Vad behöver bytas på en bil som stått i 10 år?

Taximannen
1 november 2013 · 25 Inlägg

Hej!

Det börjar bli dags att plocka fram min fina Saab 99 från 1980 som stått avställd i ett torrt garage i tio år. Som rubriken lyder undrar jag vad som är mest troligt att man måste byta för att den ska gå igenom besiktningen och bli körbar. Bromsar har jag räknat ut själv, men vad kan det mer vara? Kommer låta en mekaniker jag känner till väl fixa det så jag är mest nyfiken. Bilen besiktigades senast 2001 och hade inga fel när jag ställde den. Den kommer användas som sommar/finåkarbil framöver.

Trevlig helg!/Erik

Team_Putta_Pa
1 november 2013 · 19 Inlägg

Byt alla tänddelar, alla oljor och filter, däck troligtvis o bromsar då:-)

wofflan- Gear Heads Göteborg
1 november 2013 · 156 Inlägg

Töm även tanken på bensin för till skillnad från diesel blir bensin gammal och brinner sämre kan ju bara bra att byta kylar vatten och bränsle filter med.

-matte En Medlem
1 november 2013 · 405 Inlägg

Däcken kan ha deformerats permanent om den aldrig har blivit flyttad på väldigt länge.

A-Dahlgren Dahlgren
1 november 2013 · 450 Inlägg

olja,filter, göra ren förgasare och byta bränslefilter,luftfilter osv vore väll inte helt fel.
titta över bromsledningar och andra slangar i motorrummet som brukar få torrsprickor.

Senast redigerat av A-Dahlgren (1 november 2013)

Bamzefan Bondmeckare
1 november 2013 · 246 Inlägg

Min Opel hade stått i nästan 25 år när jag tog över den. Jag slangade ur så mycket jag kunde ur tanken, var ca 10L gammal bensin kvar, men det spädde jag ut med 20L "ny". Böt olja innan uppstart, inget mer. Bilen hoppade igång direkt, och sen dess har jag bara bytt en soppaslang, och lite andra gummidetaljer som torkat sönder. Så lägg inte ner en massa "onödig" tid på att byta massa, gör de mest väsentliga och försök starta.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Sam1r
1 november 2013 · 485 Inlägg

kamrem om det nu finns

baltis
1 november 2013 · 1 948 Inlägg

kamrem som skrivs ovan är smart att byta innan du startar den, byt även soppan och sen en vanligt oljeservice samt nytt kylarvatten.

Sen skulle jag starta och se vad som kan behöver bytas...
Bromsar ska du inte behöva byta, däremot smörja upp oken ordentligt.

Taximannen
3 november 2013 · 25 Inlägg

Stort tack för alla svaren!!!
Mvh Erik taximannen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang