Köpråd: Volvo s60, Saab 95 eller Audi a4.

Pankaka Trololololo
21 november 2013 · 63 Inlägg

Hejsan!

Då förra bilen var med om en olycka så planerar jag för ett nytt bil inköp.
Min förra bil var en bmw 523 som jag var enormt nöjd med.
Dessvärre var den väldigt dyr att laga och det skrämde mig en del därav funderar jag på att antingen köpa en volvo 60 saab 9-5 eller audi a4 smile

Frågan är vilken?
Krav:
Gå bra.
Inga speciella högtalare i bilen eller dylikt då jag tänker bygga in ljud (2 baser, o några högtalare inget avancerat)
Inte dyrarare än 42 000kr.

Typ det. Aldrig ägt någon annan bil än bmw så ni får jätte gärna komma med + och - på dem 3 modellerna jag kikar på.

Ni får jätte gärna komma med andra förslag också ordet är fritt haha smile

Audi A3 sportback "S-line" (2007)
panda666
21 november 2013 · 4 250 Inlägg

Pankaka skrev:
Hejsan!

Då förra bilen var med om en olycka så planerar jag för ett nytt bil inköp.
Min förra bil var en bmw 523 som jag var enormt nöjd med.
Dessvärre var den väldigt dyr att laga och det skrämde mig en del därav funderar jag på att antingen köpa en volvo 60 saab 9-5 eller audi a4 smile

Frågan är vilken?
Krav:
Gå bra.
Inga speciella högtalare i bilen eller dylikt då jag tänker bygga in ljud (2 baser, o några högtalare inget avancerat)
Inte dyrarare än 42 000kr.

Typ det. Aldrig ägt någon annan bil än bmw så ni får jätte gärna komma med + och - på dem 3 modellerna jag kikar på.

Ni får jätte gärna komma med andra förslag också ordet är fritt haha smile

tror inte du kommer bli så upphetsad av att köra saab 9-5 eller s60 efter du haft bmw 523..
varför inte pröva en annan bmw? kanske 328 eller nått?

var inte uppskrämd för att det skulle säkert kosta samma om du hade samma olycka med saab eller volvo.

vad var det som gick sönder da?

it_mutt Avstängd
21 november 2013 · 10 388 Inlägg

Audi A4 ska inte jämföras med 9-5, då är det A6 som gäller. (Blir ju inte en riktigt hygglig jämförelse i min värld)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pankaka Trololololo
21 november 2013 · 63 Inlägg

Kopplingen gick sönder i början och det gick på 5000kr att laga. När den kommer till krocken så skulle ingen bil (finns speiclla undantag) klarat av det.

Min chef sa samma sak som dig panda666, att volvo är tråkiga jämfört med bmw men någon som kan utveckla det åt mig?

Audi A3 sportback "S-line" (2007)
panda666
21 november 2013 · 4 250 Inlägg

Pankaka skrev:
Kopplingen gick sönder i början och det gick på 5000kr att laga. När den kommer till krocken så skulle ingen bil (finns speiclla undantag) klarat av det.

Min chef sa samma sak som dig panda666, att volvo är tråkiga jämfört med bmw men någon som kan utveckla det åt mig?

kopplingen kostar 5000 att byta på alla bilar vad jag har sett. inget konstigt alls?
bara var noga med att inte slira på den hela tiden, använd den så lite som möjligt.

förstog inte vad du menar med krocken??


jag ville också köpa s60 förut men dom känns lite för tunga och tråkiga att köra.
man måste ha minst 2.4 med turbo för att känna nått. och dom dricker som fan.

pröva mercedes annars, c180? c200? års modell 2001? fin kaross!

Pankaka Trololololo
21 november 2013 · 63 Inlägg

Ah trodde du hade läst min projekt tråd när du skrev om olyckan.
Funderar på automat kanske bmw 325/330 automat slipper man tänka på lamellerna.

2,4T hur mycket dricker dem`

Ska kolla på mercedesrna!

Audi A3 sportback "S-line" (2007)
panda666
21 november 2013 · 4 250 Inlägg

Pankaka skrev:
Ah trodde du hade läst min projekt tråd när du skrev om olyckan.
Funderar på automat kanske bmw 325/330 automat slipper man tänka på lamellerna.

2,4T hur mycket dricker dem`

Ska kolla på mercedesrna!

om du inte gillar att växla så köp automat men är du som mig som kan inte leva utan manuell låda så köp manuell.

köp det som passar dig. Det finns ett trick för att inte ta sönder koppling. lägg alltid friläge vid rödljus.


s60 utan turbo drar runt 0.9 blandat. och med turbo samma sak.wink) så lika bra skaffa me turbo.

Pankaka Trololololo
21 november 2013 · 63 Inlägg

Hur slirar man på kopplingen egentligen samt hur bränner man lamellerna?

Väldigt basic jag vet men aldrig tänkt på varför det händer :o

Jag älskar ju låga växlar av en anledning;) brum brum hehe

Audi A3 sportback "S-line" (2007)
panda666
21 november 2013 · 4 250 Inlägg

Pankaka skrev:
Hur slirar man på kopplingen egentligen samt hur bränner man lamellerna?

Väldigt basic jag vet men aldrig tänkt på varför det händer :o

Jag älskar ju låga växlar av en anledning;) brum brum hehe

precis när du börjar släppa på kopplingen och bilen börjar att rulla fram utan att gasa.

alltså när du hamnar i så kallat dragläge. lägg i ettan så släpper du kopplingen sakta, runt mitten nånstans och så börjar bilen rulla.  gör du så ofta så slirar du.

många gör så för att hålla bilen stilla tex vid uppförsbacke. har sett många som vilar fötterna på kopplingen och trampar på den hel vilt. Jag lärde mig och själv stenhårt att använda koppling så liiiite som möjligt.

lägger i ettan och gasar lite, slirar minimalt. vid korsningar eller rödlyse lägger den i neutralt direkt.

samma sak om du släpper kopllingen för sakta när du växlar. slirar där med.

sj tog ja sönder min första koppling på min första bmw 320. hade foten på koppling varje dag när det var mycke trafik och slirade fram o tbax.

fink3n
22 november 2013 · 4 Inlägg

V70 ska du ha wink

Volvo V70R AWD "Finkens R" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang