradering - risk?

gonzolito
26 oktober 2013 · 73 Inlägg

Med risk för att det kanske redan finns en fråga om detta ämne men jag hittade inte det vid sökning.

Jag funderar på att byta min 140 A gen till en 200-250 A.... någon som har erfarenhet eller vet att det finns risker för att skada något i bilen?

Nu undrar säket en och annan: "Varför ska du göra det det?" ...Jaaa, för att jag vill ha lite mer kräm till ljudet....har 5 batterier, 10F kond och stereon sväljer mycket ström. Dubbla C-tek25000 funkar men det är sällan man har ström att tillgå på bilträffar...

Uppskattar Seriösa svar, tack!

Mvh,
Gonza

zzr94092
26 oktober 2013 · 4 385 Inlägg

finns inga risker med att byta till kraftigare generator.

henke_99 Offroad Racing
26 oktober 2013 · 3 122 Inlägg

zzr94092 skrev:
finns inga risker med att byta till kraftigare generator.

Så länge man även uppgraderar kablaget...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
gonzolito
26 oktober 2013 · 73 Inlägg

Tack för snabba svar!!!

Jag har bytt all annan kablage så jag byter den med om bytet blir av wink

Väntar just nu på att få svar på storlek osv på flera olika generatorer från USA. Mycket bättre priser än de jag hittat här ;S

Jockk3
26 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

henke_99 skrev:

zzr94092 skrev:
finns inga risker med att byta till kraftigare generator.

Så länge man även uppgraderar kablaget...

då är ju frågan om man måste byta mellan generator och startmotor roll
elr ska han bara slänga på en grövre kabel direkt på b+ och + på batteri

jag fick felkoder efter jag bött generator både ladd och absenheten gav utslag på felkod roll

/e kanske bara är jag som råkat ut för detta tongue

Senast redigerat av Jockk3 (26 oktober 2013)

gonzolito
26 oktober 2013 · 73 Inlägg

Hmmm...tack Jockk3 för ditt inlägg. Får se om andra haft samma problem. Vad bytte du från-till om jag får fråga?

Jockk3
27 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

gonzolito skrev:
Hmmm...tack Jockk3 för ditt inlägg. Får se om andra haft samma problem. Vad bytte du från-till om jag får fråga?

från 850 100A generator till sen s60 140A   blev en 120A från en anna 850 tillslut

ska leta på en 180A + till sommaren från nån diesel på bildelsbasen.

Senast redigerat av Jockk3 (27 oktober 2013)

gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Coolt. Har kollat på bildelsbasen men tycker att de är för dyra med tanke på att de är gamla/använda. Direkt från USA, helt nya, ligger jäkligt bra i pris. Neror ju på amp-talet men se jag kollat in är 200-250A ftån 110$ inkl frakt..... gäller o hitta de seriösa säljarns men detär inga problem.

Bara ett tips wink

gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Hmmm...när jag läser vad jag skrev i efterhand kunde man nästan tro att jag var full eller nåt, haha....små knappar på mobil j----n ;-)

hangman
27 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

jag hade köpt ett elkraftverk haft brevid. Men finns det generator från samma eller liknande bilmodell som passar, jo kör, men kolla kablaget och du måste såklart ha starkare batteri annars kokar det sönder.

gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Hmmm, elkraftverk låter så jäkligt och blir jobbigt o transportera. Har 1 Banner Running Bull fram och 4 Optima Yellow Top bak.... lär inte behöva starkare batterier...eller hur? wink

Jockk3
27 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

hangman skrev:
jag hade köpt ett elkraftverk haft brevid. Men finns det generator från samma eller liknande bilmodell som passar, jo kör, men kolla kablaget och du måste såklart ha starkare batteri annars kokar det sönder.

starkare batterier behöver han inte. generatorn laddar ju inte mer än vad batteriet behöver smile

Expoze
27 oktober 2013 · 2 024 Inlägg

Kan uppstå problem på vissa nyare bilar som styr generatorn från bilens dator istället för det "normala" sättet med inbyggd laddningsregulator, bland annat nyare BMW har detta system. Har man en konventionell generator så är det bara att montera en kraftigare, inga problem alls med det bara man ser till att uppgradera kablaget enligt "big-three" principen. Kabeln mellan generator och startmotor "behöver" man inte byta men när man ändå håller på så är det inte fel att göra det då den gamla kabeln säkert kan vara lite oxiderad och sliten och kanske har tappat lite ledningsförmåga med åren. Bara för att man byter till större generator "måste" man inte ha större batterier, de kokar inte pga det eftersom spänningen inte är högre. Sen finns det ju självklart extremfallen, man ska inte ansluta en 200A generator till ett tomt litet 10Ah batteri för det kan gå lite för hårt åt batteriet. Släpa med elverk på bilträffar brukar vara både otympligt och skapligt ouppskattat av folk som är runtomkring, ingen bra idé alls.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Tack för ditt svar Expoze wink. Låter som att jag testar...väntar som sagt på svar från USA gällande fysisk storlek på de olika generatorerna de erbjöd. Jag kommer att byta alla kablarna som sitter nu. Förslag på kablar? 50mm2 som jag redan använder för ljudsystemet kanske?! Kom på en annan sak. Har en spänningsregulator mellan org fram och de 4 batt bak...den är på max 180A...hmmm...det kommer väl att vara en flaskhals om man sätter en gen på 200-250A eller tänker jag heeeelt fel?

Drönirettab
27 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

gonzolito skrev:
Har en spänningsregulator mellan org fram och de 4 batt bak...den är på max 180A...hmmm...det kommer väl att vara en flaskhals om man sätter en gen på 200-250A eller tänker jag heeeelt fel?

Är det skiljerelä du menar?

gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Ja, sorry! ...lite förvirrad ibland... wink

Drönirettab
27 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Jag kan inte säga säkert om relät bildar en flaskhals, det beror ju på hur mycket anläggningen drar när man spelar med motorn igång. Jag gissar att du har Autoleads PC4-30 eller liknande, det tål ju 100 A kontinuerligt så det borde räcka en bit. smile

gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Jaadu, vet inte heller. Just nu ligger volymbegränsningen i att spänningen kommer ner till under 13V därav mätarna i centrumkonsolen som du kan se på en av bilderna... bilen är igång o laddning på 14,2-14,6....men när anläggningen drar igång så suger det ut spänningen relativt snabbt sad .... har en en 10F kond kopplad till anläggningen....

gonzolito
27 oktober 2013 · 73 Inlägg

Jaadu, vet inte heller. Just nu ligger volymbegränsningen i att spänningen kommer ner till under 13V därav mätarna i centrumkonsolen som du kan se på en av bilderna... bilen är igång o laddning på 14,2-14,6....men när anläggningen drar igång så suger det ut spänningen relativt snabbt sad .... har en en 10F kond kopplad till anläggningen....

Expoze
27 oktober 2013 · 2 024 Inlägg

Låter som det är läge att uppgradera generatorn då. Kondensatorn tillför dock inget vad det gäller att hålla spänningen uppe kontinuerligt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang