Byte till vinterdäck - Varför ska man markera var däcken suttit?

KHRacing
27 oktober 2013 ·

går mot strömmen. alltid bästa fram för bästa bromsegenskaper & styrningsmöjligheter. en sladd kan "alla" häva anser jag

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2013 · 14 048 Inlägg

KHRacing skrev:
går mot strömmen. alltid bästa fram för bästa bromsegenskaper & styrningsmöjligheter. en sladd kan "alla" häva anser jag

Jag är också för de bästa fram. Kanske gammalmodig men känner så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2013 · 13 742 Inlägg

bästa däcken bak om man är kass på att köra

bästa däcken fram om du styr i mot utan att tänka på det.

har ALDRIG fått sladd på en fwd bil utan att jag använt mig av vänsterbroms eller handbromsen.
ser man till att hålla lite driv i bilen när man tror att röven riskerar att glida ur så är det aldrig några problem.
men det förutsätter att det går att ha driv svårt med dåligaste däcken fram.

på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..


fick sladd med en gammal 245turbo i 130 vid en omkörning var inga som helst problem att reda ut det fast man hade rätt vissna vinterdäck. inte direkt så fränt men inga problem lagom gas och styra i mot såg nog rätt kontrollerat ut oxå även om jag vart skapligt rädd. trodde inte den skulle orka loss när man gav full gas i den farten med  1.5dm snö på vägen. det var första vintern med turbo förövrigt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
patrikke
27 oktober 2013 · 1 749 Inlägg

Growe skrev:
bästa däcken bak om man är kass på att köra

bästa däcken fram om du styr i mot utan att tänka på det.

har ALDRIG fått sladd på en fwd bil utan att jag använt mig av vänsterbroms eller handbromsen.
ser man till att hålla lite driv i bilen när man tror att röven riskerar att glida ur så är det aldrig några problem.
men det förutsätter att det går att ha driv svårt med dåligaste däcken fram.

på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..


fick sladd med en gammal 245turbo i 130 vid en omkörning var inga som helst problem att reda ut det fast man hade rätt vissna vinterdäck. inte direkt så fränt men inga problem lagom gas och styra i mot såg nog rätt kontrollerat ut oxå även om jag vart skapligt rädd. trodde inte den skulle orka loss när man gav full gas i den farten med  1.5dm snö på vägen. det var första vintern med turbo förövrigt ;-)

1.5dm snö omkörning 130?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2013 · 13 742 Inlägg

patrikke skrev:

Growe skrev:
bästa däcken bak om man är kass på att köra

bästa däcken fram om du styr i mot utan att tänka på det.

har ALDRIG fått sladd på en fwd bil utan att jag använt mig av vänsterbroms eller handbromsen.
ser man till att hålla lite driv i bilen när man tror att röven riskerar att glida ur så är det aldrig några problem.
men det förutsätter att det går att ha driv svårt med dåligaste däcken fram.

på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..


fick sladd med en gammal 245turbo i 130 vid en omkörning var inga som helst problem att reda ut det fast man hade rätt vissna vinterdäck. inte direkt så fränt men inga problem lagom gas och styra i mot såg nog rätt kontrollerat ut oxå även om jag vart skapligt rädd. trodde inte den skulle orka loss när man gav full gas i den farten med  1.5dm snö på vägen. det var första vintern med turbo förövrigt ;-)

1.5dm snö omkörning 130?

snöade som fan finns inget roligare än mycket pudersnö smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
henke_99 Offroad Racing
27 oktober 2013 · 3 122 Inlägg

Jag har testat på både under och överstyrning (helt oplanerad) efter varandra i samma kurva med en framhjulsdriven bil. Bra däck runt om och löste det hela genom lagom parerande med gas och ratt. Vid såna situationer krävs det att man i sitt undermedvetna har koll på hur man ska göra så det sker automatiskt, för man har verkligen inte tid att tänka. Jag konstaterade inte förrän allt var över vad som egentligen hände...

För en som inte har detta inövat i skallen så är det betydligt lämpligare att åka rakt fram mot det som tar stopp, än att snurra ett halvt varv o träffa samma föremål baklänges istället. Alltså bästa däcken bak...

Och vad gäller alla dessa elektroniska antistyr o antibromsgrunkor som finns i bilarna idag så ska man inte låtsas om att dom finns. En ny bil ska framföras på samma sätt som om man hade suttit i en gammal häck från 70-talet utan alla dessa hjälpmedel, dom ska ingripa först om något helt oförutsett plötsligt inträffar. Inte för att man ska kunna köra som om det vore sommarväglag på vintern.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
FLindgren
27 oktober 2013 · 5 089 Inlägg

Säkerhetsmässigt är det bästa däcken bak. Det är dumt att säga att dom bästa ska sitta fram då du själv tycker det och DU kan häva en sladd.
Men att säga det till en 35 årig kvinna som inte vet vad som är skillnaden mellan den svarta och gröna slangen på macken är inte smart. För då är chansen större att hon kommer inflygandes i dig istället wink

Och på däck som inte har rotationsriktning så är det bra att märka upp däcken. Dubben slits olika på höger och vänster och skiftar dom sida finns risken att dubben släpper då trycker kommer från andra hållet än tidigare år.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
caromania Forummoderator
27 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Jag undrar hur många av de som ingår i statistiken över de som dödats med bästa däcken fram själv ansåg att de kunde häva vilka sladdar som helst oavsett hastighet? Jag undrar även hur många av dessa som var män mellan 22 och 35.

Senast redigerat av caromania (27 oktober 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2013 · 14 048 Inlägg

Growe skrev:
bästa däcken bak om man är kass på att köra

bästa däcken fram om du styr i mot utan att tänka på det.

har ALDRIG fått sladd på en fwd bil utan att jag använt mig av vänsterbroms eller handbromsen.
ser man till att hålla lite driv i bilen när man tror att röven riskerar att glida ur så är det aldrig några problem.
men det förutsätter att det går att ha driv svårt med dåligaste däcken fram.

på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..


fick sladd med en gammal 245turbo i 130 vid en omkörning var inga som helst problem att reda ut det fast man hade rätt vissna vinterdäck. inte direkt så fränt men inga problem lagom gas och styra i mot såg nog rätt kontrollerat ut oxå även om jag vart skapligt rädd. trodde inte den skulle orka loss när man gav full gas i den farten med  1.5dm snö på vägen. det var första vintern med turbo förövrigt ;-)

Vi då som inte har bakvänd keps och som kör "normalt". För mig brukar vinterdäcken räcka som följer med bilen tills man köper en annan bil som även den har vinterdäck. En liten reflektion bara på detta med 2 omgångar däck bak per vinter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2013 · 14 048 Inlägg

caromania skrev:
Jag undrar hur många av de som ingår i statistiken över de som dödats med bästa däcken fram som själv ansåg att de kunde häva vilka sladdar som helst oavsett hastighet? Jag undrar även hur många av dessa som var män mellan 22 och 35.

Eller till och med från 18 år och till 35. Det finns ju de som tar körkort vid 18 och innan ens körkortet hinner åka ner i fickan så sitter dom i ett träd för att dom tror att dom redan är världsmästare på att köra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2013 · 13 742 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
bästa däcken bak om man är kass på att köra

bästa däcken fram om du styr i mot utan att tänka på det.

har ALDRIG fått sladd på en fwd bil utan att jag använt mig av vänsterbroms eller handbromsen.
ser man till att hålla lite driv i bilen när man tror att röven riskerar att glida ur så är det aldrig några problem.
men det förutsätter att det går att ha driv svårt med dåligaste däcken fram.

på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..


fick sladd med en gammal 245turbo i 130 vid en omkörning var inga som helst problem att reda ut det fast man hade rätt vissna vinterdäck. inte direkt så fränt men inga problem lagom gas och styra i mot såg nog rätt kontrollerat ut oxå även om jag vart skapligt rädd. trodde inte den skulle orka loss när man gav full gas i den farten med  1.5dm snö på vägen. det var första vintern med turbo förövrigt ;-)

Vi då som inte har bakvänd keps och som kör "normalt". För mig brukar vinterdäcken räcka som följer med bilen tills man köper en annan bil som även den har vinterdäck. En liten reflektion bara på detta med 2 omgångar däck bak per vinter.

/Benny

aldrig haft en keps på mig ;-)

kör normalt för det mesta eftersom man mest åker fwd på bilar. men så står det en 740turbo från 1991 på uppfarten och dom bakdäcken används flitigt.  både iskörning och vanlig lek vintertid.

visst kan jag sitta i ett hörn och ha ett svenson liv och sitta och fundera på varför jag går upp varje morgon och åker till jobbet... eller så har jag kul i mellanåt...  sen att man beter sig lite bättre idag mot när man var 20
men sätt min far som är 57bast i en rwd bil så får du se åka av.. han kör då aldrig seriöst dom gångerna jag åkt med honom i en rwd bil.

man är aldrig tråkgare än vad man gör sig ;-)

men som sagt alla är olika så sitt ni och spela bingolotto när första snön kommer. själv åker jag ut och leker av mig fast jag är 35bast.. och då går det åt lite bakdäck.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2013 · 13 742 Inlägg

caromania skrev:
Jag undrar hur många av de som ingår i statistiken över de som dödats med bästa däcken fram själv ansåg att de kunde häva vilka sladdar som helst oavsett hastighet? Jag undrar även hur många av dessa som var män mellan 22 och 35.

fast har man erfarenheten har man större chans att klara av sladden när den kommer.
eftersom det är en ryggmärgsrörelse när det sladdar till.
men en understyrning reder man nästan aldrig ur pga erfarenhet utan enbart ren tur. eller så körde du inte över gränsen och klara det pga det.


kollar man spåren på vintern på dom vägarna jag kör på så har alla bilar gått ner med fronten före i diket.
oftast i kurvor.  oavsätt bilmodell så är det samma sak.

om det inte är någon 4wd bil då brukar det alltid gå baklänges ut i skogen smile

sitter och kör skolbuss så man ser ett antal avkörningar varje vinter. men än idag har jag inte sätt någon yngling suttit i diket..antingen är det något fruntimmer eller någon gubbe i sin fina tjänstebil som ligger brevid vägen.
inte direkt förvånade för fruntimmer har inte förstånd nog att känna om det är halt och gubbar skiter i det för deras bil är världsbäst med alla system.

sen kan man se någon sladdrelaterad dikes körning men märkligt nog ser man bara spårena efter deras lek.men även där ser man att dom alltid kör med understyrning av vägen... inte med röven först

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2013 · 14 048 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
bästa däcken bak om man är kass på att köra

bästa däcken fram om du styr i mot utan att tänka på det.

har ALDRIG fått sladd på en fwd bil utan att jag använt mig av vänsterbroms eller handbromsen.
ser man till att hålla lite driv i bilen när man tror att röven riskerar att glida ur så är det aldrig några problem.
men det förutsätter att det går att ha driv svårt med dåligaste däcken fram.

på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..


fick sladd med en gammal 245turbo i 130 vid en omkörning var inga som helst problem att reda ut det fast man hade rätt vissna vinterdäck. inte direkt så fränt men inga problem lagom gas och styra i mot såg nog rätt kontrollerat ut oxå även om jag vart skapligt rädd. trodde inte den skulle orka loss när man gav full gas i den farten med  1.5dm snö på vägen. det var första vintern med turbo förövrigt ;-)

Vi då som inte har bakvänd keps och som kör "normalt". För mig brukar vinterdäcken räcka som följer med bilen tills man köper en annan bil som även den har vinterdäck. En liten reflektion bara på detta med 2 omgångar däck bak per vinter.

/Benny

aldrig haft en keps på mig ;-)

kör normalt för det mesta eftersom man mest åker fwd på bilar. men så står det en 740turbo från 1991 på uppfarten och dom bakdäcken används flitigt.  både iskörning och vanlig lek vintertid.

visst kan jag sitta i ett hörn och ha ett svenson liv och sitta och fundera på varför jag går upp varje morgon och åker till jobbet... eller så har jag kul i mellanåt...  sen att man beter sig lite bättre idag mot när man var 20
men sätt min far som är 57bast i en rwd bil så får du se åka av.. han kör då aldrig seriöst dom gångerna jag åkt med honom i en rwd bil.

man är aldrig tråkgare än vad man gör sig ;-)

men som sagt alla är olika så sitt ni och spela bingolotto när första snön kommer. själv åker jag ut och leker av mig fast jag är 35bast.. och då går det åt lite bakdäck.

Jag tar ut min leksak på sommaren när det känns roligare att leka. På vintern spelar det ingen roll för mig. Jag spelar inte alls Bingolotto och har inte tid att "leka" på vintern även om jag skulle vilja för det är så mycket annat att göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2013 · 14 048 Inlägg

Growe skrev:

caromania skrev:
Jag undrar hur många av de som ingår i statistiken över de som dödats med bästa däcken fram själv ansåg att de kunde häva vilka sladdar som helst oavsett hastighet? Jag undrar även hur många av dessa som var män mellan 22 och 35.

fast har man erfarenheten har man större chans att klara av sladden när den kommer.
eftersom det är en ryggmärgsrörelse när det sladdar till.
men en understyrning reder man nästan aldrig ur pga erfarenhet utan enbart ren tur. eller så körde du inte över gränsen och klara det pga det.


kollar man spåren på vintern på dom vägarna jag kör på så har alla bilar gått ner med fronten före i diket.
oftast i kurvor.  oavsätt bilmodell så är det samma sak.

om det inte är någon 4wd bil då brukar det alltid gå baklänges ut i skogen smile

sitter och kör skolbuss så man ser ett antal avkörningar varje vinter. men än idag har jag inte sätt någon yngling suttit i diket..antingen är det något fruntimmer eller någon gubbe i sin fina tjänstebil som ligger brevid vägen.
inte direkt förvånade för fruntimmer har inte förstånd nog att känna om det är halt och gubbar skiter i det för deras bil är världsbäst med alla system.

sen kan man se någon sladdrelaterad dikes körning men märkligt nog ser man bara spårena efter deras lek.men även där ser man att dom alltid kör med understyrning av vägen... inte med röven först

Där sa du nåt. Håller verkligen med. Har man antidet, antidet, antidet och antidet så tycks man vara odödlig för man litar mest av allt på sina så kallade system istället för att tänka efter lite mer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
RannerKing www.LynxTalk.se
27 oktober 2013 · 420 Inlägg

Döm av min förvåning när jag första gången skulle sladda in lite snyggt på min P-plats. Började bra men helt sonika hackade alla hjul till och bilen rätade upp sig... Blev inte alls någon snygg parkering när man måste sätta i backen och tjorva in sig i stället. Antisladd är inte alltid bra.

Som jag skrev tidigare angående spårig väg, det spelar ingen roll hur duktig man är. Hjulen är där var dom är oavsett hur snabb man är på att snurra på ratten. Enda som kan hjälpa en är att man har bra däck bak så man inte får sladd lika lätt.

Growe: Troligen hade dom som kört i diket hamnat där hursomhelst. Med bästa däcken bak är chansen störst att man åker ner i diket "rätt väg". Baklänges eller sidledes är inte bra.

Sen att man åker rakt i en kurva... Då ska man kanske börja med att lära sig: Snö och is=halt. Då kanske man inte ska köra 100km/h bara för att skyltarna säger det.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
hangman
27 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

Att man ska märka däcken vart dom satt har bara med en sak och göra, att man inte ska blanda ihop rotation. Det är många som sätter däcken bakvänt (faktiskt)

Bästa däcken bak gäller. Säger sig självt, du färdas framåt, Och om du bromsar kommer kraften vilja åka framåt, har du bättre däck bak håller den sig på spåret och viker sig åt nått håll.

Ni lär er med erfarenheten.

Knugcab
27 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Growe skrev:
på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..

Huh?
Jag har då haft samma uppsättning vinterdäck i fem år och har aldrig märkt att det nött bakdäck...
Och för bra grepp kan man väl ändå aldrig ha?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
hangman
27 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Growe skrev:
på en rwd bil är det meningslöst att sätta dom bästa däcken bak. eftersom dom är total förstörda efter halva vintern  brukar bli 2uppsättningar bak varje vinter smile åker man rwd vill man att det inte ska vara så bra grepp..

Huh?
Jag har då haft samma uppsättning vinterdäck i fem år och har aldrig märkt att det nött bakdäck...
Och för bra grepp kan man väl ändå aldrig ha?

När du skaffar en nyare bil med multilink bakaxel så sliter det däck jo, och dubben flyger åt helvete ganska snart pga snebelastning, Och det är standard på saab, mercedes m.m

Hade en w210 förra vintern med helt nya continental vinterdäck 6500 kr, bakdäcken hade fint gummi kvar men hälften av dubben var borta, och då körde jag in dom nya däcken som man ska, men pendlade 10 mil om dagen, där av gick dom åt helvete.

Sen hade jag runt 400-450 i vrid det gjorde inte saken bättre.

Senast redigerat av hangman (27 oktober 2013)

Knugcab
27 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Varför gör en multilänk saken värre?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
hangman
27 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Varför gör en multilänk saken värre?

skojja inte med mig nu....överlag när du kör får bakdäcken en annan vinkel, på en stel axel där är hjulen raka och kan inte ändra camber. Med multilink 4 pers i bilen så vinklas hjulet in, eller om du har en tung fet bil bara, och det sliter insida på däcket det är ingen raketforskning.

Nu lärde du dig något utan kostnad!

Senast redigerat av hangman (27 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang