Jag har testat på både under och överstyrning (helt oplanerad) efter varandra i samma kurva med en framhjulsdriven bil. Bra däck runt om och löste det hela genom lagom parerande med gas och ratt. Vid såna situationer krävs det att man i sitt undermedvetna har koll på hur man ska göra så det sker automatiskt, för man har verkligen inte tid att tänka. Jag konstaterade inte förrän allt var över vad som egentligen hände...
För en som inte har detta inövat i skallen så är det betydligt lämpligare att åka rakt fram mot det som tar stopp, än att snurra ett halvt varv o träffa samma föremål baklänges istället. Alltså bästa däcken bak...
Och vad gäller alla dessa elektroniska antistyr o antibromsgrunkor som finns i bilarna idag så ska man inte låtsas om att dom finns. En ny bil ska framföras på samma sätt som om man hade suttit i en gammal häck från 70-talet utan alla dessa hjälpmedel, dom ska ingripa först om något helt oförutsett plötsligt inträffar. Inte för att man ska kunna köra som om det vore sommarväglag på vintern.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...