3381
Sök

Skillnad mellan billiga och dyra basar

20 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Tjena

Tänkte byta ut mina jula 10" are till tex pyle,lanzar,legacy,mtx, men min fråga är blir det stor skillnad på ljud ? Låda byggs självklart efter basarna ? För köpte en mutant 12" helt ny men jag lovar en 740 orginal högtalare i låda basade bättre ? Så köpte ett par jula 10 or istället men tänkte somsagt byta ut dom om det blir bättre ljud ?

1 494 Inlägg
3 november 2013
Tobbelindh skrev:
Tjena

Tänkte byta ut mina jula 10" are till tex pyle,lanzar,legacy,mtx, men min fråga är blir det stor skillnad på ljud ? Låda byggs självklart efter basarna ? För köpte en mutant 12" helt ny men jag lovar en 740 orginal högtalare i låda basade bättre ? Så köpte ett par jula 10 or istället men tänkte somsagt byta ut dom om det blir bättre ljud ?

Har inte kunskap nog att ge ett exakt svar på din fråga är jag rädd men tänk på att HU, låda, placering av låda, dämpning och inställningar gör enorm skillnad på ljudet med smile Men Julas basar bör inte vara så svåra att slå.

20 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
Okej tack för svar , men har tex basporten bakåt i en 240 men tänkte dra in porten genom hatthyllan om det skulle fungera?+att jag har en proson 15" bas för 495 och den spelar riktigt bra får iaf taket att flexa ca 1-1,5 cm med tacklucka:)

1 494 Inlägg
4 november 2013
Jag ska dra portar genom hatthyllan på min S60 så visst funkar det smile Det finns dock en nackdel med det.

Här kan du läsa om hur du ska installera lådan och hur port kan placeras:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379

20 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Fjong skrev:
Jag ska dra portar genom hatthyllan på min S60 så visst funkar det smile Det finns dock en nackdel med det.

Vad är nackdelen med det mer än att man gör hål i orginal hatthyllan

1 494 Inlägg
4 november 2013
Tobbelindh skrev:
Fjong skrev:

Vad är nackdelen med det mer än att man gör hål i orginal hatthyllan

Som det står i länken kan det uppstå fasfel, det slipper du om du har porten på samma sida som basen

7 281 Inlägg
4 november 2013
Vad har du för steg först och främst?

20 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Vilket märke  är "bäst " magnat,us blaster,mds,pyle,Audiopipe,zacry,
Steg blir efter vad de blir för bas, just nu två 600watt 300rms steg

1 494 Inlägg
25 november 2013
Det är svårt att säga att ett märke är bättre än ett annat speciellt när man kommer upp lite i prisnivå (2-3 tusen+)
Men visst är det skillnad mellan steg av olika märken men i samma nivå på serierna. smile

Jag har aldrig ägt eller läst så mkt om något av dom ovanstående märkena så med det kan jag nog inte hjälpa dig.
sad

20 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Har hört bra saker om alla märken men nästan vilken bas som helst borde väll va bättre än julas marquant basar? Stegen är kenwood

1 494 Inlägg
25 november 2013
Tobbelindh skrev:
Har hört bra saker om alla märken men nästan vilken bas som helst borde väll va bättre än julas marquant basar? Stegen är kenwood

Självklart smile Men jag antog att du inte ska ha den billigaste skiten wink Men för 200kr elr vad dom kostar så tror jag att  andra märken ligger på samma nivå tongue

4 554 Inlägg
25 november 2013
Allt är ju relativt mot vad man jämför med, nu vet jag inte hur julas basar är men kan tänka mig att de kanske inte läggs några större summor på utvecka produkten till något nögpresterande utan mer funktionen. i och med detta kan kan en produkt i en högre prisgrupp säkert lyfta upplevelsen i bilen men detta helt  till vad man jämför med och hur man väljer att bygga sitt system.
En produkt för säg 2000 ger troligt en bra mycket bättre upplevelse än ett för 500 men man kan kanske inte förvänta sig något mosvarande en produkt för 5000. Återigen är de viktigaste vad du är beredd att investera i. Sätter man budget efter en summa får man såklart därefter, gör man en uppgradering från ett mindre system till ett större blir de garanterat ett lyft så hur du än gör kommer du inte bli besviken(såvida du inte köper sämre saker och de gör man ju oftast inte wink.

sen får man inte minst tänka på att bygga rätt. man kan köpa de finaste av de finaste men de kan bli skit om man inte bygger efter rätt förutsättningar

21 761 Inlägg
25 november 2013
Tobbelindh skrev:
Tjena

Vad har du för låda till dina 10"?

Julas basar är ju inte imponerande om man utgår ifrån specen, men om lådan är anpassad för basarna så kan de nog spela en del iaf. Blir dock aningen stor låda för att vara till 2 st 10". smile

20 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Nu har jag sluten låda på 75l tror jag det va inte helt säker med pluggad port då den va portad först men lät bättre som sluten , då dom ändats är på 120rms och magnat basarna är på 300 så tycker man ju att det borde blir skillnad , men ska bygga ny låda i vilket fall , så har ni något förslag på antingen 10/12" bas är det alltid ett+.tack för alla svar iaf någon som svarar:)

20 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Här är en länk på en 12 bas jag funderar på att köpa två av http
hmm/carsound.tictail.com/product/txx-bd12

1 494 Inlägg
27 november 2013
Är inte bekant med Audiopipe men dom verkar vara ganska feta smile Dom kostar ju en slant dock, sen måste du ha ett fint steg till dom med tongue Vad har du för budget för basar+steg+låda?

20 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
Låda bygger jag själv efter basens krav men funderar på att bara ha en 12a så man har lite bagage i allafall:) steg vet jag inte än förmodligen någon i den bättre klassen om jag hittar något för en bra slant

Sök