Lådförslag Pioneer TS-W2501D4 i BMW e28

Steineer
15 november 2013 · 4 Inlägg

Hej hej, tror jag har fin kammat internet efter en vettig låda, ritning eller lösning för mina basar utan något bra resultat, så därför tänkte jag störa er lite å se om man kan komma fram till nått^^

Ska spelas i en Bmw e28 518i sedan, så ett litet problem är ju att det inte finns nån skidlucka så frågan är om man ska göra en hederlig basrelfex låda å låta den spela som vanligt och sätta portar i hatthyllan eller en trekammars bandpasslåda med portarna igenom hatthyllan?
Eller kanske nån annan lösning?


Har suttit i probox och diverse program försökt testa lite själv men vill hellre vara säker så om nån kanske e lite mer high på det hela kunde kolla på det?^^
Så skulle det finnas nån som kan hjälpa mig med en ritning skulle det va guld värt!

Musiken som spelas är det ganska blandat, händer att det blir ganska mycket rock men ändå en hel del bas musik och diverse radio musik..


Basarna: Två stycken Pioneer TS-W2501D4: 10" 2x4Ohm SPL Champion Series Sub 2000Wmax 800Wrms
Tänkte driva dom här med ett SPL Dynamics ICE 3500

Lite spec och info:
Basen: http://www.pioneer.eu/se/products/25/13 … specs.html

Nom Dia. (tum)10
Mått på högtalaren: http://www.wavetech.co.nz/Pioneer-TS-W2501D4.html Finns en bild där ist för att evlas med att skriva det härwink
Qts0,721
Qms14,157
Qes0,759
Fs [Hz] 38,8
Vas [l]6,27
Vas [ft3]0,222
Vd [l]0,307
Vd [ft3]0,01085
Sd [m2]0,03134
Sd [ft2]0,337
Revc [Ω]DUAL3.3
Levc [mH] (2000Hz)4.80 (8Ω)
1.20 (2Ω)
Xmax [mm]9,8
Zmax [Ω]131.86 (8Ω)
35.26 (2Ω)
BI [Tm]24.28 (8Ω)
11.97 (2Ω)
Rms[Ns/m]4,711
Mms [g]273,53
Cms [m/N]0,00006163
Magnetvikt [g]2400
Flödesdensitet [Gauss]5500
Hag [mm]23
Hvc [mm] 43
Talspolsdiameter [mm]55
Eff [%]0,05
S.P.L. [dB]90,0
R.M.S.-effekt [W]800
M.M.P. [W]2500
Slagvolym [l]3,31
F0 (i låda)45,4
Q0 (i låda)0,844

Max yterna i bagaget är: Bred ~85cm X Djup 50+cm Höjd ~43cm
Tycker att jag borde ha fått med det mesta å det viktigaste nu, är öppen för tips och förslag^^

Mvh Steineer

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 november 2013 · 1 899 Inlägg

Mitt förslag är att du skruvar ihop en motor åt volvon istället wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Steineer
15 november 2013 · 4 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Mitt förslag är att du skruvar ihop en motor åt volvon istället wink

Haha, ja det komma det också så småningom! Men måste ju fixa vinter bilen så man e nöjd med den, då kan man lägga allt jobb på volvon;)

Drönirettab
15 november 2013 · 21 761 Inlägg

Den där basen var inte rolig att räkna på. Volymen i både bandpasslåda och basreflex blir ganska liten, vilket gör att porten tyvärr kommer att bli väldigt lång.

Jag ser egentligen inget vettigt teoretiskt förslag när det gäller de två lådtyperna, det måste nog bli slutet (tex 25-30 liter netto för båda basarna tillsammans) eller beprövade lådförslag i så fall. hmm

Steineer
15 november 2013 · 4 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den där basen var inte rolig att räkna på. Volymen i både bandpasslåda och basreflex blir ganska liten, vilket gör att porten tyvärr kommer att bli väldigt lång.

Jag ser egentligen inget vettigt teoretiskt förslag när det gäller de två lådtyperna, det måste nog bli slutet (tex 25-30 liter netto för båda basarna tillsammans) eller beprövade lådförslag i så fall. hmm

Haha, jag ha märkt det också det va därför det inte finns så mycket att hitta om dom här basarna:/
Just nu känns det som one of a kind sort pga det är ju en 10" men in mot magneten på spolen är det ett 8"membran som spelar inåt å det skulle göra så det blir en mindre låda för och nackdelar går ju att diskuteras..^^

En fördel är ju att dom passar bra i små slutna lådor, har testat att spela dom i en ~24-26L sluten låda och det lät riktigt bra vid ex rappa basslag/snabb musik!

Har även testat i en dock överstor basreflex låda i en 945a ~70L å om jag inte miss minner mig avstämning på 30hz? må vara tior men spelade väldigt bra men vart mycket pillande på inställningar efter musikstil men dom lär inte ha gillat det allt för mycket.


Har inte så stor kunskap i program som ex probox men fick fram det här då när jag testade lite.^^
Basreflex
Vb1: 55Liter (Basar inräknade)
Fb1:  45hz
F-3dB 19.5hz
Port: 1  4" 210mm lång
Nån siffra kan vara fel, sitter på fel dator så kommer inte åt filen å kolla det atm.

Vad det skulle bli i pratiken vet man aldrig.tongue

Drönirettab
16 november 2013 · 21 761 Inlägg

I teorin spelar det ganska peakat, dessutom lär det bli flåsljud om du höjer volymen ordentligt. Minst 2 st 4" portar i så fall. smile

Den volym jag har kikat på är 27-30 liter netto avstämt till 38 Hz, men för att det ska funka någorlunda vid tex 1500 W utan stor risk för flåsljud så skulle porten bli över 90 cm lång.

Steineer
19 november 2013 · 4 Inlägg

Okej, ja två 4" portar ska ju inte vara nån fara att få med tycker jag, tanke på att basarna tar upp 566mm och porten 103= 669mm^^

90cm lång port skulle nog se ganska roligt ut om ex lådan blir 30/40cm djupxP

Men jag måste fråga, vad sitter du i för program när du ha fått fram dom där siffrorna?smile

Hedde Superhedde
19 november 2013 · 255 Inlägg

Hej!

Det finns något som kallas Efficiency Bandwith Product (EBP) vilket är ett mått som anger mest lämpliga lådtyp för ett högtalarelement. Den siffran räknas fram som följer: FS / QES. I detta fall så tar vi då 38,8 / 0.759 = 51.1

Lämpligheten anges som följer:

Med ett värde på runt 50 eller lägre så är det uteslutande slutet som fungerar bäst.

Med ett värde på runt 100 eller högre så är det portad låda i huvudsak som gäller för bästa resultat.

Med ett värde mitt emellan så är det mer en smakfråga.

Pioneer själva rekommenderar 17liter per element. Antagligen plus element vilket blir strax under 20liter. Någon liter hit eller dit har ingen större betydelse. Jag hade nog rekommenderat den lådan.

Med vänlig hälsning, Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Drönirettab
19 november 2013 · 21 761 Inlägg

Steineer skrev:
Men jag måste fråga, vad sitter du i för program när du ha fått fram dom där siffrorna?smile

Jag använder BassBox Pro. Som Hedde skriver så visar ju EBP att slutet egentligen passar bättre, men du får bestämma själv vilken låda som känns lämpligast. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang