Slutsteg till alpine type r

audiis
23 november 2013 · 12 Inlägg

Ha just inhandlat en bas och skulle nu behöva ett bra pris/kvalitets slutsteg.

Basen är alltså en Alpine Type R ( SWR-1223D) med 600w rms / 1800w max, 2x2ohm.
läst runt lite och konstaterat att det är bättre att mata basen i 4ohm istället för 1ohm, stämmer det???

sen tänkte ja ha basen i en sluten låda, eftersom det sägs att just alpine type r spelar bättre och renare i sluten låda, ideer och förslag om detta?

Tack för svar!

Jockk3
23 november 2013 · 1 426 Inlägg
audiis
23 november 2013 · 12 Inlägg

har själv fundrat på ett sånt, men lite väl dyrt..
njä, mera ute efter bra ljud me kraftig bas smile

Carl7
23 november 2013 · 403 Inlägg

audiis skrev:
har själv fundrat på ett sånt, men lite väl dyrt..
njä, mera ute efter bra ljud me kraftig bas smile

http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/s … pDdEMSRB8E

Bra pris och ljudkvalitet.

Fördelen om du driven basen i 4ohm är att man får bättre kontroll. Men fungera bra att driva 1ohm om du känner att effekten inte räcker till.

Slutet borde fungera bäst till den basen. Men går säkert att köra portat.

Generellt spelar en sluten finare bas medans portat spelar högre.

_DamnIt R1 driver!
23 november 2013 · 5 128 Inlägg

Tänk bara på att originalbatteriet sällan räcker till när du fläskar ner i 1Ohm med ett effektstarkt steg. Tumregeln brukar va 1 bra batteri/1000w.

Fjong
23 november 2013 · 1 494 Inlägg

Alpine gör riktigt fina steg så ett MRX-M110 är ju att föredra antar jag. Man får ju vad man betalar för smile
Du kan ju alltid lägga på en tusenlapp å få ett MRX-M240 så kommer du inte att behöva köpa nytt steg om du vill ha värre basar. Tänk på att ett billigare steg kanske inte lämnar nog med effekt eller helt enkelt spelar dåligt/sämre.

Eftersom att basen har 2x2 Ohm spolar så bör den palla 1Ohm utan problem med så skillnaden i ljud mellan 1Ohm och 4Ohm bör inte varar stor om ens märkbar, det är vad jag har fått lära mig iaf. Men som dom andra sa så ska ju batteri osv palla 1 Ohm med så 4 är nog bättre för dig om du har ett steg som är starkt nog att driva den i 4Ohm

(MRX-M240 är 1Ohm stabilt även fast det inte står i specsen så möjligt att MRX-M110 är det med men fråga återförsäljaren om den saken)

audiis
23 november 2013 · 12 Inlägg

Tack för svaren! ska se närmare på audison steget, kostade 200euro här i finland till specialpris för tillfället smile

Carl7
23 november 2013 · 403 Inlägg

audiis skrev:
Tack för svaren! ska se närmare på audison steget, kostade 200euro här i finland till specialpris för tillfället smile

Ja det är en utgående serie, riktigt svårt att hitta ett steg som är mer prisvärt just nu.

audiis
23 november 2013 · 12 Inlägg

så om man kopplar det i 4ohm så skulle det funka fint me den basen smile

mb_pucken
23 november 2013 · 5 088 Inlägg

Kan slå ett slag för audison steget jag med smile kör själv med det och är nöjd smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang