Byte till vinterdäck - Varför ska man markera var däcken suttit?

Knugcab
28 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

caromania skrev:
Man kan konstatera att tråden delats upp i två läger:

*De som sätter de bästa däcken bak eftersom det är enligt alla rekommendationer och baseras på statistik samlad utifrån dödsolyckor.

*De som sätter de bästa däcken fram som tror sig vara bättre bilförare än de som grundat den befintliga empiriska statistiken.

Jag är ödmjuk. Jag tror inte jag kör bättre än jag gör trots att jag haft körkort i mer än 25 år. Jag sätter dem bak.

Jag kollar så rotationsriktningen är rätt på det hjul jag tänker sätta dit och sen drar jag fast det....är för slö och oengagerad för att stå och jämföra skillnader i mönsterdjup med mikrometer. lol

Läger 3? tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
28 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

caromania skrev:
Man kan konstatera att tråden delats upp i två läger:

*De som sätter de bästa däcken bak eftersom det är enligt alla rekommendationer och baseras på statistik samlad utifrån dödsolyckor.

*De som sätter de bästa däcken fram som tror sig vara bättre bilförare än de som grundat den befintliga empiriska statistiken.

Jag är ödmjuk. Jag tror inte jag kör bättre än jag gör trots att jag haft körkort i mer än 25 år. Jag sätter dem bak.

Jag kollar så rotationsriktningen är rätt på det hjul jag tänker sätta dit och sen drar jag fast det....är för slö och oengagerad för att stå och jämföra skillnader i mönsterdjup med mikrometer. lol

Läger 3? tongue

Stalag 3.

Kan ni inte er historia får ni googla. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
29 oktober 2013 ·

Xoff skrev:

Evildan skrev:

Xoff skrev:
Jag kan tillägga detta:

Ni verkar ju alla ha problem med vad som är rätt eller fel, vad handlar topic om? varför vissa märker däck med var de har suttit...

Vad tillförde du själv till originalfrågan med detta inlägg?
(Välkommen till skaran som enligt dig har samma problem.)

Du har säkert läst igenom hela tråden och därav vet du redan varför ämnet har blivit utvecklat.

Mitt svar på topic är #78 på sidan 4, när jag återkom för att kolla ifall någon citerat eller svarat ser jag bara ännu mer av detta off-topic rabbel, och blir då irriterad och skriver som jag gjorde, så nej, jag räknar mig inte i den skaran...

Det svaret #78 är troligtvis en av anledningarna till att det markeras vilket hjul som setat var.
Många gör det säkert numera bara för "att så gör man" utan att veta varför.

Det korrekta svaret på topic torde vara:
Man markerar sina däck för att veta var på bilen dom setat när dom återigen läggs på fälg för nästa säsong.
Vilket är helt onödigt för balansens skull då man balanserar däcken på fälgen vid återmontering, mönsterdjup och slitage kan man oftast avgöra med blotta ögat.
Det står förvisso i en del tillverkares instruktionsböcker hur man bör rotera sina hjul för att få ett så jämnt slitage som möjligt och då kanske man markerar sina hjul för att ha koll på detta.

hangman
29 oktober 2013 · 2 174 Inlägg

Evildan skrev:

Xoff skrev:

Evildan skrev:

Vad tillförde du själv till originalfrågan med detta inlägg?
(Välkommen till skaran som enligt dig har samma problem.)

Du har säkert läst igenom hela tråden och därav vet du redan varför ämnet har blivit utvecklat.

Mitt svar på topic är #78 på sidan 4, när jag återkom för att kolla ifall någon citerat eller svarat ser jag bara ännu mer av detta off-topic rabbel, och blir då irriterad och skriver som jag gjorde, så nej, jag räknar mig inte i den skaran...

Det svaret #78 är troligtvis en av anledningarna till att det markeras vilket hjul som setat var.
Många gör det säkert numera bara för "att så gör man" utan att veta varför.

Det korrekta svaret på topic torde vara:
Man markerar sina däck för att veta var på bilen dom setat när dom återigen läggs på fälg för nästa säsong.
Vilket är helt onödigt för balansens skull då man balanserar däcken på fälgen vid återmontering, mönsterdjup och slitage kan man oftast avgöra med blotta ögat.
Det står förvisso i en del tillverkares instruktionsböcker hur man bör rotera sina hjul för att få ett så jämnt slitage som möjligt och då kanske man markerar sina hjul för att ha koll på detta.

det stämmer, Men viktigare är att inte blanda ihop rotationen, det är bara vi unga som har kolla på det känns det som. Äldre människor gör som förr, ritar med pennan VB m.m Det är bara för enkelhetens skull, och som sagt anledningen att däcken ska sitta bak är för att när du åker 90 blås och bromsar, har du bättre däck fram så kommer arslet, det är inget jag hittar på utan det är faktiskt så visat i tusentals studier och forskning.

Jag som pendlar 11 mil om dagen och är yrkeschaufför gör dock på ett annat sätt, Köper nya däck varannat åt, kör dubb på min bmw och dubbfritt på saaben. Sen säljer jag dom efter 2 år för hälften jag gav, och köper nya, Jag tummar inte på säkerheten, speciellt inte med barn i bilen m.m

Ser folk dagligen kommer till verkstan nu ska byta däck....däcken dom sätter på ...året runt däck 3,5 mm 10 år gamla, hockeypuckar....Har man inte råd med säkerhet då ska man inte ha barn i bilen, eller ens få köra enligt mig, behövs det stannas fort går det åt helvete. SÅ mycket kostar inte 4 däck.

JonR
29 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

hangman skrev:

Evildan skrev:

Xoff skrev:

Mitt svar på topic är #78 på sidan 4, när jag återkom för att kolla ifall någon citerat eller svarat ser jag bara ännu mer av detta off-topic rabbel, och blir då irriterad och skriver som jag gjorde, så nej, jag räknar mig inte i den skaran...

Det svaret #78 är troligtvis en av anledningarna till att det markeras vilket hjul som setat var.
Många gör det säkert numera bara för "att så gör man" utan att veta varför.

Det korrekta svaret på topic torde vara:
Man markerar sina däck för att veta var på bilen dom setat när dom återigen läggs på fälg för nästa säsong.
Vilket är helt onödigt för balansens skull då man balanserar däcken på fälgen vid återmontering, mönsterdjup och slitage kan man oftast avgöra med blotta ögat.
Det står förvisso i en del tillverkares instruktionsböcker hur man bör rotera sina hjul för att få ett så jämnt slitage som möjligt och då kanske man markerar sina hjul för att ha koll på detta.

det stämmer, Men viktigare är att inte blanda ihop rotationen, det är bara vi unga som har kolla på det känns det som. Äldre människor gör som förr, ritar med pennan VB m.m Det är bara för enkelhetens skull, och som sagt anledningen att däcken ska sitta bak är för att när du åker 90 blås och bromsar, har du bättre däck fram så kommer arslet, det är inget jag hittar på utan det är faktiskt så visat i tusentals studier och forskning.

Jag som pendlar 11 mil om dagen och är yrkeschaufför gör dock på ett annat sätt, Köper nya däck varannat åt, kör dubb på min bmw och dubbfritt på saaben. Sen säljer jag dom efter 2 år för hälften jag gav, och köper nya, Jag tummar inte på säkerheten, speciellt inte med barn i bilen m.m

Ser folk dagligen kommer till verkstan nu ska byta däck....däcken dom sätter på ...året runt däck 3,5 mm 10 år gamla, hockeypuckar....Har man inte råd med säkerhet då ska man inte ha barn i bilen, eller ens få köra enligt mig, behövs det stannas fort går det åt helvete. SÅ mycket kostar inte 4 däck.

Exakt. Nya dyra däck behöver egentligen bara fungera en enda gång under sin livstid och det är den där gången man måste pallnita/väja för att undvika att fronta med tex en långtradare. Då är det värt 1000-2000kr extra och få dom bästa däcken.

Kör samma som dig. Nya Michelin dubb vart annat år. En piss i havet om man jämför med pengarna man lägger på skit som snus, godis och onödig elektronik på två år.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Diskolaro
18 november 2013 · 245 Inlägg

Xoff skrev:
Man kunde en gång i tiden balansera däcken på bilen, då fick man med obalanser från lager mm också, då va det viktigt att samma däck hittade tillbaka, och även att däcket satt på samma plats på navet (därför volvo (kanske fler) har en pinne på bromsskivan, och ett passande hål i fälgen, så man inte kunde montera hjulet fel)

Intressant! Då undrar jag hur det kommer sig att man idag inte behöver skruva fast däcken på rätt plats på bilen. Jag förstår att maskinerna som tillverkar lagren har blivit bättre och har tillräckligt bra precision för att tillverka helt balanserade lager, men i så fall borde väl även fälgarna vara tillverkade med så hög precision att man inte behöver balansera dem?

JonR
18 november 2013 · 3 259 Inlägg

Diskolaro skrev:

Xoff skrev:
Man kunde en gång i tiden balansera däcken på bilen, då fick man med obalanser från lager mm också, då va det viktigt att samma däck hittade tillbaka, och även att däcket satt på samma plats på navet (därför volvo (kanske fler) har en pinne på bromsskivan, och ett passande hål i fälgen, så man inte kunde montera hjulet fel)

Intressant! Då undrar jag hur det kommer sig att man idag inte behöver skruva fast däcken på rätt plats på bilen. Jag förstår att maskinerna som tillverkar lagren har blivit bättre och har tillräckligt bra precision för att tillverka helt balanserade lager, men i så fall borde väl även fälgarna vara tillverkade med så hög precision att man inte behöver balansera dem?

Helt korrekt! Allt görs med mycket mer precision nu. Och obalansen sitter mycket sällan i fälgen utan i däcket. Ju billigare däck ju sämre rundhet och obalans(oftast) Förr centrerade fälgarna på hjulbultarna, inte på navet som dom gör nu. Att fälgarna centrerar på bultarna är aldrig bra och fälgen kommer komma olika varje gång man skruvar dit den, därav nyttan av att kunna balansera på plats.

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (18 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Diskolaro
18 november 2013 · 245 Inlägg

JonR skrev:

Diskolaro skrev:

Xoff skrev:
Man kunde en gång i tiden balansera däcken på bilen, då fick man med obalanser från lager mm också, då va det viktigt att samma däck hittade tillbaka, och även att däcket satt på samma plats på navet (därför volvo (kanske fler) har en pinne på bromsskivan, och ett passande hål i fälgen, så man inte kunde montera hjulet fel)

Intressant! Då undrar jag hur det kommer sig att man idag inte behöver skruva fast däcken på rätt plats på bilen. Jag förstår att maskinerna som tillverkar lagren har blivit bättre och har tillräckligt bra precision för att tillverka helt balanserade lager, men i så fall borde väl även fälgarna vara tillverkade med så hög precision att man inte behöver balansera dem?

Helt korrekt! Allt görs med mycket mer precision nu. Och obalansen sitter mycket sällan i fälgen utan i däcket. Ju billigare däck ju sämre rundhet och obalans(oftast) Förr centrerade fälgarna på hjulbultarna, inte på navet som dom gör nu. Att fälgarna centrerar på bultarna är aldrig bra och fälgen kommer komma olika varje gång man skruvar dit den, därav nyttan av att kunna balansera på plats.

Mvh/Jon

Men med dagens teknik borde man ju då kunna tillverka perfekt balanserade däck också?

JonR
18 november 2013 · 3 259 Inlägg

Diskolaro skrev:
Men med dagens teknik borde man ju då kunna tillverka perfekt balanserade däck också?

Det kan man nog säkert, är nog mer en kostnadsfråga. Men med ett nytt kvalitetsdäck så brukar det vara i genomsnitt 10-40gram/hjul som måste balanseras upp. Får väl anses vara helt okej på 10-15kg material.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2013 · 13 742 Inlägg

JonR skrev:

Diskolaro skrev:
Men med dagens teknik borde man ju då kunna tillverka perfekt balanserade däck också?

Det kan man nog säkert, är nog mer en kostnadsfråga. Men med ett nytt kvalitetsdäck så brukar det vara i genomsnitt 10-40gram/hjul som måste balanseras upp. Får väl anses vara helt okej på 10-15kg material.

la på 2st hängkuks vinterdäck på ett par fälgar som var skapligt ovala men blev max 30gram på dom fälgarna.

så är det vättigt så bör man ligga däromkring.

på mina förra vinterdäck tror jag det var max 20gram på samma fälgar med pirelli däck.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JonR
19 november 2013 · 3 259 Inlägg

Growe skrev:

JonR skrev:

Diskolaro skrev:
Men med dagens teknik borde man ju då kunna tillverka perfekt balanserade däck också?

Det kan man nog säkert, är nog mer en kostnadsfråga. Men med ett nytt kvalitetsdäck så brukar det vara i genomsnitt 10-40gram/hjul som måste balanseras upp. Får väl anses vara helt okej på 10-15kg material.

la på 2st hängkuks vinterdäck på ett par fälgar som var skapligt ovala men blev max 30gram på dom fälgarna.

så är det vättigt så bör man ligga däromkring.

på mina förra vinterdäck tror jag det var max 20gram på samma fälgar med pirelli däck.

Har faktiskt varit med om noll gram på både in och utsida när man balanserat nya fälgar och däck. Inte ofta men har väl hänt mig 10-15ggr på 12år! smile Men är det kvalitetsdäck på nya fälgar eller beg. orginalfälgar så är det inte ovanligt med 5-15gram obalans totalt. Är det Sunny eller nåt annat pling plong däck så är det inte ovanligt med 50-100gram obalans totalt plus att dom är väldigt ovala.

Och nåt som folk inte verkar ha så bra koll på(speciellt när dom köper budget däck som är lika orund som ett ägg) är att även om man får ner hjulet till noll gram obalans så kommer orundheten i däcket göra att det kommer skaka/vibrera i bilen i alla fall. Så vill ni ha det skakfritt så köp kvalitetsdäck som oftast är mycket rundare. Sen beror det på hur känslig bil man har också. En Volvo 740 är inte lika känslig för obalans som en modern bil.

Senast redigerat av JonR (19 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Andromeda Rumpmas
23 november 2013 · 3 860 Inlägg

hangman skrev:

Evildan skrev:

Xoff skrev:

Mitt svar på topic är #78 på sidan 4, när jag återkom för att kolla ifall någon citerat eller svarat ser jag bara ännu mer av detta off-topic rabbel, och blir då irriterad och skriver som jag gjorde, så nej, jag räknar mig inte i den skaran...

Det svaret #78 är troligtvis en av anledningarna till att det markeras vilket hjul som setat var.
Många gör det säkert numera bara för "att så gör man" utan att veta varför.

Det korrekta svaret på topic torde vara:
Man markerar sina däck för att veta var på bilen dom setat när dom återigen läggs på fälg för nästa säsong.
Vilket är helt onödigt för balansens skull då man balanserar däcken på fälgen vid återmontering, mönsterdjup och slitage kan man oftast avgöra med blotta ögat.
Det står förvisso i en del tillverkares instruktionsböcker hur man bör rotera sina hjul för att få ett så jämnt slitage som möjligt och då kanske man markerar sina hjul för att ha koll på detta.

det stämmer, Men viktigare är att inte blanda ihop rotationen, det är bara vi unga som har kolla på det känns det som. Äldre människor gör som förr, ritar med pennan VB m.m Det är bara för enkelhetens skull, och som sagt anledningen att däcken ska sitta bak är för att när du åker 90 blås och bromsar, har du bättre däck fram så kommer arslet, det är inget jag hittar på utan det är faktiskt så visat i tusentals studier och forskning.

Jag som pendlar 11 mil om dagen och är yrkeschaufför gör dock på ett annat sätt, Köper nya däck varannat åt, kör dubb på min bmw och dubbfritt på saaben. Sen säljer jag dom efter 2 år för hälften jag gav, och köper nya, Jag tummar inte på säkerheten, speciellt inte med barn i bilen m.m

Ser folk dagligen kommer till verkstan nu ska byta däck....däcken dom sätter på ...året runt däck 3,5 mm 10 år gamla, hockeypuckar....Har man inte råd med säkerhet då ska man inte ha barn i bilen, eller ens få köra enligt mig, behövs det stannas fort går det åt helvete. SÅ mycket kostar inte 4 däck.

Det värsta är ju att du faktiskt riskerar att möta dessa snåljåpar på en hal väg när du skjutsar ungarna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
23 november 2013 · 3 860 Inlägg

Diskolaro skrev:

JonR skrev:

Diskolaro skrev:

Intressant! Då undrar jag hur det kommer sig att man idag inte behöver skruva fast däcken på rätt plats på bilen. Jag förstår att maskinerna som tillverkar lagren har blivit bättre och har tillräckligt bra precision för att tillverka helt balanserade lager, men i så fall borde väl även fälgarna vara tillverkade med så hög precision att man inte behöver balansera dem?

Helt korrekt! Allt görs med mycket mer precision nu. Och obalansen sitter mycket sällan i fälgen utan i däcket. Ju billigare däck ju sämre rundhet och obalans(oftast) Förr centrerade fälgarna på hjulbultarna, inte på navet som dom gör nu. Att fälgarna centrerar på bultarna är aldrig bra och fälgen kommer komma olika varje gång man skruvar dit den, därav nyttan av att kunna balansera på plats.

Mvh/Jon

Men med dagens teknik borde man ju då kunna tillverka perfekt balanserade däck också?

Det bör gå, men de tillverkningsmetoder och toleranser som då behövs kanske skulle göra däcken så pass dyra att ingen vill ha dom när man lika gärna kan slänga på ett par tiogramsvikter istället? Och även med perfekt balanserade däck skulle du ju behöva köpa nya fälgar varje gång du köper nya däck för att slippa balansera om.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang